“Am albit incercand sa fug de compromisuri si de afaceri oneroase, mai ales in relatia cu statul. La inceputul anilor ’90 mediul privat era privit cu neincredere. Era un capitalism de cumetrie, in care cei aflati in pole position incercau sa acapareze tot. Acum ma uit la incercarea partidelor de a aduce lideri noi. Politicul are o sansa sa se schimbe odata cu aparitia unor fete mai tinere”, a spus Dragos Dinu, in cadrul emisiunii Start-Up Wall-Street difuzata la Radio Lynx si pe Wall-Street.ro.

Sfaturi pentru tineri: Poti avea afaceri cinstite in Romania? Pune aici intrebari

Sfaturi pentru tineri: Poti avea afaceri cinstite in Romania? Pune...

Difuzat in fiecare miercuri, de la 12 la 13, Start-Up Wall-Street este un talk-show care se adreseaza antreprenorilor si celor care doresc sa inceapa un proiect pe cont propriu.

La 44 de ani, Dragos Dinu este cel care a transformat A&D Pharma in cel mai mare grup farmaceutic din Romania. Prima intalnire cu fondatorii companiei a avut-o in decembrie 1995, fiind cel de-al 11 angajat al A&D Pharma in Romania. In cei 13 ani petrecuti in grupul farmaceutic, dintre care sase in functia de CEO, A&D Pharma a crescut de la 10 angajati la cateva mii in prezent, respectiv de la o cifra de afaceri de zeci de mii de euro la afaceri de milioane de euro.

Urmareste mai jos inregistrarea emisiunii Start-Up Wall-Street

A pastrat legatura cu A&D Pharma, unde “a trait cei mai frumosi ani ai antreprenoriatului”, spune Dinu.

“Succesul in business tine de oamenii care iti sunt aproape cand pleci la drum. Pe planeta aceasta alte resurse decat cele umane sunt nascocirea noastra, tehnologia este accesibila pentru toti, resursa umana este cea mai valoroasa. Echipele motivate si care nu au frustrari cand le suna ceasul dimineata pentru a veni la job sunt nepretuite, oamenii cu zambetul pe fata sunt cei care fac diferenta”, considera Dragos Dinu.

El isi aminteste ca prima decizie antreprenoriala a luat-o in anii ’80, cand a hotarat sa isi vanda cartela de camin si sa se mute cu chirie alaturi de alti colegi, in acest fel economisind banii primiti de la parinti. A urmat un alt pas definitoriu – decizia de a se rupe de sistemul de stat si de a lucra in cadrul unei companii private (la vremea respectiva Bouygues, firma activa in domeniul constructiilor). Astfel, timp de un an a fost tehnician pe santierul de la Sofitel.

Insa, daca ar avea posibilitatea de a se intoarce in timp prima sa optiune in calitate de antreprenor ar fi retailul, respectiv gasirea unei nise insuficient acoperita. Isi motiveaza alegerea pe baza capacitatii sale de intelegere a comportamentului consumatorilor.

“M-as vedea fondand sau conducand o astfel de afacere. Ar putea fi retail fizic sau online. Comertul online este o piata in crestere. In retail conteaza mult sa te pui in papucii consumatorilor”, explica Dragos Dinu.

Ofera si un sfat celor care se pregatesc sa paseasca pe acest drum. “Trebuie sa va uitati la clienti si echipa. Cui va adresati, care sunt asteptarile clientilor si cu cine urmeaza sa satisfaceti aceste asteptari. Mergeti catre retaileri care nu au vanzari online, sa-i convingeti ca vor iesi din piata daca nu vor face si acest lucru, ca e mai ieftin sa vinzi online. Potentialii clienti sunt toti cei care vand si care nu au inca un canal online”, puncteaza Dinu.

Citeste si:

A lucra pentru el insusi a reprezentat pentru fostul executiv A&D Pharma un “refugiu”, in care a putut privi lucrurile cu mai putina presiune. Alaturi de familie si-a incercat talentul antreprenorial si in alte zone precum turismul, fiind proprietarul unui hotel plutitor in Delta Dunarii. Sotia sa detine de asemenea o sala de fitness, o afacere avand la baza un hobby.

Traseul antreprenorial a cuprins si greseli pe care le recunoaste. “Am avut un proiect cu o spalatorie industriala. Ne orientasem spre zona spitalelor si clinicilor, insa nu a functionat. A fost o problema de focus si calitate a echipei”, crede Dragos Dinu.

Educatia – extrem de importanta

In contextul in care lumea se intoarce catre esenta capitalismului – plus valoarea – educatia este “teribil de importanta”, spune Dragos Dinu.

Se vorbeste prea putin despre valorile romanesti. E groaznic sa vezi ca bugetul pentru educatie este redus, insa nu putem astepta sa vedem ce face statul. Mi-as dori sa vad companii care se apropie de licee si care incearca sa stabileasca o relatie astfel incat copii sa vada din timp ce ii asteapta in cadrul unei firme”, adauga Dinu.

Vezi in inregistrarea de mai jos care au fost primii pasi ai lui Dragos Dinu in antreprenoriat

In plus, in conditiile in care exista un grad mare de demotivare in randul profesorilor, este necesara implicarea mediului de afaceri in orientarea tinerilor spre zone care pot prezenta interes pentru ei. Din discutiile avute cu tinerii romani a reiesit faptul ca acestia aveau foarte multe dubii, in special legate de posibilitatea dezvoltarii unei cariere in tara vs. strainatate.

“Cred ca lipseste teribil de mult in scolile romanesti o insuflare de atitudine pozitiva. Unul din sfaturile mele a fost ca ei sa inceapa sa lucreze cat mai din timp. Contactul cu lumea reala te ajuta enorm”, afirma Dragos Dinu.

Potrivit acestuia, atitudinea si influenta pe care companiile le au sunt mai importante decat predictiile care se fac in acest moment despre viitorul zonei euro.

“Este vremea implementarilor si mai putin al declaratiilor. Discutia tehnocratie-democratie este interesanta. Politicul a esuat in Europa ultimilor 10-15 ani in a impune o disciplina, mult timp totul a fost roz, toata lumea isi dorea sa intre in uniune. Este foarte multa volatilitate in lume. Politicienii trebuie sa isi recunoasca greselile”, conchide Dragos Dinu.