1. Pret record pentru barilul de petrol, combustibilul - cel mai mare cost pentru operatorii aerieni.

Cea mai mare lovitura primita anul acesta de transportatorii aerieni a fost cresterea pretului barilului de petrol, pe fondul ingrijorarii legate de scaderea cererii. Pragul maxim a fost de 147,27 dolari/baril si a fost inregistrat pe data de 11 iulie.

In conditiile avansului la preturile combustibililor, peste 30 de companii de transport aerian din lume s-au confruntat cu probleme grave. Unele dintre acestea au apelat la protectie impotriva falimentului, iar altele si-au redus foarte mult activitatea pentru a se mentine pe linia de plutire.

Falimentele au venit unul dupa celalalt si au cuprins toate continentele: in Europa, nume precum Alpi Eagles din Italia, Coast Air din Norvegia, City Star Airlines din Scotia sau danezii de la Sterling Airways, in Asia Far Eastern Air Transport, o firma importanta de transport aerian cu sediul in Taipei nu au putut tine pasul cu pretul ridicat al petrolului, iar in Africa companii precum Cameroon Airlines sau Air Mauritanie au renuntat complet la operatiuni.

Nu numai companiile mici si cele low-cost au fost afectate de aceasta situatie, ci si cei mai mari operatori europeni. “Costul combustibililor pentru primul semestru a fost de 1,5 mld. lire sterline, cu 52% mai mare decat anul trecut”, declara, pentru Wall-Street, Emil Delibashev, country manager al British Airways, una dintre cele mai mari companii de linie din lume.

El a mai spus ca anul 2008 este primul in care costurile cu combustibilul depasesc costurile cu forta de munca.

„Anul acesta, 35% din costurile totale s-au indreptat catre achizitionarea de combustibil, in timp ce doar 20% au fost alocati pentru personal”, a mai adaugat reprezentantul companiei britanice.

2. My Air si Sky Europe s-au aliat pentru a ajunge numarul 1 in Europa

In conditiile crizei economice mondiale, dar si a inaspririi concurentei pe piata europeana de low-cost, operatorii aerieni My Air si Sky Europe au fuzionat cu scopul de a deveni cea mai puternica companie cu tarife scazute de pe plan european, dar si din Romania, unde au anuntat in premiera aceasta alianta.

In urma fuziunii anuntate luna aceasta, cele doua companii vor transporta impreuna in Romania in jur de 900.000 de pasageri, doar in 2008, tinand cont de estimarile anterioare ale companiilor, ocupand astfel pozitia a treia in topul operatorilor aerieni low-cost de pe piata locala. My Air ocupa si anterior locul trei, insa la o distanta considerabila de Wizz Air.

“Nu este un parteneriat pentru supravietuire ori pentru suprematie, ci pentru consolidare. Nu vrem sa devenim un pericol pentru concurenta”, afirma Antonio Iervolino, country manager My Air Romania.

El a mai spus ca perioadele de criza sunt si etape in care apar cele mai mari oportunitati.

3. Baboo a intrat in Romania

Intr-una dintre cele mai dificile perioade pentru industria aviatica, la nivel mondial, operatorul aerian elvetian Baboo a decis sa se extinda si pe piata din Romania, unde vizeaza atat segmentul de business, cat si pe cel de leisure.

Incepand din data de 27 octombrie 2008, compania a inceput sa opereze zboruri pe rutele Bucuresti-Geneva si Bucuresti-Nisa (via Geneva), de patru ori pe saptamana, in fiecare luni, miercuri, vineri si duminica.

Pentru Baboo, sezonul de iarna va fi unul de incercare a pietei din Romania, pentru ca, incepand cu programul de primavara, sa poata ataca in forta piata autohtona, perioada vizand un grad de ocupare de cel putin 65%.

4. Delta Airlines decide sa revina in Romania din 2009

In noiembrie, Delta Air Lines va relua incepand cu data de 2 iunie 2009 cursele directe dintre Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti si Aeroportul John F. Kennedy (JFK) din New York pentru sezonul de vara, dupa ce in luna iunie a acestui an compania anuntase ca renunta pentru a doua oara la piata locala.

Citeste si:

In perioada iunie 2007 - mai 2008, Delta Airlines a transportat pe aceasta ruta circa 50.000 de pasageri inregistrand un grad de ocupare de 80% pe perioada verii si 70% iarna.

5. Pe fondul profitabilitatii, Lufthansa hotaraste sa se extinda in Romania

Si pentru Lufthansa, ca de altfel pentru majoritatea companiilor aeriene care desfasoara activitati si pe piata locala, Romania ramane una dintre cel mai profitabile piete chiar si pe timp de criza.

Bazandu-se pe rezultatele obtinute pana acum pe piata autohtona, operatorul german a decis extinderea operatiunilor sale din Romania, primul pas fiind un zbor direct pe ruta Bucuresti - Milano, incepand din februarie 2009.

Prin introducerea acestui zbor, Lufthansa devine prima companie aeriana care introduce zboruri din Romania catre o destinatie care nu coincide cu tara de origine.

O data cu lansarea rutei directe Bucuresti - Milano, oferta Lufthansa in Romania va depasi 95 de zboruri directe pe saptamana, catre Germania si Italia.

In prezent, Lufthansa opereaza 89 de zboruri pe saptamana cu plecare din Bucuresti, Cluj-Napoca, Sibiu si Timisoara catre trei destinatii din Germania, respectiv Frankfurt, Munchen si Dusseldorf, care ofera conexiuni catre peste 200 de destinatii Lufthansa din intreaga lume.

6. Blue Air, prima cursa intre doua destinatii din afara Romaniei

Incepand cu 26 octombrie 2008, compania romaneasca cu tarife scazute, Blue Air, a inaugurat prima cursa care se desfasoara in afara teritoriului Romaniei: in premiera, pasagerii operatorului aerian low-cost au calatorit pe noua ruta, Bruxelles – Londra si retur.

Prin introducerea acestei noi rute, Blue Air si-a consolidat pozitia pe piata europeana, oferind o solutie eficienta pe traseul Bucuresti – Bruxelles – Londra. Mai mult de atat, introducerea acestei noi curse a avut menirea de a diversifica conexiunile de care calatorii beneficiaza. Astfel, ei pot opta pentru zboruri tur-retur Bucuresti – Bruxelles, Bucuresti - Londra (via Bruxelles) sau Bruxelles – Londra.

7. IATA, previziuni sumbre pentru 2009

Desi pretul barilului de petrol a scazut pana in jurul valorii de 50 de dolari/baril, previziunile Asociatiei Internationale a Transportatorilor Aerieni (IATA) sunt mult mai pesimiste decat cele anuntate in urma cu trei luni si prevad, pentru anul 2009, o scadere a traficului de pasageri cu circa 3% si un declin al veniturilor cu peste 6%.

“Veniturile industriei aeriene vor scadea anul viitor cu circa 35 mld. dolari, de la 536 mld. dolari, cat reprezinta estimarile pentru 2008, pana la circa 501 mld. dolari”, a declarat Giovanni Bisignani, CEO al IATA.

Conform celor declarate de oficialul IATA, anul viitor traficul de marfa va scadea cu aproximativ 5%, cel de pasageri cu 3%, in timp ce veniturile totale ale industriei vor inregistra un declin de peste 6%.

Aceasta scadere estimata pentru 2009 este prima dupa cei doi ani consecutivi, 2001 si 2002, in care industria a fost in declin, dar cel mai mare din ultimii 50 de ani.

“Previziunile sunt sumbre. Criza cronica care a lovit industria in 2008 va continua si in 2009 cu pierderi de peste 2,5 mld. euro, in toate regiunile, cu exceptia Statelor Unite, fiind asteptate scaderi considerabile”, mai spune seful IATA.