Serviciile de catering de baza se refera doar la prepararea si la livrarea mancarii, insa multe dintre acestea isi extind oferta, furnizand bauturi, vesela, decoratiuni si personalul necesar servirii participantilor la eveniment.

Ca antreprenor independent in domeniul catering-ului, ai doua mari tipuri de evenimente pe care le poti tinti, si anume cele de tip privat si cele de tip corporatist. Evenimentele private sunt cele petrecute in familie, precum nuntile, botezurile, aniversarile si inmormantarile, iar cele corporatiste includ pranzurile de afaceri, intalnirile de consilii directoare si dineurile. Unele firme sunt specializate doar in evenimentele corporatiste sau doar in cele private, pe cand altele incearca sa se ocupe de ambele.

Cui i se potriveste catering-ul?

Ati putea crede ca pregatirea a catorva sandvisuri pentru o intalnire de afaceri este o slujba pe care aproape orice ar putea sa o aiba, insa nu este cazul sa va lasati pacaliti. A lucra in catering inseamna mai mult decat ceea ce se poate vedea cu ochiul liber, si daca vreti sa aveti succes in acest domeniu, trebuie sa fiti inzestrati cu anumite abilitati.

In primul rand, cateva cunostinte de baza din industria alimentara sunt absolut necesare, iar cele mai noi tendinte din domeniu arata ca prepararea mancarii trebuie sa fie, de multe ori, o adevarata arta.

Gusturile clientilor devin din ce in ce mai sofisticate, mai ales in conditiile largirii gamei de produse alimentare puse la dispozitia consumatorilor. In consecinta, ofertele dumneavoastra trebuie sa fie mai atragatoare decat clasicele pateuri care-ti vin in minte atunci cand te gandesti la o conferinta de afaceri.

Papilele gustative ale clientilor nu sunt unica preocupare pe care un antreprenor din domeniul catering-ului ar trebui sa o aiba. O atentie deosebita ar trebui acordata modului de preparare a mancarii, in contextul interesului crescut al consumatorilor cu privire la alimentatia sanatoasa. Deci, cu atat mai mult antreprenorul trebuie sa se asigure ca oferta lui cuprinde produse de calitate, proaspete si sigure.

Experienta in domeniul alimentatiei trebuie sa fie completata de abilitatea antreprenorului de a controla preturile. Catering-ul este un domeniu foarte competitiv, iar politica de pricing pe care o adoptati poate sa faca diferenta intre succesul si esecul afacerii.

''Catering-ul inseamna atat controlul costurilor, cat si maiestrie culinara. Poti sa pierzi usor foarte multi bani daca practici preturi mai mari decat ar trebui. Trebuie sa te pricepi la cifre si trebuie sa fii foarte organizat pentru ca lucrezi cu produse perisabile, ceea ce inseamna multe controale si birocratie'', este de parere Hugh Walker, proprietarul firmei de catering The Factory House, citat de Startups.co.uk.

Daca nu detineti experienta necesara in domeniu, urmarea unor cursuri de specialitate poate fi o solutie la indemana oricui. Un astfel de training in industria catering-ului implica nu numai familiarizarea cursantului cu domeniul alimentatiei publice, dar si cu cel al managementului, al contabilitatii si al sistemelor de eficientizare a productiei.

Mai mult, a lucra in catering nu inseamna o munca de birou, de la 9 dimineata la 5 seara. Inevitabil, trebuie sa muncesti atunci cand toti ceilalti se distreaza, iar orele de lucru se prelungesc, de multe ori, pana in zorii zilei.

Cercetarea de piata

Cheia catre gasirea unei formule de business de succes este o buna cercetare de piata, mai ales intr-un domeniu atat de competitiv precum catering-ul. Veti fi nevoiti sa va concentrati pe clientii dumneavoastra: cine sunt ei, ce doresc si ce le puteti oferi dumneavoastra in plus fata de altii.

Asa cum am mai mentionat, clientii dumneavoastra de baza carora va veti adresa sunt cei din mediul de afaceri sau din cel privat. Servirea sectorului de afaceri va implica, de cele mai multe ori, intalniri, dineuri, sesiuni de training, receptii, ceea ce include nu numai mancare, ci si bauturi.

Marele avantaj in a lucra pentru clientii corporatisti consta in repetivitatea evenimentelor pe care le pregatiti. Oamenilor de afaceri le place sa aiba un furnizor constant, astfel incat daca oferiti servicii de calitate la un pret moderat si daca sunteti de incredere atunci veti deveni un om de baza pentru acestia. Va vor tine minte si va vor suna de fiecare data cand vor avea nevoie.

Citeste si:

Mancarea pe care o serviti pentru astfel de clienti va trebui sa fie de o buna calitate si proaspata, insa la fel de importante sunt si abilitatile dumneavoasta organizationale intrucat, intr-o saptamana obisnuita de lucru, veti avea mai multe evenimente de pregatit.

Alternativ, ati putea sa va indreptati atentia si catre sectorul privat, cel al evenimentelor petrecute in intimitatea unei familiei, precum nuntile, botezurile, aniversarile si inmormantarile. Pentru a reusi in astfel de afacere, este nevoie de bune abilitati culinare si de flexibilitate, din moment ce trebuie sa te supui exigentelor clientilor.

O idee ar fi sa oferiti, pe langa catering, si alte servicii, care i-ar putea ajuta pe clientii dumneavoastra sa economiseasca timp, efort si bani. Astfel, oferta dumneavoastra ar putea include si furnizarea veselei necesare, a decoratiunilor si a personalului de servire.

Daca acest tip de evenimente nu va este pe plac, ati putea sa va indreptati atentia catre o nisa putin explorata pana acum, si anumea cea a specialitatilor tematice, precum mancaruri specific chinezesti, mexicane, italienesti etc.

Cat te costa?

Odata ce v-ati alcatuit planul de afaceri, vei avea nevoie de bani pentru a-l pune in aplicare. Insa, inainte de a merge la banca, va trebui sa stiti de cati bani aveti nevoie pentru a va pune afacerea pe picioare.
Principalul factor de care ar trebui sa va ingrijorati este locul de desfasurare a activitatii. Daca va ganditi sa va infiintati firma acasa, asta ar insemna sa economisiti banii de chirie si de echipament, desi schimbarile pe care ar trebui sa le aduceti bucatariei dumneavoastra pentru a fi in conformitate cu standardele de igiena ar putea sa fie destul de costisitoare.

Pentru inceput, chiar si cea mai mica afacere de catering inseamna o investitie in echipamentul de baza:

- doua cuptoare mari (aproximativ 4.000 de lei)
- cel putin un frigider si un congelator (aproximativ 4.000 lei)
- echipamente de preparare a legumelor (aproximativ 3.000 de lei)
- cuptor cu microunde comercial (aproximativ 3.000 de lei)
- vesela de bucatarie (aproximativ 700 de lei)
- dubita de transport dotata cu congelatoare (aproximativ 70.000 de lei)

Deci, pentru a va lansa intr-o afacere din domeniul catering-ului, ar trebui sa aveti la dispozitie cel putin 85.000 de lei, fara a lua in considerare alte cheltuieli, precum chiria, aprobarile necesare, personalul etc.

Cat ai putea castiga?

O afacere in domeniul catering-ului nu inseamna un drum sigur catre imbogatire. Multi dintre antreprenori lucreaza in catering de dragul de a lucra cu mancarea si de a usura munca celor carora se adreseaza. Asadar, ar fi bine sa va ganditi la catering ca la o slujba cu jumatate de norma, care v-ar suplimenta venitul de baza. Majoritatea celor care lucreaza in domeniu sustin ca de abia dupa 3-4 ani puteti sa atingeti un nivel al profitului care sa va aduca venituri peste medie.

Modul cel mai simplu de a va largi portofoliul de clienti si de a castiga tot mai multi bani este de a va concentra, pentru inceput, pe domeniul corporatist, pana cand veti capata experienta.

In general, in cazul unei afaceri mici, care si-a facut deja un nume pe piata de profil si care se poate ocupa de un eveniment cu 1.000 de participanti, poate avea venituri de 500.000 de lei si un profit de aproape 200.000 de lei.

Inainte de a va lansa intr-o astfel de afacere, este bine sa retineti ca pentru a reusi trebuie sa va faceti cunoscuti, sa mentineti standarde inalte ale activitatii, sa fiti consistenti in oferta si sa incercati, pe cat posibil, sa va multumiti clientii si chiar sa le depasiti asteptarile.