In medie, doua treimi (69%) dintre europenii chestionati din 16 tari au o atitudine pozitiva fata de desfasurarea unei activitati independente. Fata de 2010 si 2011, potentialul pentru desfasurarea unei activitati independente ramane constant in toata Europa: Unul din trei respondenti (38%) se vede punand bazele propriei afaceri; in Grecia, chiar unul din doi respondenti (50%) declara acest lucru. Trei din patru respondenti (78%) estimeaza ca in contextul de lucru modern, zece ani de acum inainte, antreprenoriatul va fi la fel de important sau chiar mai important decat in prezent.

Acestea sunt rezultatele Raportului Amway privind Antreprenoriatul in Europa 2012, publicat de Amway Europa si LMU Entrepreneurship Center.

Respondentii danezi au cea mai deschisa atitudine fata de desfasurarea unei activitati independente (85%) si continua sa conduca in topul tarilor chestionate; Franta se situeaza pe pozitia a doua (77%), iar Marea Britanie pe pozitia a treia (75%). Cele mai putin deschise atitudini fata de desfasurarea unei activitati independente se regasesc in Ungaria (47%), Austria si Germania (35% fiecare) precum si in Spania (32%). Totusi, potentialul pentru desfasurarea unei activitati independente este cel mai ridicat in Grecia: unul din doi greci (51%) percepe desfasurarea unei activitati independente ca o posibilitate de a reveni pe piata muncii sau ca o alternativa la somaj - media europeana este de 22%.

Citeste si:

„Antreprenoriatul joaca un rol tot mai mare in economiile europene. Incurajarea discutiei si intarirea spiritului antreprenorial contribuie astfel la crestere si bunastare economica,” declara Michael Meissner, Vicepresedinte Corporate Affairs Amway Europa, compania care a publicat raportul.

Antreprenoriatul va deveni si mai important in viitor

In special respondentii din Danemarca (94%), Austria si Marea Britanie (86% fiecare), Italia si Spania (85% fiecare) prevad o evolutie pozitiva sau neutra a importantei antreprenoriatului in urmatorii zece ani. Doar Franta (23%), Grecia (22%) si Polonia (18%) preconizeaza o diminuare a importantei antreprenoriatului in contextul de lucru modern. Cele mai importante aspecte pentru europenii chestionati in a pune pe picioare propria afacere sunt „independenta de un angajator” (45%), „autoimplinire, posibilitatea de a-si realiza propriile idei” (38%) si „perspectivele pentru venituri secundare” (33%). „Lipsa capitalului initial” (57%), „situatia economica nesigura” (44%) si „teama de esec” (35%) sunt percepute ca fiind cele mai mari obstacole.

Situatia economica si incertitudinea financiara afecteaza antreprenoriatul in Europa

Raportul arata ca atitudinile oamenilor fata de antreprenoriat sunt afectate de criza financiara: 79% dintre greci si 59% dintre spanioli spun ca situatia economica nesigura a fost un obstacol in calea dezvoltarii unei activitati independente. In plus, grecii se tem si de aspectele financiare: „lipsa capitalului initial” (74%) si „lipsa fondurilor publice” (62%) fiind si ele percepute ca obstacole.

Fluxurile de lucru moderne: Abilitatile antreprenoriale ca raspuns la necesitatile in schimbare

In ceea ce priveste profilul antreprenorilor, europenii sunt de acord cu faptul ca antreprenorii au mai multa autonomie sa decida unde lucreaza (45%), au curajul de a urma noi cai (45%) si isi pot gestiona timpul cu mai multa flexibilitate (40%). „Doar performanta profesionala nu mai este suficienta pentru a rezista pe piata muncii. Mobilitatea, flexibilitatea si angajamentul pentru invatarea pe tot parcursul vietii corespund profilului fortei de munca in viitor - abilitati care sunt, mai presus de orice, atribuite antreprenorilor”, rezuma Michael Meissner.

Structura sondajului

· Munca pe teren: mai - iunie 2012
· Esantion: 17.768 femei si barbati peste 14 ani (grup tinta reprezentativ pentru populatiile tarilor participante)
· Tari: 16 tari europene (Austria, Danemarca, Franta, Germania, Marea Britanie, Grecia, Ungaria, Italia, Polonia, Portugalia, Romania, Rusia, Spania, Elvetia, Turcia, Ucraina)
· Metoda: interviuri fata-in-fata/la telefon
· Institut: GfK Nuremberg, Germania