Astfel, o serie de mari companii de transport, precum American Airlines sau United Airlines, au inceput deja sa reduca tarifele percepute, ceea ce pune in dificultate transportatorii low cost. Ca raspuns la aceste masuri, transportatorii low cost din Statele Unite au inceput sa se orienteze catre piete si sectoare pe care pana de curand le neglijasera, incercand astfel sa-si pastreze pozitia de piata.

Cursa pentru clientela

O situatie similara cunoaste si piata europeana a transportatorilor. Aici, printre cele mai importante companii cu tarife reduse la biletele de avion care opereaza in Europa se numara EasyJet, din Marea Britanie, Ryanair din Irlanda, Virgin Express, din Belgia, Wizzair, din Ungaria, care opereaza zboruri in principal in Europa Centrala, operatorul slovac SkyEurope si Starling Airlines din Danemarca. Pe o piata saturata, cum este cea europeana, companiile sunt nevoite sa vina cu pachete atractive pentru clienti. Asa s-a ajuns la situatii in care Blue Air lanseaza credite pentru pasagerii fideli, My Air vinde in supermarketurile italiene cupoane de bilete, iar SkyEurope fabrica tarife speciale pentru companii.

Inghesuiala in Europa Centrala

O alta masura a companiilor aeriene cu tarife reduse a fost reorientarea catre piete mai putin saturate, asa cum sunt cele din estul Europei. Astfel, desi zborurile ieftine ocolisera pana acum cativa ani Romania, prezenta companiilor low cost Blue Air, My Air sau Volare in Romania este tot mai vizibila, mai ales pentru marii transportatori aerieni, ale caror vanzari s-au diminuat pentru cursele charter, pe care acesti noi jucatori le acopera cu costuri minime.

Mai mult, concurenta se estimeaza ca va deveni si mai acerba, intrucat in 2006 pe piata aeriana romaneasca isi vor face aparitia companiile WizzAir si Sky Europe. Asta pentru ca piata aeriana low cost din Romania este inca la inceput si poate absorbi noi companii pe sector. Printre cele mai vandabile bilete ale companiei Blue Air sunt cele spre Italia, Milano-Bergamo, Roma, dar si spre Spania, in special Barcelona, in timp ce My Air si Volare se axeaza pe rutele Milano, Roma si Venetia.

Citeste si:

Spania, destinatie profitabila

Dupa ce compania Blue Air a operat pe cursa Barcelona singura un an de zile, Tarom si-a dat seama ca destinatia este foarte profitabila, asa ca din aceasta luna si-a trecut-o in orarul de zbor cu patru curse saptamanale.

Mai mult, tarifele sunt similare celor practicate de compania low cost. In plus, zborurile se fac cu plecare din Aeroportul Baneasa, unde taxele de aeroport sunt mai mici decat cele practicate pe Henri Coanda.
Cu toate acestea, Florentina Ivan, directorul de marketing al companiei Blue Air, spune ca aceasta decizie a transportatorului roman nu ii afecteaza, media de pasageri, in special pe destinatia Spania, mentinandu-se, in principal datorita preturilor avantajoase practicate si se ridica la 350 de euro dus-intors pentru o cursa catre Barcelona, cu taxele de aeroport incluse. Mai mult, cifra de afaceri a companiei, de 24 milioane de euro pentru 2005, spune multe despre preferinta romanilor pentru zborurile ieftine.

Servicii minime la companiile cu costuri reduse

- Preturile sunt mai mici cu cat faci rezervarea mai din timp, chiar si cu cinci luni inainte; cu cat se apropie mai mult data zborului, preturile cresc.
- Clientul nu primeste un bilet, ci doar un cod pe care il va prezenta la aeroport.
- Nu primeste un loc, ci va ocupa primul loc liber pe care il va gasi.
- Nu se servesc mancare, bautura sau ziare; toate se vor cumpara
- Se zboara numai curse punct-punct, fara escale.
- Sunt folosite numai aeroporturi secundare.
- Pasagerul isi va lua doar doua bagaje, cu greutatea maxima de 15 kilograme; fiecare kilogram in plus costa cam 7 euro.
- Nu exista probleme la capitolul siguranta zborurilor, pentru ca aceste companii opereaza in principal cu aeronave Boeing 737, iar pilotii sunt experimentati.
- Copiii neinsotiti nu au voie la bord.
- Personal minim la bord.