Pierre este francez, are bani si poate sa mearga oriunde in lume. A ales o destinatie exotica: Romania. A auzit ca litoralul romanesc este lovit de gripa aviara si a vrut sa stie cate de grav este. Daca dorea sa viziteze Turcia, Bulgaria sau Croatia, i-ar fi fost usor sa capete informatii. Pierre a aflat ca, in Romania, si gripa aviara este originala.

Pierre99 s-a postat pe 9 ianuarie pe forumul de pe www.tripadvisor.com. Dorea sa stie cat de sigura este mancarea in Romania, tara pe care avea de gand s-o viziteze in aceasta primavara. Fusese bombardat cu stiri despre gripa aviara, vazuse ca au murit oameni in Turcia si se intreba daca e mai bine sa schimbe destinatia sau sa ramana acasa. Cativa forumisti “de bine” i-au raspuns ca nu este niciun pericol si ca poate sa vina sa manance carne de pui si oua la discretie, pentru ca, deocamdata, nu a murit nimeni. Nu stim daca Pierre a ramas sau nu acasa. Stim insa ca, daca ar fi dorit sa viziteze tarile vecine, ar fi fost demult convins sa o faca. De pilda, Turcia, cea mai afectata tara de H5N1, a cheltuit milioane de euro pentru calmarea spiritelor in Europa. In schimb, autoritatile de la Bucuresti si-au bagat capul in nisip.

“Partenerii nostri ne-au intrebat de ce nu exista un program oficial de calmare a spiritelor, cum se face in Bulgaria, unde prim-ministrul a iesit public, la televizor ca sa spuna ca nu este nicio problema cu gripa aviara. La noi, nu exista nicio reactie oficiala. N-a iesit nimeni, nici Ministerul Turismului, nici Ministerul Agriculturii, nici Ministerul Mediului. Subiectul este ocultat total”, se plange Doru Glavan, reprezentantul in Romania al unui important tour-operator european, Thomas Cook.

Teoria conspiratiei sau cum se creeaza isteria

Reprezentantii companiilor internationale care aduc turisti straini in Romania reclama gestionarea dezastruoasa, din partea autoritatilor de la Bucuresti, a imaginii despre gripa aviara. Daca masurile luate impotriva gripei au fost bune, comunicarea a fost la pamant, spun ei. Rezultatul: scaderea semnificativa a numarului de turisti si un gol semnificativ in incasarile din turism pe 2006. “In Turcia nu exista anulari de programe”, se revolta Doru Glavan, nemultumit ca romanii n-au invatat nimic din modelul turcesc: publicitate agresiva, comunicate de presa, articole publicitare in ziarele si la televiziunile din strainatate.

“Nu suntem in stare sa le dam strainilor siguranta ca pot veni intr-o Romanie fara riscuri. Nu suntem capabili sa povestim ce se intampla aici in pliante scrise intr-o limba straina, nu in limba romana, pe care n-o intelege nimeni”, puncteaza el doar un aspect care tine de PR-ul pe care autoritatile romane ar fi trebuit sa-l stapaneasca pana acum. Pliante distribuie, in schimb, la check-in, compania aeriana KLM, care, de cateva zile, explica ce precautii trebuie sa iei cand calatoresti in tari atinse de gripa aviara, precum Romania, Bulgaria sau Turcia.

Presa, presata de senzationalismul ieftin

O parte de vina pentru modul in care Romania se promoveaza o are si presa, cred tour-operatorii de la noi. “Degeaba arunc eu milioane pe piata pentru a atrage turistii, e suficient ca BBC sau CNN sa preia din media romaneasca ca Dobrogea sau Constanta este in carantina ca nimeni sa nu mai vina”, spune Ciprian Popescu, reprezentant al tour-operatorului TUI, care a anuntat, saptamana trecuta, ca renunta la 8.000 de locuri pe care turistii nordici si le arvunisera pentru la vara la Marea Neagra si in Delta.

Prezentarea alarmista a focarelor de infectie are un efect nociv asupra unui domeniu precum turismul, in care imaginea conteaza foarte mult. In Romania nu exista inca o categorie bine definita de asa-numiti “science journalists”, care sa poata prezenta echilibrat si argumentat riscurile lui H5N1. Cum oficialii de la Bucuresti nu au nici forta financiara, nici capacitatea manageriala de a construi o imagine atractiva a turismului romanesc, strainii iau decizii in privinta Romaniei doar pe baza relatarilor din presa.

O stie si Organizatia Mondiala a Turismului, care a solicitat mass-media, inca de la aflarea primelor focare de aviara in Europa, sa actioneze “responsabil” si sa evite actiunile care ar avea urmari grave asupra sectorului turistic. OMT a amintit ce consecinte economice devastatoare a avut in 2003 sindromul respirator acut sever (SARS), care a determinat o scadere cu 9% a numarului de turisti internationali catre catre Asia de nord-est si cu 14% catre Asia de sud-est. “Panicarea populatiei fara un motiv concret poate cauza o cadere puternica a turismului, care va afecta economiile statelor, in special ale celor in curs de dezvoltare, precum si veniturile milioanelor de oameni care lucreaza in turism”, spunea secretarul general al OMT, Francesco Frangialli.

Povestea TUI: cum s-au retras “suedezii”

Deci 8.000 de “suedezi” nu mai vin in Romania. “Suedezii” sunt suedezi (un charter), finlandezi (un charter) si danezi (doua chartere), spune Ciprian Popescu. La 15 februarie 2006, existau doar 1.500 de rezervari pentru cele 8.000 de locuri, fata de circa 3.000 de rezervari existente la 15 februarie 2005. In plus, existau si cateva sute de cereri de retragere, pe motiv de forta majora, cauzate de teama fata de pericolul prezentat de epidemia de gripa aviara. TUI Romania a incercat sa ia masuri de forta majora, cum ar fi scurtarea sejurului sau reducerea tarifelor.

Turistii nordici care au fost anul trecut pe litoralul romanesc in luna mai s-au plans de slaba animatie din zona si de plajele “vai mama lor”. Pe de alta parte, hotelierii spun ca n-au de ce sa faca discounturi pentru straini pentru lunile iulie si august, deoarece, in aceasta perioada, “hotelurile se vand singure”, litoralul fiind asaltat de romani. In aceste conditii, spune Ciprian Popescu, TUI a luat “decizia barbateasca” de a anula toate rezervarile, pentru a le da hotelierilor ragazul sa-si regandeasca politica de atragere a turistilor. 90% din cei 8.000 de nordici alesesera litoralul Marii Negre, 10% Delta Dunarii.

Sursa: http://www.baniinostri.ro/dinrevista/cover_story.php?ContentID=107