In urma cu aproape 20 de ani, cand a lansat Gecad Net, compania care a pus bazele actualului grup Gecad, Radu Georgescu visa la o vila cu piscina, precum vazuse in serialul Dallas. De-a lungul anilor a fost implicat in mai multe tranzactii in IT, iar in ultimul timp este tot mai prezent in proiecte de antreprenoriat.
Cititi mai jos ce a spus Radu Georgescu, in cadrul emisiunii Start-Up Wall-Street, despre felul in care a inceput prima afacere, despre investitiile pe care le face si despre ce cred elevii de liceu despre antreprenoriat.

Despre inceputul ca antreprenor
:

Nu stiam nimic despre antreprenoriat. Am inceput cu tupeu, cu foarte multa munca, cu ambitie, cazand de foarte multe ori si ratand foarte multe lucruri. Am luat foarte multe cazaturi pana la primul mare succes si dupa. In permanenta sunt mai multe cazaturi decat succese.

Atunci am avut un obiectiv copilaresc. In 1992, cand am inceput sa fac ceea ce ulterior aveam sa aflu ca se cheama business, sa fac programare, mi-am dorit ca la un moment sa am vila cu piscina. Era vremea cand ne uitam la Dallas si asta este ceea ce mi-am dorit."

Ce a insemnat 2011 pentru Radu Georgescu

"Cel mai important a fost mutarea biroului Avangate din Romania in SUA. Un proiect de un an de zile care a insemnat mutarea managementului din Romania in Silicon Valley, atragerea de oameni cu greutate care sa poata aduce valoare companiei, de echipe care sa stie businessul si care sa aduca compania de la nivelul nemaipomenit care era acum pentru Romania si Europa la nivelul de a o lista pe Nasdaq."

Vezi fragment video din emisiunea Start-Up Wall-Street




Antreprenoriat la liceu


"Cand eram in liceu mi-am dorit sa pot vorbi cu un medic, cu un om de business, cu un inginer si sa inteleg care sunt alternativele pe care le am. Nu am avut aceasta oportunitate si cred ca pe copiii din ziua de astazi i-ar ajuta sa poata vorbi cu oameni din diverse domenii si eu incerc sa le ofer perspectiva antreprenoriatului.

Daca ei pleaca dupa discutia cu mine, cu ideea ca nu vor sa fie antreprenori, este nemaipomenit, nu incerc sa le spun sa faca asta, ci cum este.

Mergem in doua orase pe luna, am fost la Iasi, Timisoara, Brasov si vom merge la Cluj, Bucuresti, Arad.

Ma asteptam ca la Timisoara sa vad o dorinta antreprenoriala, sa vad copii cu energie, iar la Iasi ma asteptam sa gasesc destul de mult calm. Dar a fost exact pe dos. Invatamantul din Iasi este mult mai fericit decat cel din Timisoara. In liceele din Iasi am vazut consilieri de cariera care isi faceau treaba serios, elevi interesati de viitorul lor. In Timisoara intr-un liceu am gasit elevi carora nu le pasa, iar intr-un liceu de informatica elevi interesati de antreprenoriat, dar liceele erau mai prost organizate.

Cam in fiecare oras am fost la un liceu de informatica si la unul generalist. In liceul de informatica, daca intrebi pe cineva “Vrei sa iti faci un business?” iti va raspunde " Da, am facut un software care inmulteste pe doi cu trei si iti da sase". Ok, care este businessul? "Nu stiu, nu ma intereseaza". In liceele generaliste oamenii sunt mai deschisi sa te intrebe despre ce este viata de business. Da, cred ca liceele generaliste m-au impresionat mai mult in bine decat cele IT."

Te nasti sau devii antreprenor?

"Antreprenoriatul nu este despre a face firma ta, ci despre a face diferenta. Poti sa fii antreprenor in firma ta sau poti fi antreprenor ca angajat intr-o companie foarte mare si poti face diferenta in acea firma. Este ceea ce se numeste intrepreneurship

Sunt oameni facuti sa aiba un business si oameni sa fie angajati. Nu este mai rau vreuna dintre ele. Cel mai rau este sa fii facut intr-un fel si sa o faci pe cealalta.

Cel mai bine este ca tinerii sa incerce si sa realizeze suficient de repede daca vor sa fie foarte riscanti, sa isi asume un business sau daca vor stabilitatea zilei de maine si sa faca diferenta in cadrul unei companii. "

Despre copiii antreprenorilor:

Fiecare trebuie sa isi gaseasca propriul drum in viata si fiecare trebuie sa gaseasca singur raspunsul la aceasta intrebare. Pentru unii, poate fi mai bine sa continua businessul parintilor, pentru altii se poate sa nu.

Parerea mea este ca fiecare trebuie sa isi gaseasca drumul propriu. Copiii oamenilor de afaceri trebuie sa isi gaseasca propriul drum. Cred ca cei care primesc de-a gata bani, un business, o masina, o casa, o viata o iau ca fiind granted. Copiii trebuie sa isi construiasca viata lor asa cum si noi ne-am constuit-o pe a noastra si vor fi mult mai satisfacuti de ceea ce obtin ei.

Antreprenor si CEO?

"In prima etapa, fara indoiala antreprenorul trebuie sa fie directorul general, pentru ca intr-o companie cu doi oameni nu ai ce sa delegi.

Dar vine momentul in care trebuie sa delegi. Cel mai important lucru este ca odata ai ales omul pe care il consideri potrivit sa fie director general, sa ai incredere.

Urmaresc cu foarte mare interes fotbalul romanesc. Fotbalul romanesc este cel mai pur exemplu de anti-management.

Trebuie sa alegi cu foarte mare grija persoane potrivita si nu neaparat dupa criterii de profesionalitate, ci mai mult dupa criterii extra, de chimie, dupa cum functioneaza lucrurile intr-o echipa. Odata ce consideri ca este omul potrivit, da-i timp sa execute, unde timp inseamna un an, doi, trei. Mi se pare absurd sa angajezi pe cineva si apoi sa te bagi peste el.

A fi in stare sa strangi asa din pumni si sa spui "OK, eu cred ca se face altfel", dar sa ii lasi toata decizia acelui om este foarte important. Nu este usor, dar daca o faci, returneaza foarte mult."

Despre inovatie:

"Conteaza sa ai un diferentiator fata de competitie. Nu exista sa nu ai competitie, in permanenta exista competitie. Daca nu ai competitie, esti intr-un loc gresit.

Trebuie sa fii altfel decat competitia. Daca prin asta intelegi inovatie, atunci nu este foarte important, este indispensabil. Businessul de succes inseamna sa faci ceva diferit ce ceilalti."

Cum s-au schimbat antreprenorii in ultimii trei ani:

"Probabil au mai crescut, am mai crescut noi cu totii, au aparut tot mai multe noi exemple de succes. Daca pana acum patru, cinci ani erau scosi doi trei oameni in fata tot timpul, intre timp au mai aparut noi nume, produse, oameni care activeaza in companiile lor si pe pietele international. Cu cat mai multi, cu atat mai bine. Au aparut evenimente mult mai multe, oportunitati de networking.

Pana acum trei, patru ani ne intalneam sapte oameni tot timpul. Saptamana trecuta la How to Web(n.red. eveniment dedicat start-upurilor din zona de tehnologie) au fost 700-800 din Romania, strainatate, oameni care stiau ce vorbeau. Asta schimba antreprenoriatul in bine."

Domenii in care ar trebui lansate afaceri

"Fiecare om trebuie sa deschida o afacere in domeniul pe care il cunoaste.

Cred ca producerea de pantofi, daca asta este ce stii si iti place, este un domeniu nemaipomenit. Cred ca producerea de manusi, daca asta este ce stii si iti place, este nemaipoment. Daca poti face o gogoasa mai buna decat ceilalti, fa-o. Nu exista domenii in particular mai bune decat celelalte. Daca poti crea un parfum care sa fie altfel, care sa aiba premisele unor vanzari foarte bune, fa-o."

Antreprenoriatul in Romania

"Romania este din ce in ce mai antreprenoriala. Cred ca in fiecare zi construim cu totii un antreprenor mai bun, in fiecare zi Romania devina mai antreprenoriala, mai buna in directia asta."

Cum pot schimba antreprenorii Romania

"In toate felurile: prin energie, bani, vizibilitate. Antreprenoriatul este despre a face lucruri, in timp ce lucrurile neantreprenoriale sunt despre filosofie. A face lucruri este ceea ce schimba. "

Despre investitori

"Investitiile sunt un mod de antreprenoriat in sine. Este foarte interesant sa fii de ambele parti ale mesei.

Eu sunt si antreprenor si investitor si nu este saptamana in care sa nu imi cer eu mie bani. Sa imi spun eu antreprenorul "Uite ce idee nemaipomenita am" si sa o finantez. Dupa care investitorul din mine se gandeste daca este finantabila sau nu si in 90% din cazuri ideea nu este finantabila.

Partea interesanta e ca din pozitia de antreprenor cred ca ideile sunt finantabile si din partea cealalta imi dau seama ca nu vor fi finantabile. "

Cum ar trebui sa fie compania in care ar investi

"Sa fie orientate catre IT, online, SaaS (n.red.: software as a service) daca se poate, sa targeteze o piata globala si sa aiba ceva cat de cat inovativ. Sa fie clar ca face lucrurile un pic altfel. Sa aiba o echipa care sa functioneze, sa exista un pilot ca sa imi demonstreze ca pot face acele lucruri, sa fie un plan de business.

In Romania gasesti foarte rar astfel de proiecte. Pentru ca mjoritatea proiectelor din Romania la ora actuala sunt cele in care antreprenorul vrea sa isi dea salariul pe urmatorul doi ani, nu sa faca o afacere cu obiective. Si obiectivul meu nu este sa ii dau salariul.

In general, oamenii vin sa vanda o idee si un investitor nu cauta asta, el are 20 de idei in fiecare dimineata. El cauta o echipa care sa fie in stare sa execute un plan, o viziune. Dar lucrurile merg tot mai bine, proiectele care vin sunt tot mai aproape de un business plan.

Daca nu gasesc in Romania, ma gandesc fara indoiala sa investesc in strainatate. Ne uitam si la Romania si la alte piete. Da, am gasit in alte piete lucruri mai atractive."

Marketingul, mai important decat produsul sau serviciul in atragerea unui investitor?

"Fiecare antreprenor (n.red.: roman) face greseala de a crede ca investitorul ii stie businessul, ca stie ce are el in cap. Este posibil sa ai cel mai tare business, dar daca nu il explicit omul acela nu intelege. Daca nu intelege, nu existi.

Daca te uiti la planurile de business facute de romani sunt niste lucruri la care te uiti si spui "Ce este porcaria asta?", poate cu dreptate, poate fara dreptate, in timp ce daca te uiti la ale celorlalti este foarte probabil sa spui "Da, domne, am inteles. Are un punct de vedere corect aici".

Antreprenorii trebuie sa inteleaga ca trebuie sa explice, trebuie sa fie un proces de vanzare, cel de pe scena trebuie sa fie un vanzator, trebuie sa explice. Daca nu a inteles, nu este vina investitorului, este cea a antreprenorului ca nu a explicat bine."

Greseli pe care le-a facut


"Eu am facut si fac in continuare toate greselile din lume si sunt foarte fericit pentru ca de fiecare data cand constat ca am facut o greseala este una mai putin pe care o voi face altadata. Dar este o oportunitate de a face alte greseli. Cred ca am facut toate greselile pe care le fac si tinerii de acum.

Dintre greselile mari este faptul ca am crezut initial ca investitorii pot aduce o valoare mare in afara de bani. Realitatea este ca de la investitorii financiari trebuie sa ceri bani, corporate governance si networking. Nu te astepta sa iti aduca viziune sau executie. Executia este toata 100% la tine."

VIDEO - varianta integrala a emisiunii Start-Up Wall-Street



Antreprenori pe care ii admira

"Imi place foarte mult Bill Gates, este un om care a facut diferenta, care a inventat un model de business care creste si astazi: modelul de software licentiat. Cel mai important lucru pe care l-am invatat de la el este ca ca softul il faci o data si il vinzi de un milion de ori.

Admir foarte mult ce a facut Steve Jobs, dar nu imi place deloc omul. Aud in permanenta faptul ca oamenii care fac diferenta trebuie sa fie un pic nebuni. Dar ceea ce a facut este absolut spectaculos.

Pe plan local il apreciez pe Marius Ghenea, apreciez deschiderea lui de a-i invata pe altii. Poate controversat, imi place foarte mult Dinu Patriciu ca antreprenor, ca om la fel ca la Steve Jobs, am indoielile mele. Dar pe zona de business imi place foarte mult, a schimbat lucruri."

Profil de antreprenor: Radu Georgescu

Radu Georgescu este unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori de pe piata de IT locala, care a lansat prima afacere (Gecad Net) in 1992, in apartamentul parintilor din cartierul Titan si care acum conduce un grup format din 150 de persoane.

In timp, Gecad s-a orientat de la producerea de software pentru proiectare asistata catre securitate IT, lansand pe piata, in 1994, prima versiune a tehnologiei RAV Antivirus.

Radu Georgescu a fost implicat pana acum in patru tranzactii in zona de software: vanzarea in 2003 a tehnologiei RAV Antivirus catre Microsoft, cea prin care a vandut 11,76% din actiunile companiei Gecad Technologies /Axigen (in 2007), vanzarea anul trecut a 83% din compania Gecad ePayment catre grupul sud-african Naspers si cea prin care la inceputul acestui an a cedat un pachet minoritar din Avangate.

Grupul Gecad este format in prezent din companiile Avangate (companie care ofera solutii pentru plati online de software la nivel international), Axigen/Gecad Technologies (producatorul solutiei de mesagerie electronica Axigen) si Gecad Net (companie specializata in licentiere software si furnizarea de servicii IT).

Ce parere aveti? Te nasti sau devii antreprenor? Va fi Romania mai antreprenoriala? Ce sugestii aveti pentru a imbunatati emisiunea Start-Up Wall-Street? Pe cine ati vrea sa invitam in emisiune, un eveniment interactiv cu si despre antreprenori?




Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri