Dupa noua ani ca parteneri in afacerea Picture This Television, o companie de productie TV castigatoare a unui premiu Emmy, Marcia Mulé si Bryan Scott au apelat la un consultant in afaceri. Motivul? Cei doi simteau ca se afla intr-o etapa in care simtau ca nu mai puteau avansa din punct de vedere profesional.

“Parteneriatele in afaceri prezinta de obicei o rata ridicata de esec”, spune Kathi Elster, care detine, impreuna cu Katherine Crowley, compania de consultanta K Squared Enterprises. “Ne place sa lucram cu acestia inainte de a forma un parteneriat, sa fim siguri ca persoanele respective se pot asocia intr-o afacere. Majoritatea fac acest lucru pentru ca nu vor sa inceapa o afacere pe cont propriu, iar acesta nu este un motiv suficient de bun”, sustine Elster, de asemenea co-autoare a publicatiei intitulate sugestiv “Working with you is killing me”.

Cand Mulé si partenerul ei, Scott, au apelat la serviciile companiei K Squared Enterprises, sesiunile de “terapie” au devenit un refugiu pentru cei doi parteneri. “Am realizat ca daca nu suntem puternici, compania noastra nu o sa fie puternica. In momentele de panica, terapia ne ajuta sa ne revenim”, afirma Mulé. Terapia a mers atat de bine, incat cei doi au cooptat deja in echipa un al treilea partener, implicandu-l in acest proces.

Asemanator cuplurilor care si-au imbunatatit relatiile cu ajutorul terapiilor maritale, partenerii de afaceri care au dat de gustul coaching-ului de business declara ca nu se vor mai asocia niciodata cu un potential partener inainte de a trece prin mainile unui consilier.

Exista si cazuri in care apelarea unei persoane terte se datoreaza unui obstacol in business si nu neaparat problemelor interpersonale. Pentru compania Sweet Talk Public Relations din Los Angeles, fondatorii Danielle Walsmith, Lauren Tarne si Limor Gallo au apelat la Maggie Mistal, moderatoarea unui show radio despre cariera difuzat pe canalul Martha Stewart al Sirius Satellite Radio.

Dupa sase luni de la infiintarea afacerii, cele trei prietene au avut de infruntat o problema majora. Au inceput cu un client important, dar intampinau dificultati in atragerea unor noi clienti. Dupa cateva sedinte cu Mistral au realizat ca nu pot ataca problemele profesionale inainte de a rezolva unele chestiuni personale. “Devenea foarte complicat pentru ca eram foarte bune prietene”, a firma Tarne.

Citeste si:

Sedintele au dus in final la reevaluarea obiectivelor in business si definirea rolului fiecarui partener in companie. Desi Gallo a parasit echipa din motive personale, prietenia celor trei parteneri de afaceri nu a a vut de suferit. “Ne-a dat incredere ca antreprenori, chiar daca asta inseamna sa ai si esecuri cu unii clienti si succese cu altii. Prin coaching, am castigat o mai buna intelegere a ceea ce ne dorim intr-adevar pentru companie si pentru viata personala”, spune Walsmith.

Consultanta in afaceri este principalul motiv pentru care Anthony Sandberg si Richard Jepsen au ramas parteneri timp de 28 de ani in afacerea OSCS Sailing School, apeland la coach-ul Larry Ledgerwood. Ceea ce a avut efect asupra dezvoltarii si longevitatii afacerii a fost intelegerea stilurilor de comunicare diferite ale celor doi parteneri. Aceasta a avut un efect major in transformarea sedintelor si intalnirilor.

“Larry initiaza conversatiile si pregateste terenul pentru alte detalii pe care le putem discuta amandoi”, explica Sandberg, declarand ca cei doi aveau probleme in comunicare, insistand pe gasirea prompta a solutiilor. “Acum stabilim mai intai un raport personal, vorbim despre ce se mai intampla in viata noastra, eliberand energiile negative si concentrandu-ne apoi asupra obiectivelor serioase”, continua Larry.

Ledgerwood incurajeaza de asemenea definirea cat mai exacta a rolurilor in afacere, pentru a se evita discutiile in contradictoriu. Trebuie stabilit clar cine are decizia finala in companie, pe anumite teme formulate in timp.

Faptul ca au ramas parteneri in afacere timp de 28 de ani, sustine Jepsen, se datoreaza “impartirii acelorasi valori si aceleeasi viziuni de viitor”. Insa asa cum ne asteptam cu totii, exista mereu tensiuni temperamentale, care se pot stinge cu o consiliere adecvata, incheie Jensen.

Care sunt principalele sfaturi ale terapeutilor de business? In primul rand, orice business care intampina dificultati poate fi ajutat, asadar, de un consilier profesionist de afaceri. Mai mult decat a rezolva insasi problemele companiei, conteaza mentinerea unor relatii solide in cadrul unui colectiv, chiar si in situatii de criza. In final, comunicarea corecta poate rezolva, de multe ori, problemele zilnice aparute la birou si preintampina un eventual conflict major sau o situatie neobisnuita.