Rapid si comod, turismul online nu inseamna neaparat tarife mai mici. Este cu siguranta o piata ascendenta, iar la sfarsitul anului biletele electronice vor reprezenta 40% din totalul biletelor vandute de agentiile IATA. 2005 este primul an in care piata autohtona de turism online va castiga o cota semnificativa, prin majorarea constanta a numarului biletelor electronice si intrarea unuia din cei mai mari distribuitori de produse turistice online din lume.

Octopustravel.com, care face parte din marele grup Cendant International, este reprezentat in Romania de Compania Regional Air Suport (RAS). RAS spera ca octopustravel.ro va avea in acest an o cifra de afaceri de trei milioane euro si ca o mare parte a incasarilor va proveni din vanzarea de cazari, in capitalele europene, oamenilor de afaceri. „Estimarile noastre se bazeaza pe faptul ca Octopus Travel vinde foarte bine pe plan global cazari in orase, care includ camere de hotel, apartamente si vile de inchiriat“, spune Dorin Ivascu, directorul RAS.

Pe langa produsele deja existente pe octopustravel.ro – cazari, transferuri, transport, circuite – pana la sfarsitul lui 2005 vor fi introduse inchirieri de masini, asigurari medicale si ceea ce se numeste „dynamic packaging“, adica optiunea ca fiecare sa-si alcatuiasca singur pachetul de vacanta. Lansat in noiembrie 2004, site-ul visitbalkans.com, proprietatea agentiei Atlantic Tour, ofera deocamdata cazari in Europa, urmand ca in decursul anului clientii sa poata rezerva si circuite. „Avem vanzari de aproximativ 20.000 de euro pe luna, cu o medie de cinci rezervari pe zi. Majoritatea clientilor nostri sunt americani, canadieni si australieni, care vin pentru vacante de cel putin doua saptamani in Europa“, spune Bogdan Gligor, directorul agentiei Atlantic Tour, care a avut anul trecut o cifra de afaceri de 200 miliarde lei. In timp ce liniile aeriene regulate vand sub 5% din bilete pe Internet, compania low-cost Blue Air vinde aproximativ 45% din bilete pe site-ul propriu.

Pana acum, 35.000 de pasageri, din care 30% straini, au zburat cu Blue Air spre cinci destinatii (Timisoara, Lyon, Barcelona, Milano, Istanbul), alte doua (Roma si Dusseldorf) fiind lansate in luna martie a.c. George Rizica, directorul de vanzari al companiei, estimeaza pentru 2005 o cifra de afaceri de 18 milioane euro, la un grad mediu de incarcare de 60%. Aceasta in conditiile in care sunt luate in calcul si alte destinatii noi in Europa, iar la cele doua avioane existente, de 148 locuri, se va mai adauga unul. Tot bilete de avion vinde si site-ul bileteavion.ro, accesat in ultima luna de 37.000 de vizitatori.

„In jur de 20% din clienti platesc cu cardul si le trimitem biletul prin curier, dupa ce in prealabil fac rezervarea pe site, primesc trei oferte si apoi toate detaliile zborului pentru care au optat pe e-mail“, spune Dragos Penca, directorul agentiei de turism Millenium Tour, unul din cei doi asociati ai site-ului care a avut 170.000 de afisari in ultima luna. „Nu este o afacere foarte profitabila, pentru ca toate ofertele sunt introduse zilnic pe site – deoarece tarifele se modifica zilnic – de catre angajatii nostri. Sunt convins ca in 2010 vor fi putine agentii la strada, iar cele mai multe bilete de avion se vor vinde pe Internet, asa cum se intampla in Statele Unite si in Europa“, crede Dragos Penca.

El spune ca, din cauza scumpirii motorinei si benzinei, nu mai este rentabil pentru romani sa plece cu masina in strainatate si ca mult mai comod este avionul, mai ales ca tariful mediu a scazut in ultimii ani. Clientii site-ului sunt fie oameni de afaceri romani, care calatoresc des, fie romani ale caror rude din strainatate le platesc biletele. Cresterea vanzarilor de bilete de avion online si a incasarilor din transportul de persoane si cazari in tara va avea drept rezultat triplarea cifrei de afaceri, de la 100 miliarde in 2004 la 300 miliarde in acest an.

Ca biletele electronice sunt viitorul, confirma si Denisa Maria Sanda, directorul IATA Romania. „In luna februarie, biletele electronice au reprezentat 3,8% din totalul biletelor vandute de agentii acreditati IATA, care au in oferta 29 companii aeriene, insa nu si pe cele low-cost. Obiectivul nostru este ca, in decembrie, procentajul sa se majoreze pana la 40%“, spune Denisa Maria Sanda, adaugand ca traficul pe primele doua luni din 2005 a crescut cu 20% fata de aceeasi perioada din anul trecut. In 2004, conform unui studiu realizat de Centrul de Cercetari Turistice din Danemarca, valoarea totala a pietei de turism online din Europa a atins 17 miliarde de euro.

Cu alte cuvinte, de trei ori mai putin decat vanzarile online de produse turistice din Statele Unite, care s-au ridicat la 54 miliarde dolari. Din totalul de 17 miliarde euro, cea mai mare „felie“ a revenit Marii Britanii, unde s-au efectuat peste 36% din vanzari, iar cea mai mica Europei de Est, care a contribuit cu infimul procentaj de 2%. Anul trecut vanzarile din Europa au crescut cu 36% fata de 2003, piata europeana nu reprezinta decat 7,1% din piata globala. In acest an, specialistii estimeaza ca vanzarile online vor creste cu 23%, pana la 21 miliarde euro, si cu inca 10% in 2006, pana la 24,9 miliarde euro. Iata repartitia vanzarilor online in 2004: 57,4% bilete de avion, 15,8% cazari, 14,4% circuite, 8,7% bilete de tren, 1,9% inchirieri de masini. Liniile aeriene low-cost au contribuit cu 28% din vanzari.