Daca la inceput conceptul de produs bio nu era foarte cunoscut nici macar de catre retailerii internationali prezenti in Romania, acum produsele bio se regasesc pe rafturile hipermarketurilor si retelelor de supermarketuri din aproape toata tara.

“Produsele bio sunt si moft si necesitate. In primul rand necesitate intrucat avem nevoie de produse mai sanatoase, intrucat consumatorul roman a perceput in ultimii ani ca aceasta este solutia pentru viitor. Pentru ca o viata sanatoasa dusa intr-un mod constant este mult mai buna decat o alimentatie cu suisuri si coborasuri. Este un moft pentru ca romanul este snob, pentru ca romanul vrea sa aiba tot ce este la moda, fie care vorbim de ultimele haine, ultimele masini si alimentatie, iar aici ultima moda este bio. Ca si pondere 60% reprezinta necesitate si 40% moft”, declara Radu Panait (foto).

Potrivit datelor furnizate, in statele din Uniunea Europeana 6-8% din industria alimentara este reprezentata de produsele bio, in timp ce la nivel local nivelul este aproape de 1%.

“In aproximativ 5 ani de zile sunt sigur ca vom avea alte cifre. Insa la nivel general, pana la jumatate din venituri se duce pe mancare. Recomandarea mea este sa nu se treaca de la inceput strict la o dieta bio, intrucat nu se gasesc foarte multe produse pe piata. Lucrurile trebuie combinate in mod armonios. Pot sa estimez ca aproximativ 10% din alimentatia romanului este bio. Exista si fani bio care mananca 50% bio”, afirma Panait.

Din punct de vedere al venitului lunar, profilul consumatorului roman de produse bio se situeaza la nivelul valorii de 2.000-3.000 de lei.

“Evident ca exista si persoane cu un venit mai mic, ce apeleaza la astfel de produse. Noi urmarim sa venim cu o gama bio basic pentru a ne apropia si de populatia medie, care sa isi poata permite o faina, un zahar, un ulei bio. Preponderent, produsele bio sunt cumparate de catre femei, din diverse motive precum silueta, sanatate, dar si pentru faptul ca femeia face cumparaturile in casa, ea cumpara si pentru un copii”, spune Radu Panait.

Produsele bio inregistreaza cele mai mari vanzari in orasele mari ale tarii, printre acestea numarandu-se Bucuresti, Constanta, Cluj, Timisoara si Bacau. In plus, cele mai cautate produse sunt zaharul brun din trestie ecologica, faina, uleiul, gofrele cu miere, siropul de artar, mierea de albine romaneasca, laptisor de matca, produsele lactate.

Potrivit lui Radu Panait, un producator bio suporta costuri operationale cu 50% mai mari fata de unul conventional.

“In primul rand terenul trebuie sa fie intr-o zona nepoluata, altfel producatorul nu primeste certificarea bio. Este interzisa folosirea fertilizatorilor chimici pentru prelucrarea terenului, sunt interzise pesticidele. In plus, este nevoie de personal pregatit care sa sties a aplice toate aceste reguli, depozitare separata in cazul in care exista si productie non-bio, respectiv transport asigurat de masini certificata si vanzare certificata. Exista deci costuri suplimentare in cazul fiecarei verigi in productia bio. De aceea, Ministerul Agriculturii, in perioada de conversie, de trecere de la cultura conventionala la cea bio, ofera anumite subventii”, explica Panait.

In ceea ce priveste impactul actualului context economic asupra industriei de produse bio, Radu Panait considera ca vom asista la o scadere a cosului de cumparaturi, insa nu va exista o modificare la nivelul numarului de clienti.

“Se va produce o schimbare, o scadere la nivelul cosului de cumparaturi. Nu se vor cumpara 10 produse, ci 6. Insa nu vor avea loc modificari la nivelul numarului de clienti, intrucat un client castigat de partea bio, va ramane. Va fi mai selectiv si va cumpara mai putin. Un consumator inteligent isi cumpara produse nutritive si satioase”, declara Radu Panait.

Piata produselor ecologice din Romania ar putea atinge anul acesta valoarea de 20 mil. euro, in crestere fata de nivelul atins in 2008, de 15 mil. euro.

Compania Natura Land importa o gama larga de produse ecologice alimentare-zahar brun din trestie de zahar, zahar brun ecologic, lapte vegetal, lapte de soia, orez, ovaz, napolitane, napolitane cu fructoza, sirop de artar, deserturi din soia. Produsele provin din tari precum Olanda, Belgia, Germania, Polonia, Brazilia si Thailanda.

Totodata, portofoliul de produse cuprinde cosmetice (crema de zi si gel de dus) si detergenti ecologici.

Compania BIO Markt Retail Group a anuntat preluarea operatiunilor Natura Land, in urma fuziunii rezultand importatorul si distribuitorul BIOlogistic. In urma tranzactiei, evaluata la 350.000 de euro, BIO Market Retail Group preia clientii, furnizorii, brandurile, retelele de produse, fara societatea sau bunurile Natura Land.

Fuziune pe piata produselor bio

Pentru acest an compania estimeaza vanzari in crestere cu 20% fata de 2008, cand cifra de afaceri cumulata a BIO Markt Retail Group si Natura Land a fost de aproximativ 2,5 mil. euro.

Fuziune pe piata produselor bio: BIO Markt Retail Group preia operatiunile Natura Land

Fuziune pe piata produselor bio: BIO Markt Retail Group preia...