Cine sunt fondatorii The Extra Dish

Fondatorii The Extra Dish, Kate Wolfenden, Roberto Lucci si Titus Capilnean s-au cunoscut in cadrul programului Executive MBA din cadrul HULT International Business School unde au lucrat impreuna pe mai multe proiecte. Relatia dintre ei a ramas stransa si dupa absolvirea Executive MBA-ului, cei trei lucrand acum impreuna pentru The Extra Dish.

Kate, 34, si-a petrecut ultimii ani in sectorul caritabil iar in trecut a avut un business care imbina puburile si festivalurile de strada in Londra. Kate lucreaza acum la WWF si va activa ca Non-executive Director pentru The Extra Dish.

Roberto Lucci, 46, este cel care a venit cu idea acestui business. Pe parcursul carierei sale a contribuit la constructia unui business de turism de lux cu vile din Toscana, business care a atins cifra de afaceri de peste 5 milioane de euro si pe care l-a transformat si automatizat cu ajutorul instrumentelor digitale.

Titus Capilnean, 27, a lucrat in online in Romania din 2008 pana in 2014 pe campanii din domeniul ONG-urilor, in agentii si in corporatie, cand a decis sa se mute la Londra. E la a 4-a incercare in lumea startupurilor, primele fiind 2 agentii si un foursquare pentru websiteuri la care a lucrat in diverse stagii si din diverse pozitii.

Echipa se extinde acum, alaturandui-se Alex Nicolaica, roman mutat si el recent la Londra cu experienta in marketing si digital in domenii IT&C & FMCG, si Aishlyn Angill, o londoneza care iubeste interactiunile cu oamenii si provocarile mari si care inainte a lucrat in vanzari pentru Wateraid. Alex se ocupa de strategia de marketing si Aishlyin de operatiuni si relatia cu persoanele care gatesc acasa.

De ce The Extra Dish?

In Romania, o astfel de platforma ar reprezenta o nisa a unei nise, ar acoperi o piata inca foarte mica, abia in formare. Doar in Marea Britanie insa, piata de mancare semi-preparata si take-out a depasit 60 miliarde de lire in 2014. Sunt incluse aici toate fast-food-urile cu livrare, restaurante care apeleaza la servicii de livrare externe si vanzarile raioanelor de mancare pre-ambalata din magazine ca Tesco, Marks & Spencer si asa mai departe.

„Ideea a pornit de la Roberto, un gurmand desavarsit care s-a saturat de mancarea de restaurant sau takeout traditional si a cautat sa comande ceva de la un bucatar local. Nu a gasit o solutie care sa ii rezolve problema si stiind ca sunt si alti consumatori cu aceeasi nevoie, si-a propus sa dezvolte solutia impreuna cu mine si cu Kate”, povesteste Titus.

Prima iteratie a ideii a constat intr-un Business Model Canvas, cateva specificatii de user journey, un business plan si mult entuziasm. Au fost validati la Startcelerate Londra, la Seedcamp Office Hours Paris si de LCIF Londra si intre timp au atras circa 50 de potentiale persoane care sa gateasca de acasa si carora sa le faciliteze conexiunea cu „foodies” din Londra.

„Pe viitor, viziunea noastra este ca oricine are talent la gatit sa poata sa si-l valorifice prin intermediul The Extra Dish. Asta se traduce in infrastructura globala (directa sau prin parteneri) si intr-un brand cel putin de talia lui Airbnb sau Uber”, considera Titus Capilnean.

Care este modelul de business?

„Modelul de business este destul de simplu si transparent - realizam o legatura intre persoanele care gatesc acasa si cele care vor sa comande mancare gatita in casa si percepem un comision pentru intermedierea tranzactiei (o valore minima a comenzii, plus costul livrarii). Incercam sa inchidem cercul atunci cand vorbim de take-out, pentru ca am avut de invatat de la toate celelalte startupuri de food pe care le-am studiat in timp ce defineam conceptul de The Extra Dish. Ambitia noastra este sa cream un ecosistem in care sa conectam oamenii pasionati de gatit cu cei care vor sa comande mancare, iar asta inseamna sa acoperim toate stagiile premergatoare si intermediare - prezentare, ambalaj, transport, plata, astfel incat singura grija a bucatarilor sa fie gatitul iar pentru cei care comanda sa oferim o experienta cel putin la fel de buna ca atunci cand ar comanda de la un restaurant cu livrare”, subliniaza tanarul roman.

Citeste si:

In prezent, startup-ul are cateva zeci de bucatari care si-au aratat interesul de a fi inclusi in platforma si estimeaza ca pana la finalul anului sa aiba circa 500 de bucatari activi.

„Din punctul de vedere al promovarii, vorbim aici de doua grupuri pe care le targetam iar abordarile si canalele sunt oarecum diferite. Un grup este cel al bucatarilor, si pentru recrutarea lor avem in vedere evenimente si grupuri de gatit, scoli de gatit si in general targetarea surselor de informatie si de invatare pe care acestia le acceseaza de la forumuri pana la reviste de cooking. Insa, bineinteles, ne vom concentra initial pe medii care vor au o garantie mai mare a pasiunii si calitatii preparatelor preferand astfel promovarea in cadrul unei scoli de gatit, de exemplu”.

Cealalta abordare este dedicata utilizatorilor care vor sa comande mancare. Aici canalele sunt oarecum standard: performance marketing, retele de socializare, asociere cu bloguri de cooking insa dincolo de campanii de achizitie, antreprenorii vor lucra si la retentia utilizatorilor prin campanii de fidelizare dar si folosirea datelor de utilizare a platformei si preferintelor personale pentru a genera cele mai bune recomandari.

In cautare de investitor

De cateva luni cei trei lucreaza in paralel atat la testarea si modelarea conceptului, cat si la prezentari, pitchuri si intalniri individuale si sunt in discutii cu o serie de investitori. „Ne dorim sa facem un parteneriat cu unul sau mai multi investitori care inteleg businessul si isi doresc sa contribuie activ la dezvoltarea lui, atat cu experienta lor, cat si cu reteaua si ideile pe care le pot aduce la masa. Noi asiguram in schimb o echipa super tare, entuziasm, energie si mult «brain power» care sa aduca rezultate extraordinare”!, spune, increzator, Titus.

Ei isi propun sa lanseze platforma in integralitate in urmatoarele luni, cu resurse proprii, urmand ca o infuzie de capital sa asigure un impact si o crestere mai consistente. „In urmatoarele saptamani ne pregatim sa lansam o campanie de crowdfunding la care am vrea foarte mult sa vedem ca participa cei care cred in ideea noastra si in capacitatea echipei de a o duce la nivel global. Desigur, daca cititorii wall-street.ro sunt interesati, noi suntem deschisi la orice propunere de investitii (hello (at) theextradish.com)”.

Pentru primele 18 luni de activitate, piata pe care se vor concentra va fi Londra, dat fiind faptul ca vor sa devina autosustenabili inainte sa paseasca in piete noi. Majoritatea echipei este deja acolo, piata este foarte mare si dinamica si de varietate „nici nu mai e nevoie sa vorbim”. „Vrem sa acoperim aproximativ 50% din suprafata Londrei pana anul viitor iar apoi sa replicam modelul si invataturile asupra altor piete. In top este SUA, in special coasta de vest, insa lista cuprinde si 2-3 orase din Europa”.

Birocratie?

Atunci cand vine vorba de infiintarea unei firme, in Romania poate fi o mare bataie de cap. Ca si in State insa, si in Marea Britanie lucrurile se rezolva foarte usor. „As zice deloc dificil, am folosit o firma de contabilitate care a rezolvat toate actele necesare, noi trebuind sa ne asiguram ca avem documente care ne atesta identitatea si adresa de domiciliu. Diferenta majora e ca nu trebuie sa faci drumuri la Registrul Comertului si ca toate semnaturile se accepta si scanate pe mail, inclusiv pe facturi sau contracte. Cum toti membrii fondatori sunt cetateni ai Uniunii Europene si am infiintat firma in 2014, a fost cu atat mai usor pentru ca nu mai exista niciun fel de restrictii, nici macar pentru Romani”, subliniaza Titus.

Investitia initiala

Pana in prezent, tineruu au investit cateva sute de lire de persoana in proiect si preconizeaza ca vor mai investi cateva mii, „insa timpul nostru a fost principala resursa de pana acum si a constat in zeci de ore pe saptamana in documente, intalniri si prezentari, deci cele 6 luni de dedicare s-ar ridica la un total de 60-70.000 lire”, estimeaza tanarul roman.

„Revenind insa la discutia despre investitori, avem nevoie de minim 50.000 pentru a lansa si apoi aproximativ 600.000 lire pe parcursul primelor 12 luni pentru a fi siguri ca putem creste business-ul in ritmul in care ni l-am propus in scenariul «blue sky». Timpul de recuperare al acestor investitii este de aproximativ 3 ani”.

In lumea startupurilor se spune ca noi am fi o companie de tipul Unicorn, care are nevoie de o investitie initiala mai consistenta, dat fiind faptul ca devine profitabila doar daca atinge un volum mare de comenzi. Investitiile in acest tip de companie merg spre sustinerea costurilor fixe si a celor de extindere, insa in momentul in care devin profitabile, rezultatele pot fi extraordinare. Celalalt tip de investitie este de tip Ponei, unde compania produce venituri suficiente inca de la inceput si are nevoie de cash doar ca sa creasca mai repede. Sunt mai comune aceste tipuri de startup-uri si mai usor de lansat, insa pot sa nu scaleze la fel de mult ca un Inorog”, incheie Titus Capilnean.

Cum ti se pare proiectul tinerilor? Consideri ca ar fi bine primiti si pe piata locala? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.