"Sfarsitul verii si inceputul toamnei sunt propice inchiderii companiilor aeriene mici aflate in dificultate. Vor mai exista falimente, avand in vedere traficul redus de pasageri", a estimat Nick Cunningham, analist in cadrul Evolution Securities, potrivit NewsIn.

In sezonul cald, perioada vacantelor si a calatoriilor turistice, companiile aeriene realizeaza cele mai mari venituri. "Daca afacerile merg deja prost, nu exista niciun motiv de a persista pe timpul iernii. Mai ales in contextul in care mediul de afaceri va fi dificil", a mai spus Cunningham.

"SkyEurope nu va fi un caz izolat. Vor fi si ale companii low-cost care vor avea dificultati pe timpul iernii", a declarat Yan Derocles, analist Oddo Securities.

Creata in 2002, dupa criza transporturilor ce a urmat atentatelor din 11 septembrie, SkyEurope este una dintre acele companii low-cost infiintate cu putine fonduri proprii, care au beneficiat de un trafic in plina expansiune, cu cresteri anuale de peste 10%.
"Insa cand vine prima criza le e greu sa supravietuiasca, pentru ca nu si-au consolidat fondurile", a explicat Derocles.

De la inceputul crizei, in septembrie 2008, numarul de pasageri a scazut constant. "Aceasta este cea mai dificila criza cu care ne-am confruntat", declara in luna mai Giovanni Bisignani, director general al Asociatiei Internationale a Transportului Aerian (IATA), ce reprezinta 230 de companii aeriene totalizand 93% din traficul aerian international, fara firmele low-cost.

In iulie, traficul international de pasageri a scazut cu 2,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut, dupa un declin de 7,2% in luna precedenta, potrivit IATA.

Pentru marile companii low-cost, infiintate in anii '80 sau '90, criza s-ar putea dovedi, insa, chiar pozitiva.

"Compania irlandeza Ryanair si compania britanica Easyjet au fost mai putin afectate de criza decat Lufthansa, Air France si British Airways. Pentru a face economii, clientii au apelat la ele", a declarat Johannes Braun, analist Commerzbank.
Aceste companii aeriene low-cost au atras clientii prin promotii si prin deschiderea altor rute de zbor, pe trasee uneori ignorate de companiile obisnuite.