Wall-Street.ro: Care au fost pricipalele schimbari pe care le-ati observat in domeniul turismului in 2013?
Sorin Vaduvoiu: In 2013, am constatat un fenomen de polarizare, in contextul unei piete de turism cu o tendinta de stagnare sau, chiar, intr-o usoara scadere. Consolidarea in jurul marilor jucatori este un trend in expansiune si usor de observat, datorita factorilor care influenteaza decisiv achizitionarea pachetelor turistice, precum increderea, perceptia soliditatii si, nu in ultimul rand, un pret corect.

WS: Care au fost destinatiile de top preferate de turistii romani?
S.V.: Pe plan intern, in functie de sezon, litoralul si statiunile de pe Valea Prahovei continua sa se mentina in topul preferintelor turistilor.

Pe plan extern, vara, topul este condus de Turcia, Grecia si Bulgaria, iar iarna, in contextul sejururilor la schi, de Bulgaria, Austria, Franta si Elvetia. Dar, planurile de vacanta ale romanilor incep sa nu se mai concentreze doar pe traditionalul All Inclusive si sa includa alternative de relaxare, distractie si aventura in destinatii exotice, cum ar fi Dominicana si Mexicul, sau pe mari si oceane, la tarife sensibil egale.

Cererea de city break-uri in metropolele europene se afla si ea pe un trend ascendent. Parisul a fost cap de lista, datorita legaturii magice cu singurul loc din Europa unde visele devin realitate, Disneyland Paris. In ceea ce priveste sarbatorile de iarna, Laponia, Tara lui Mos Craciun, si Pietele de Craciun din Germania si Austria sunt printre primele optiuni.

Ca particularitate, in 2013, clientii au dat dovada de sete de cunoastere, solicitarile pentru circuitele exclusiviste explore (China, Maroc, Peru, Tunisia, etc.) depasind oferta.

Croazierele reprezinta produsul turistic cu cea mai mare crestere in ultimii ani in Europa, iar romanii sunt din ce in ce mai atrasi de experienta unei astfel de vacante, in care impachetezi o singura data pentru ca, in fiecare dimineata, sa te trezesti in alta destinatie.

Astfel, in comparatie cu aceeasi perioada a anului 2012, in primele 10 luni din 2013, Perfect Tour a comercializat cu 125% mai multe sejururi pe marile si oceanele lumii. Destinatia preferata a turistilor este Marea Mediterana, datorita apropierii porturilor de imbarcare/debarcare, care sunt deservite atat de avioanele de linie, cat si de cele low-cost, dar si a itinerariilor variate si a posibilitatilor multiple de distractie.

Din totalul croazierelor vandute insa, segmentul celor premium a avut cea mai interesanta evolutie, crescand cu peste 44%. Turistii care au vrut mai mult decat o croaziera au optat pentru destinatii precum fiordurile norvegiene, turul insulelor Hawaii si, de asemenea, pentru Mediterana.

WS: Cum au evoluat bugetele medii alocate de romani pentru vacante?
S.V.: Perceptia generala este ca pe toate segmentele asistam la o alterare a bugetului mediu alocat vacantelor. Aceasta scadere este generata de mai multi factori:

a) puterea de cumparare a segmentului mass market a scazut, lucru ce se observa usor daca ne uitam la evolutia numarului de locuri in chartere, de la un an la altul.
b) unele produse turistice au devenit mult mai accesibile - incepand de la scaderi evidente ale tarifelor de business class pentru zborurile lung curier, pana la tarifele croazierelor care se vand in proportie foarte mare pe oferte speciale (cu preturi incepand de la 199 euro/persoana).
c) situatiile politice din Egipt si Tunisia care au pus o mare presiune pe cererea pentru pietele Turciei si Greciei, urcand tarifele hotelierilor. In acest context, au crescut vanzarile pe turism intern

Citeste si:

WS: Care au fost cele mai scumpe vacante pe care le-ati vandut anul acesta?
S.V.: a) Inconjurul lumii pe apa, in 101 nopti – patru romani au petrecut primele trei luni din anul 2013 pe apa, dupa ce au achizitionat de la Perfect Tour o croaziera in jurul lumii ce a durat 101 nopti. Cei patru aventurieri romani, care au plecat in jurul lumii pe 6 ianuarie 2013, din Savona (Italia), la bordul vasului Costa Deliziosa, au optat pentru o cabina din categoria “I3” (cabina interioara, fara vedere la mare, cu o suprafata de 14-17 metri patrati – pret peste 32.000 euro) si, respectiv, pentru una superioara exterioara, din categoria “B1”, care are 18-22 metri patrati si balcon, optiune ce permite savurarea unor privelisti unice (pret peste 40.000 euro).

b) O familie a optat pentru un sejur exclusivist in Dubai de 60.000 euro. Pentru a scapa de vremea mohorata de sfarsit de iarna si inceput de primavara, o familie a optat pentru o vacanta in insoritul si extravagantul Dubai. Sejurul nu a fost insa unul obisnuit, ci unul exclusivist, configurat de client impreuna cu specialistii Perfect Tour in domeniul “luxury travel”. Familia a dorit zbor Bucuresti-Dubai-Bucuresti la First Class, transferuri cu limuzina, un apartament intr-un hotel de “super-lux” cu vedere la apele cristaline ale Golfului Persic si asistenta permanenta a unui concierge, care sa le rezolve orice problema, fie ca a fost vorba despre mersul la shopping cu limuzina, fie de inchirierea unui yacht pentru o mini-croaziera. De asemenea, familia de romani a ales si o aventura individuala in desert cu masini 4x4, ghid specializat si vehicule de paza.

c) Croaziera printre fiordurile norvegiene cu Celebrity Eclipse, cu o durata de 15 zile, in care au mers doi parinti, dpi bunici si trei copii. In total, au platit 30.000 de euro.

WS: Catre ce sejururi s-au indreptat romanii in acest an pentru sarbatorile de iarna?
S.V.: In general, sarbatorile se pretrec in familie sau alaturi de prieteni. Valea Prahovei, zona Bran-Moeciu si Maramuresul conduc in topul preferintelor. Dar ideea unor sarbatori altfel, la soare, pe plaja, intr-o destinatie exotica sau pe o nava de croaziera, este adoptata de din ce in ce mai multi romani.

De asemenea, multi turisti au fost vrajiti de posibilitatea petrecerii Craciunului sau a Revelionului in lumea magica de la Disneyland Paris, unde zilnic se desfasoara show-uri si parade speciale. Iar Laponia, Tara lui Mos Craciun, a fost bestseller-ul Perfect Tour, pentru al 7-lea an consecutiv. Locurile la charter-ul de Laponia s-au epuizat si am deschis o lista de asteptare pentru inchirierea a inca unei aeronave.

WS: Cum ati caracteriza anul 2013?
S.V.: Anul 2013 a fost unul al maximelor si al consolidarii regionale, Perfect Tour inregistrand o crestere a cifrei totale de afaceri cu 88% si devenind lider regional pe piata de Business Travel Management, dupa extinderea strategica in Cehia si Slovacia. Perfect Tour este singura companie din Europa de Est care reuseste sa furnizeze acelasi nivel ridicat de servicii clientilor corporate din Romania, Bulgaria, Rep. Moldova, Ucraina, Cehia si Slovacia.

WS: Cum au evoluat afacerile companiei pe care o reprezentati in 2013 versus 2012?
S.V.: Perfect Tour a inregistrat in 2013 o crestere a cifrei de afaceri in Romania cu 88%, dublata de un profit sanatos. Cresterea a fost generata atat de segmentul business travel, cat si de partea de vacante, unde Perfect Tour detine o cota de piata consistenta in segmentul clientilor cu venituri medii si mari.

Perfect Tour, firma detinuta de Corina Pacuraru a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de 110 milioane de lei, potrivit datelor publicate de Ministerul Finantelor Publice.

Fondata in 2004, Perfect Tour este prezenta, de asemenea, pe pietele din Republica Moldova, Bulgaria, Statele Unite ale Americii si Ucraina.