Autonom Rent a Car este o afacere creata de tanarul Marius Stefan, care in doi ani a reusit sa creasca de la un business regional la o firma de talie nationala. Firma si-a inceput activitatea in ianuarie 2005 in judetul Neamt, cu o flota de doar 3 masini Dacia Logan. Pana la sfarsitul acelui an, numarul masinilor a crescut de cinci ori, in decembrie Autonom ajungand la un parc de 15 autoturisme.

Impulsionat de succesul pe plan local, tanarul antreprenor a intocmit un plan de afaceri pentru a se putea extinde treptat la nivel national si a contractat mai multe credite. In 2006, firma si-a deschis filiale in alte mari orase, cum ar fi Iasi, Suceava, Bacau, Bucuresti si Constanta. Numarul masinilor in 2006 s-a ridicat la 100 de unitati.

„Vazand succesul peste asteptari pe care l-am avut, am pus la punct un Business Plan, l-am prezentat catorva banci si firme de leasing, si am obtinut finanatare pentru a ne extinde treptat la nivel national”, ne-a declarat Marius Stefan.

Autonom nu s-a multumit cu succesul obtinut si in 2007 a avut in plan deschiderea unor birouri in Transilvania, fiind vizate zonele cu potential turistic Brasov, Sibiu si Cluj, urmand ca spre sfarsitul anului sa se extinda si in Timisoara si Targu Mures.

In present, flota numara peste trei sute de autoturisme, reprezentate in general de modele avantajoase, firma plasandu-se pe segmentul low-cost in ceea ce priveste tarifele practicate. Preturile pentru inchirierea unui autoturism incep de la 19 euro pe zi cu TVA, pentru un Daewoo Matiz, pentru o perioada mai mare de 15 zile, si 25 de euro pentru Dacia Logan. Modelul cel mai scump din oferta Autonom este SUV-ul compact Hyundai Tucson, ale carui tarife incep de la 60 de euro. Marja de profitabilitate pentru fiecare model inchiriat variaza intre 5% si 15% in functie de perioada de timp si de sezon.

Citeste si:

Autoturismele cele mai solictate de catre clienti sunt Dacia Logan si Daewoo Matiz, iar intervalul mediu pentru care autoturismele sunt inchiriate este cuprins intre 5 si 8 zile. Amortizarea investitiei intr-un autoturism nou se face in 2 ani, perioada ce coincide si cu ciclu de viata al autoturismul, dupa aceasta perioada fiind vandut.

Serviciile de inchiriere de tip transfer si leasingul operational reprezinta pariul Autonom Rent a Car pentru perioada urmatoare. In cazul primului, clientul poate opta pentru predarea autoturismului in alt oras in care exista o reprezentanta, sau in orice locatie din orasul in care l-a inchiriat gratuit . Inchirierea pe termen lung, sau leasingul operational, se adreseaza in special firmelor care vor sa asigure mobilitatea angajatiilor, dar nu au o flota proprie. Avantajele fata de leasingul financiar fiind rata fixa, posibilitatea de deductibilitate integrala a cheltuielior pe perioada contractului si serviciile de asistenta asigurate de firma proprietara.

Accidentele nedeclarate la politie, caz in care daunele se recupereaza din garantia depusa, reprezinta principalele divergente intre firmele de profil si clientii. Pentru a limita aceste cazuri, firmele nu inchiriaza modele celor care nu au permis de conducere de cel putin un an si nu au implinit inca varsta de 21 de ani.

Perioada cea mai prolifica pentru o astfel de afacere este sezonul estival sau perioada vacantei de iarna. Pe timpul verii profiturile inregistrate de jucatorii din domeniu se tripleaza. Un fenomen nou care a dus la prosperitatea acestei afaceri este reintoarcerea romanilor din strainatate in timpul concediilor, acestia apeland la asemenea servicii pentru a isi asigura mobilitatea in tara natala. Perioada de asteptare pentru un autoturism este influentata de sezon, in timpul verii rezervarile facandu-se si cu o luna avans, in perioadele mai putin solicitate inchirierea se poate face chiar in aceeasi zi.

Concurenta pe acest domeniu devine tot mai acerba, doar in Bucuresti existand peste 70 de firme specializate pe oferirea unor asemenea servicii. Marius Stefan considera ca piata rent a car a crescut substantial in ultimii 3 ani si ca aceasta tendinta se va manifesta si in urmatorii 5 ani. El mizeaza in viitor pe consolidarea unor jucatori importanti care sa dicteze tendintele pietei, in prezent manifestandu-se o concurenta monopolistica.