Matei Pavel (foto) s-a angajat inca din primul an de facultate ca programator, iar la primul interviu a cerut un salariu de 100 euro, insa pregatirea l-a ajutat sa obtina un venit lunar de 250 euro in cadrul unei firme care producea jocuri de cazino pentru pietele internationale.

Din cauza unor probleme, firma s-a desfiintat patru luni mai tarziu, iar Matei Pavel a ajuns la InternetCorp, publisherul Wall-Street.ro, 9AM.ro, Kudika.ro si Garbo.ro, dar si proprietarul site-ului de reduceri Kuponiada.ro.

Tanarul antreprenor a petrecut in cadrul companiei peste un an de zile, unde a lucrat pentru foarte multe proiecte, insa dupa tot acest timp, a simtit ca isi poate depasi limitele.

De ce antreprenor si nu angajat?

Dupa o experienta de cativa ani ca angajat, Matei Pavel, acum in varsta de 24 ani, sustine ca drumul potrivit carierei sale a fost acela de a-si dezvolta propria afacere, impunandu-si astfel propriile “task-uri”.

“La un moment dat simti ca poti face mai mult. Cand esti angajat, ai anumite sarcini de indeplinit, care oricat de placute sunt, se limiteaza la ce nevoi sunt in compania respectiva - daca tu simti ca vrei sa le depasesti, fie reusesti in cadrul firmei sa dezvolti ceva nou, fie incerci ceva pe cont propriu”, sustine Matei Pavel

Marele “dezavantaj” al statutului de angajat este de departe “linistea financiara”, mai spune tanarul antreprenor. “La inceput stabilitatea financiara este o mare problema, urmata lipsa socializarii de la birou cu colegii ".

Matei Pavel mai gestioneaza prin firma Konk Media, in afara de CautaReduceri.ro, trei proiecte online: Konkurs.ro, VacantaLowCost.ro, detinut impreuna cu Silvia Nistor, managerul proiectului, si TrageriLaSorti.ro, un serviciu detinut si dezvoltat alaturi de Dragos Ganaite.

Riscurile pe cont propriu

Primul an a fost cel mai dificil, spune tanarul antreprenor, principalul motiv fiind lipsa banilor.

“Au fost cateva luni de zile in care business-ul nu producea, iar in loc sa te focusezi pe a dezvolta ceva, te concentrai pe alte chetuieli precum chiria. Acest lucru a coincis si cu mutarea de la parinti. Practic, cel mai mare risc a fost acela de a nu avea bani pentru cheltuielile curente pentru luna urmatoare”, a afirmat Matei Pavel in cadrul emisiunii Start-Up Wall-Street de la RadioLynx.ro.

Un business de succes: Cum a aparut CautaReduceri.ro

Proiectul CautaReduceri.ro s-a nascut, dupa cum spune Matei Pavel, “intr-o noapte de toamna”, in octombrie 2010, cand obosit dupa o zi de munca de rutina, tanarul voia sa se deconecteze si sa creeze ceva nou. La inceput nu l-a gandit ca pe un business. Erau doar patru site-uri de cumparaturi colective pe piata, insa ofertele lor erau suficient de interesante incat sa-si doreasca sa le urmareasca mai usor, zilnic. Dupa cateva zile a descoperit ca se mai lansasera inca cinci site-uri de profil, iar dupa inca o saptamana numarul lor a trecut de 10.

“Si uite asa site-ul incepea sa devina extrem de util”, spune el. Ulterior, publisherul online InternetCorp a intrat in actionariatul firmei care detine CautaReduceri.ro.

Portalul CautaReduceri.ro a aparut in toamna anului 2010, in luna octombrie, proiect ce a venit ca urmare a ore, chiar zile petrecute in incercarea de a porni la drum cu noua provocare, dar si care a luat nastere ca urmare a unor dezamagiri, depresii sau probleme.

“Primul proiect lansat a fost Konkurs.ro, in luna aprilie 2008, aparut ca urmare a unei stari depresive prin care treceam atunci, gandindu-ma ca in acest fel voi putea scapa de grijile momentului; Ulterior a aparut TragereLaSorti.ro - care venea din “frustrarea” ca portalul Konkurs.ro nu a inregistrat tocmai rezultatele scontate axandu-ma mai mult pe zona de servicii decat pe cea de publicitate si CautaReduceri.ro a aparut intr-o noapte cand eram epuizat de atata munca mi-am zis “Hai sa incerc ceva nou, poate in felul asta ma deconectez”, a explicat Matei Pavel.

In ceea ce priveste investitia initiala, tanarul antreprenor sustine ca, date fiind coordonatele si avantajele online-ului, aceasta a fost minima.

“Pe online acesta este marele avantaj, comparativ cu alte business-uri unde trebuie o sustinere financiara, o investitie initiala sau poate relatii. In mediul online nu este cazul. Aici daca ai un produs pe care il poti construi singur fiind programator si, poate, avand si un partener care se poate ocupa de tot ceea ce tine de design poti face bani, chiar daca nu ai o finantare initiala”, mai spune Matei.

Ca si profitabilitate, CautaReduceri.ro, detinut in parteneriat cu InternetCorp, a inregistrat venituri cu “sase cifre in euro”, dupa cum spune tanarul antreprenor. Celelalte business-uri inregistreaza venituri sub 50.000 euro pe an.

Incertitudinile din mediul de afaceri

Conceptul de antreprenoriat este corelat in mare masura si cu o serie incertitudini, specifice mediului de business, insa provocarile nu au stat departe de tanarul afacerist.

“In primul an al portalului Konkurs.ro, marea provocare a reprezentat incercarea de a vinde spatiu de publicitate pe un site foarte mic catre clienti foarte mari. Cea mai mare provocare a fost sa explic unor oameni care nu intelegeau pentru ce sunt eu acolo. Online-ul este un domeniu in care oamenii nu prea au experienta si atunci evaluarile de proiecte, de idei, de implementari nu sunt facute pe o baza concreta”.

Citeste si:

Mentorii business-ului online

In mediul online si IT, pe segmentul de afaceri pe care isi desfasoara activitatea, Matei Pavel sustine ca are cateva modele de urmat printre acestia numarandu-se Liviu Dumitrascu -unul dintre fondatorii site-ului de recrutare eJobs, Mihai Seceleanu - proprietarul InternetCorp si Radu Georgescu - unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori de pe piata de IT din Romania, care a lansat prima afacere (Gecad Net) in anul 1992.

Dezamagiri

Pentru Matei, una din marile dezamagiri este ca pana acum nu a reusit lansarea unui proiect in afara spatiului tarii noastre: “Am avut tentative de a lansa pe piata din strainatate proiecte precum Konkurs.ro, TrageLaSorti.ro sau CautaReduceri.ro, dar pana acum nu s-au materializat, au ramas in stadiul de proiect”.

Chiar si asa, Matei Pavel nu renunta la visul sau de a lansa un proiect nou in afara granitelor si spune ca si-ar dori foarte mult sa il dezvolte pe teritoriu european, mai exact in Marea Britanie.

“Un prim pas pentru un tanar ar fi un start-up european, si cel mai potrivit ar fi la Londra, deoarece sunt mai multe sanse de reusita cu experienta deja acumulata pana acum. Un start-up european ar atrage multi clienti si din Romania si atunci va fi mai usoara tranzitia. Sillicon Valley are cu totul alte reguli, scara este extrem de mare, sunt finantari de milioane de dolari”, spune acesta.

Etica in afaceri

In mediul de afaceri sunt doua mari categorii de oameni: sunt cei corecti, cinstiti cu toate actele in regula si sunt cei care fac orice ca sa obtina ce isi doresc, cu orice risc. Matei Pavel vorbeste despre o realitate care a observat-o in jurul sau: cinstea si corectitudinea nu sunt prioritare in business: “Etica in afaceri nu este neaparat o prioritate, multi trecand peste principii doar pentru simplul fapt ca produc bani si din frica de a nu da randament incalci niste reguli, eviti taxe - deci da, cred ca daca esti cinstit in afaceri faci mai greu bani in Romania”, explica Matei.

Rolul documentarii in antreprenoriat

Una din cartile care i-au schimbat prioritatile tanarului antreprenor este “Saptamana de lucru de 4 ore”, scrisa de Timothy Ferriss, aceasta fiind un bestseller international tradus in 29 limbi de circulatie internationala aparut la editura Minerva in 2011.

“Cartea este foarte interesanta deoarece te invata sa realizezi ca daca iti petreci viata considerand ca lucrezi - in sensul negativ - cinci zile pe saptamana si nu mai ai timp de viata ta personala sau de activitatile care te fac fericit ai o mare problema. Interpretarea titlului, daca nu citesti cartea, ar putea fi eronata. Cartea spune ca poti avea aceleasi rezultate la serviciu canalizand altfel efortul gasind cateva cai prin care efortul sa nu mai fie perceptut ca munca”.

Viralizarea pe internet

Viralizarea unui proiect pe internet este un factor esential in construirea unei afaceri, iar cum publicitatea este foarte scumpa, la inceput trebuie cautate alternative.

“Raspandirea unui proiect in mediul online este esentiala, deoarece costurile publicitatii sunt extrem de mari. Ori esti foarte bun pe segmentul de marketing avand o idee de aplicatie pe retelele de socializare care sa prinda foarte bine ori ai un produs care vinde foarte bine. Altfel de solutii nu exista”, spune Matei Pavel.

In cazul CautaReduceri.ro, punctul maxim de popularitate pe internet a fost atins la numai sase luni de la lansare, cand traficul pe site a inregistrat cote nesperat de mari. “Mergeam la cafenele si oamenii vorbeau de CautaReduceri, am fost sa ma tund si frizerita ma intreaba: «Ai auzit de site-ul CautaReduceri.ro?». Era o senzatie neobisnuita”

Ce nise de piata mai pot garanta un business de succes?

In online, exista o multitudine de afaceri care pot avea succes, dar sansele ca acestea sa fie unice sunt foarte mici

“Cu siguranta, un tanar la inceput de drum poate veni cu o idee care poate fi implementata si poate avea succes. Sansele, insa, ca aceasta sa nu fi fost aplicata in lume sunt extrem-extrem de mici”, spune Matei Pavel, proprietarul CautaReduceri.ro.

“Au fost idei care au aparut in Romania, ulterior si in strainatate cum este AdCapture. A fost in Romania, a fost la evenimente de start-up, insa nu a primit finantare. Luni mai tarziu, publicatia TechCrunch scria ca un business identic este cu adevarat revolutionara. Lipseste mecanismul care le poate duce sus sau oamenii cu viziune!”, mai spune acesta.

Multi din ce care intra in acest tip de afaceri nu realizeaza un lucru foarte important, explica Matei Pavel si anume ca pentru a fi antreprenor, banii trebuie sa vina ca o satisfactie secundara: “Antreprenorul nu are dorinte care tin neaparat de bani, ci are vise, idealuri de a face oameni fericiti, de a crea lucruri frumoase”, explica tanarul antreprenor.

Planuri de viitor

Intrebat de realizatorul emisiunii Start-Up Wall-Street daca peste 24 ani se vede tot antreprenor, Matei Pavel a raspuns hotarat: “Garantat! Nu e o chestiune de care scapi. Daca simti nevoia sa creezi, sa schimbi, sa conduci lucrurile intr-o directie nu exista loc de plictiseala. Odata ce te-a prins virusul nu mai scapi”, explica tanarul.

Totodata, pus in situatia de a fi investitor, Matei Pavel sustine ca nu doar proiectul, in esenta, este important ci mai ales omul din spatele acestuia. “Eu as fi dispus sa cumpar proiecte care sunt foarte bune cu conditia sa fie importante”.

5 SFATURI pentru un tanar antreprenor

• Sa nu isi piarda increderea in ideea pe care o are
• Sa fie entuziasmat
• Sa caute sa ii convinga pe ceilalti care nu cred in idee, insa doar daca acestia sunt importanti pentru business-ul lor
• Sa nu se lase influentati de ceilalti
• Sa incerce sa isi asigure veniturile pentru a plati facturile