Atunci cand o agentie de turism mica, de regula revanzatoare a pachetelor marilor tour-operatori, falimenteaza, exista doua victime colaterale: atat clientul, care trebuie sa umble pentru a-si recupera banii platiti si a carui vacanta este practic esuata, dar si tour-operatorul, care ofera pachetul spre revanzare si care nu isi mai primeste banii pe aceste pachete.

“In ultima perioada s-a inmultit numarul agentiilor mici, de colt de bloc, care au falimentat. In aceste conditii turistii au devenit mult mai atenti si se indreapta spre agentiile mari, cu o credibilitate sporita. Ramanand fara clienti, multe agentii mici isi vor inchide portile in viitorul apropiat”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Simona Veteleanu (foto), proprietar al agentiei de turism TravelBiz.

Falimentul acestor agentii poate reprezenta un prim pas in consolidarea si maturizarea unei piete foarte dispersate. “In Romania sunt nejustificat de multe agentii de turism, iar diparitia acelora care nu au valoare este una benefica”, mai considera reprezentantul TravelBiz.

In pericol sunt si agentiile foarte mari, care au probleme in recuperarea banilor de la clienti, dar si de la agentiile ravanzatoare. “Agentiile mari vor avea probleme daca nu vor reusi sa isi reduca cheltuielile pentru a ajunge la o balanta intre venituri si cheltuieli. O alta problema ar putea fi recuperarea banilor de la clienti; degeaba ai de incasat bani daca nu ai cash-flow”, a mai spus Simona Veteleanu.

Pe o piata in regres de peste 20% la sase luni, TravelBiz a reusit sa inregistreze o crestere de 7% in primul semestru. “Primul semestru al anului 2009 a adus o crestere de 7% a cifrei de afaceri a companiei, pana la 1,925 milioane euro. Criza s-a reflectat in profit, care a fost cu 50% mai scazut decat anul trecut”, a afirmat Simona Veteleanu.

Pentru tot anul 2009, TravelBiz isi propune o crestere a cifrei de afaceri de 8%-10%, pana la circa 5,5 milioane euro. “Ne propunem sa crestem pana la 10% anul acesta, in conditiile in care piata va scadea cu 20%-25%”, mai declara aceasta.

Daca pana in urma cu doi ani, 70% din veniturile companiei proveneau din segmentul de business (rezervari si evenimente corporate), Veteleanu a stiu sa schimbe la timp aceasta proportionalitate a business-ului, indreptandu-se catre clientii individuali care in prezent reprezinta 70% din vanzarile agentiei de turism. “In ultimul trimestru din 2008 unele companii si-au redus bugetele de calatorie cu pana la 70%. In 2009, lucrurile s-au mai temperat si estimam o reducere de 35%-40%”, preconizeaza reprezentanta TravelBiz.

Odata cu terminarea crizei, aceasta are in plan urmatorul pas in dezvoltarea afacerii pe care a inceput-o in urma cu 8 ani: construirea propriilor structuri de cazare. “Pentru realizarea acestui proiect voi avea nevoie de sprijinul unui investitor”, este de parere aceasta.

TravelBiz Romania activeaza pe piata turismului de afaceri si organizari de evenimente de 8 ani. Compania are in prezent 20 de angajati. “Nu am redus nici numarul de angajati, nici salariile ca metoda de reducere a costurilor deoarece in aceasta perioada ai nevoie de personal cat mai motivat”, mai spune sefa TravelBiz.

Compania a inregistrat o cifra de afaceri de 5 milioane de euro in 2008, iar pentru 2009 mizeaza pe o crestere pana la 10%.