“Pentru a intelege acest antreprenor, trebuie sa-ti explici, mai intai, psihologia unui delicvent juvenil, condus de impuls. Multi antreprenori se lasa condusi de instincte”, declara Abraham Zaleznik, psihoanalist si profesor emerit al Harvard Business School, citat de Smallbiz.com.

“Cautatori de senzatii tari”, asa rezulta si din descrierea psihologului Marvin Zuckerman, psiholog si profesor emerit la University of Delaware. Antreprenorii in serie “au o sete de senzatii intense, complexe si noi, precum si dorinta de a-si asuma riscuri pentru a le obtine”, considera acesta.

Potrivit cercetarilor lui Zuckerman, oamenii se nasc cu aceste caracteristici de cautare a senzatiilor, care se amplifica in functie de individ. Astfel, antreprenorii in serie pot fi caracterizati ca “susceptibili la plictiseala”, cu aversiune fata de tot ceea ce tine de rutina. “Cand mediul inconjurator nu da semne de schimbare, acestia devin agitati”, reia Zuckerman. Prin urmare, acestia vor cauta noi senzatii, noi proiecte, noi idei.

Clinic, testele au indicat un nivel ridicat de dopamina in cazul persoanelor amatoare de senzatii inedite, ceea ce indica rezistenta crescuta la stres, energie care ajuta antreprenorul sa se concentreze asupra proiectelor, chiar si a celor mai dificile, dar si indeplinirea sarcinilor inaintea unui deadline vazut de majoritatea ca imposibil.

Pentru antreprenori, un start-up prezinta efectele similare ale unui ciclu de stres extrem, incheiat de euforie atunci cand business-ul atinge cote inalte. Cu toate acestea, psihologii afirma ca aceasta senzatie repetitiva va induce corpului uman sa se obisnuiasca cu reactia chimica, pierzand sensitivitatea si expunandu-se unui nivel ridicat de cortizol, ceea ce poate cauza efecte neplacute, ca depresie, obezitate si diabet.

Antreprenorii in serie reprezinta, totusi, un caz aparte. Senzatia de excitare resimtita la inceperea unui business depaseste cu mult orice ingrijorare asupra sanatatii personale. Antreprenorii care iau o afacere dupa alta “au o incredere incredibila in abilitatile lor”, sustine Sanford Ehrlich, profesor care preda lectii de antreprenoriat la Sand Diego State University.

Este firesc ca acesti antreprenori sa actioneze atunci cand sesiseaza o noua oportunitate. Cand pornesti numeroase afaceri “devii din ce in ce mai bun la asta, dezvolti modele care se pot replica si imbunatati cu fiecare afacere”, spune Jeffrey Cornwall, care poseda nu mai putin de 12 companii in domeniul medical. Dupa 11 ani de la primul start-up, Cornwall declara ferm ca “nimic nu intrece provocarile unui start-up”. Desi la inceput stresant, procesul de a genera vanzari si a crea job-uri i se pare si acum “cool”.

Cu adevarat “cool” este sa vinzi un start-up cu 15 milioane de dolari la mai putin de doi ani de la infiintare, pregatind intotdeauna urmatorul pas spre succes. Americanul Mac Lackey, 36 de ani, este fondatorul a cinci companii. InternetSoccer.com, al doilea proiect al sau, i-a luat numai 14 luni, timp in care Lackey a obtinut licenta si drepturile de difuzare live a evenimentelor sportive. Cateva zile mai tarziu, la masa negocierilor, InternetSoccer a fost vanduta cu 15 milioane de dolari, in iulie 2000.

Lackey lucreaza acum la cele mai recente proiecte, BlackHawk Capital Management, un fond hibrid de investitii si Mountain Khakis, un furnizor de imbracaminte. Aparent fara nici o legatura cu celelalte companii din portofoliu, Lackey stie ca toate afacerile sale au pornit din acelasi punct: “Cand ai microbul in sange, este foarte greu sa renunti la el”.

“Mi-ar placea sa fiu considerat un antreprenor in serie”, declara pentru Wall-Street Marius Ghenea, presedinte PcFun.ro. Referindu-se la Florin Andronescu, fondatorul Flanco, Ghenea apreciaza viziunea acestor antreprenori: “Il admir foarte mult pentru ca este asa cum imi doresc si eu sa ajung: un antreprenor in serie (serial entrepreneur) care nu face doar un business, ci mai multe in acelasi timp care vor fi vandute ulterior”.

Traseul urmat de antreprenorul Ghenea il califica pe buna dreptate in clubul antreprenorilor in serie. In 1994, Marius Ghenea a infiintat, alaturi de doi colegi de facultate, compania de distributie IT Flamingo. La finele anului 2001, Ghenea s-a retras atat din conducerea Flamingo, cat si din actionariatul companiei. Au urmat apoi trei ani si jumatate ca director general al retelei de magazine de electronice si electrocasnice Flanco.

In luna octombrie 2005, Ghenea isi da demisia din aceasta pozitie, iar incepand cu anul 2003 investeste in compania FIT Distribution, specializata in distributia de tehnica de calcul. In cadrul acestei firme, Ghenea a dezvoltat siteul magazinului online pcfun ( www.pcfun.ro) specializat in echipamente IT si electronice, dar si alte proiecte online.

Citeste si:

Florentin Banu, cunoscut pana de curand ca “domnul Joe”, este detinatorul mai multor proiecte de afaceri si exit-uri memorabile. Primul mare succes al anteprenorului a fost proiectul Joe. Nascut in 1994 cu o investitie de 50.000 de euro, Joe a devenit un brand, aducand anual profituri de 1,5 milioane de euro si fiind achizitionata in anul 2000 de catre Nestle Romania.

In 2001 Florentin Banu a infiintat reteaua de supermarketuri Artima, afacere inceputa cu doua milioane de euro si vanduta in 2005 fondului de investitii Enterprise Investors, pentru 17 milioane de euro.Ulterior afacerea a fost preluata de Careffour contra sumei de 55 milioane de euro.

Fostul patron Artima nu s-a oprit aici cu investitiile, fondand InterPart Production, afacerea cu mase plastice si matrite care i-a adus anul trecut 3 milioane de euro si o promisiune de dublare a veniturilor in acest an, bazata pe competitivitatea sectorului constructiilor.

Omul de afaceri mai detine in portofoliul sau proiectul BanuConstruct, care vizeaza dezvoltarea si construirea de imobiliare in Timisoara, BanuInvest avand ca obiectiv investitiile in imobiliare si terenuri si administrarea celor din portofoliul sau, dar si BanuSport, un complex sportiv dezvoltat in Timisoara, ca toate afacerile acestui antreprenor de succes.

Octavian Radu este un alt nume care isi merita titulatura de antreprenor in serie. Anul trecut, grupul RTC Holding, insumand 50 de companii detinute de omul de afaceri Octavian Radu, a anuntat incheierea vanzarii a doua companii de IT: Pay Store, compania de plati electronice din cadrul holdingului si Best Distribution.

Lozul Pay Store a fost castigat de catre grupul britanic PayPoint, care detine retele nationale de terminale electronice in peste 17.500 de puncte de retail din Marea Britanie si Irlanda. Valoarea tranzactiei a fost estimata la 15,5 milioane euro, iar pe viitor se anunta si mai multe exit-uri.

Astfel, RTC intentioneaza sa vanda diviziile care nu sunt “core business”, mai precis cea de cargo-curierat, de software si cea de plati electronice. Prin vanzarea acestor divizii, compania urmareste dezvoltarea mai accelerata a diviziilor ramase, in primul rand cea de imobiliare, dar si finantarea unui portofoliu de actiuni cotate la bursa. In schimb, Diverta, reteaua de retail produse media, va ramane in portofoliul omului de afaceri. Probabil si pentru ca este unul din primele business-uri de succes probate de Octavian Radu.

Cofondatorul Dufa, Marius Ivan, a intrat mai intai in industria lacurilor si vopselelor si in cea a adezivilor, cladind afaceri in care s-a asociat cu companii straine, potrivit publicatiei Money Express. Din 2003, antreprenorul s-a implicat si sectorul imobiliar, dezvoltand proiectele Xerox, vandut in 2005, sau complexul rezidential din Pipera.

Marius Ivan vaneaza start-up-uri inca din anii '90. Dupa ce si-a incercat norocul cu importul de alimente si apoi cu piata electronicelor din Craiova, antreprenorul a dat lovitura cu Dufa si Henkel, aplicand regula cheie a antreprenorilor in serie: intra pe o piata inainte ca aceasta sa atinga un ritm sustinut de crestere, asteapta momentul oportun, apoi vinde, dupa care investeste banii obtinuti in urma exitului intr-un start-up, de obicei intr-un alt domeniu.

Asa cum s-a vazut si in celelalte cazuri, pentru anteprenorii in serie totul este o chestiune de timp. Momentul propice de vanzare si exit coincide cu explorarea noilor tentatii. Mai multe oportunitati se traduc in mai multe idei de afaceri si mai multe sanse de castig. Cu o singura regula: succesul antreprenorilor in serie nu este reprezentat doar de componenta financiara, el este perceput ca o “carte de vizita” si un fapt ce decurge din personalitatea efervescenta a fiecaruia.