Traficul de pe aeroporturile europene a ajuns ieri la 80% din nivelul normal, dupa ce scazuse la 20% duminica, potrivit agentiei europene de control al traficului aerian, Eurocontrol. Peste 100.000 de zboruri au fost anulate de joi pana miercuri, cea mai ampla perturbare a aviatiei mondiale dupa atentatele teroriste din 11 septembrie 2001.

Restrictiile au impiedicat cel putin 9,5 milioane de persoane sa calatoreasca, potrivit Consiliul international al aeroporturilor din Europa, o organizatie de la Bruxelles. Companiile aeriene au anuntat ca ar putea dura cel putin o saptamana sa ii transporte pe toti, potrivit NewsIn.

Ministrii de transport europeni au fost de acord sa deschida majoritatea spatiului aerian european si sa inchida numai zonele considerate cu grad ridicat de risc, din cauza concentratiei mari de cenusa vulcanica. Marea Britanie si-a redeschis spatiul aerian in noaptea de marti spre miercuri. Numai Finlanda si unele zone din nordul Scotiei erau vizate inca de restrictii miercuri, potrivit Eurocontrol, care a apreciat ca toate cursele europene vor fi reluate joi.

Vulcanul islandez care a paralizat traficul aerian a erupt in continuare, dar coloana de cenusa s-a ridicat numai la 2.000 de metri deasupra craterului, potrivit Biroului meteorologic al Islandei. De asemenea, exista dovezi ca a inceput sa curga lava din vulcan.

Responsabili din industria aviatica au declarat ca raspunsul initial al autoritatile de reglementare a acestui sector din Europa a fost neecoordonat si a creat confuzie in randul companiilor aviatice si al pasagerilor, ceea ce demonstreaza necesitatea implementarii proiectului european "Cer unic", prin care traficul aerian si monitorizarea sa fie coordonate in UE. In prezent, inchiderea spatiilor aeriene, miscarea avioanelor si majoritatea regulilor de aviatie sunt decise de fiecare guvern in parte.

"Acest incident demonstreaza clar nevoia aplicarii (proiectului - n.red.) european 'Cer unic'", a declarat secretarul general al Asociatiei companiilor aeriene europene, de la Bruxelles, Ulrich Schulte-Strathaus. El a subliniat ca eforturile facute in weekend de comisarul european pentru transporturi Siim Kallas si de echipa sa, ce au dus la decizia de luni de a redeschide spatiul aerian, demonstreaza valoarea unei cooperari stranse in UE privind reglementarea aviatica.

Purtatoarea de cuvant a lui Kallas a declarat ca, daca noile reguli, prevazute pentru 2012, ar fi fost deja in vigoare, decizia de luni ar di putut fi luata inca de vineri, evitand patru zile de perturbari si de pierderi financiare.

Comisia Europeana a precizat ca va exercita presiuni asupra reprezentantilor statelor membre care negociaza detaliile noilor reguli sa isi accelereze eforturile. Oficialii europeni au avertizat ca reorganizarea administrarii spatiului aerian european va fi un demers complex si scump.

Unificarea controlului traficului aerian va completa o masura luata deja, de a verifica siguranta la nivel european, prin Agentia europeana pentru siguranta aviatiei.

Unii responsabili din industria aviatica au apreciat ca autoritatile europene au exagerat atunci cand au inchis in totalitate spatiile aeriene ale unor tari, fara sa analizeze amenintarea reprezemtata de cenusa vulcanica. Autoritatile au subliniat ca au actionat in functie de regulile existente, stabilite la nivel global de Organizatia internationala pentru aviatie civila, a ONU, in urma cu un deceniu.

Specialistii in securitatea aeriana au declarat ca inchiderea spatiului aerian a fost o masura prudenta, pentru ca nu se cunosc foarte bine efectele particulelor de cenusa vulcanica asupra avioanelor cu reactie si asupra motoarelor lor. Incepand de sambata, counstructorii de aeronave si organismele de reglementare incearca sa inteleaga mai bine problema. Recomandarile lor au dus luni la decizia de reluarea a zborurilor.

Companiile aviatice europene au pierdut aproape un miliard de euro din cauza suspendarii traficului aerian a anuntat Asociatia Internationala pentru Transport Aerian (IATA). De asemenea, aeroporturile europene au pierdut venituri de 250 de milioane de euro.

De asemenea, IATA a cerut relaxarea restrictiilor de pe aeroporturi privind zborurile de noapte si privind programele de zbor, pentru ca mai multe avioane sa poata opera si sa transporte pasagerii blocati.

Cat de afectat e turismul de norul toxic? Vezi ce inseamna in cifre intreruperea traficului aerian

Factura norului de cenusa pentru companiile aviatice europene: 1,7 mld. dolari

Factura norului de cenusa pentru companiile aviatice europene: 1,7...