Arhitectii si executantii care dezvolta lucrari de constructii pe Valea Prahovei sunt acum pusi in situatia de a le da beneficiarilor o veste proasta: transportul materialelor grele (caramida, balast), ca si al utilajelor de santier (excavatoare, compresoare, buldozere etc) va fi de cel putin trei ori mai scump, pentru ca pe DN1 Bucuresti-Brasov nu se mai poate circula decat cu autovehicule avand masa totala autorizata mai mica de 7 tone.

Practic, ceea ce putea fi adus in santier cu un singur transport (spre exemplu, camion cu remorca normala sau autospeciala cu remorca lunga) va trebui sa se imparta pe doua-trei transe, fiecare in parte avand greutati mai mici decat maximul de 7 tone, stabilit de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT). Acest act normativ - care se aplica incepand din data de 2 mai ora 0.00 - induce costuri suplimentare greu de calculat, dar si mai greu de negociat cu beneficiarii.

Acestia vor trebui sa accepte clauze suplimentare in contractele de antrepriza pe care le-au semnat inainte de introducerea interdictiei privind traficul greu. Mentionam ca transportul materialelor si utilajelor are o pondere estimata la 10% din totalul devizului unei lucrari de constructii.

Aprovizionarea va fi de trei ori mai scumpa

Citeste si:

Cateva exemple, oferite de arhitectii si operatorii din piata materialelor de constructii, vor fi, speram, edificatoare:. Capacitatea unei masini mari este de 20 tone, echivalentul a 9 mc de balast (pietris spart), ceea ce inseamna ca, pentru a transporta aceeasi cantitate, va trebui sa se angajeze o autoutilitara mica, avand masa totala autorizata sub 7 tone, cu care se vor face trei transporturi;. O masina mare poate transporta intre 17 si 20 mc de caramida, dar aceasta cantitate va trebui impartita in transe de cate 4,5 mc, pentru a se incadra in maximul de 7 tone admise de MTCT. Potrivit acelorasi surse, aceasta masura va determina si intarzieri ale termenelor de executie, intrucat "muncitorilor nu li se vor putea pune la dispozitie materialele necesare unui flux continuu, aprovizionarea facandu-se in transe mici, la intervale imposibil de apreciat".

Operatorii estimeaza ca, per ansamblu, o lucrare care se afla acum in plina desfasurare pe Valea Prahovei ar putea intarzia chiar si cu doua saptamani fata de termenele stabilite prin contracte.

Efectul resimtit acum pe Valea Prahovei este oarecum similar cu cel pe care l-au suportat in toamna anului trecut constructorii, dar mai ales beneficiarii din Bucuresti, unde interdictia traficului greu i-a scos pe toti in strada. Pana ieri, la ora inchiderii editiei noastre, reprezentantii MTCT si ai Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) nu au fost in masura sa ne comunice pozitia institutiei fata de situatia astfel creata.