Sosit la conducerea hotelului bucurestean in ianuarie 2009, austriacul Ali Yilmaz Yildirimlar si-a inceput mandatul printr-o reorganizare a unitatii de 424 de camere. “Cand am venit aici si am facut prima sedinta toata lumea era optimista si lua criza mai mult in gluma, asteptand ca piata sa isi revina repede la anii de glorie 2007-2008. Initial am crezut ca sunt eu de pe alta lume si nu imi dau seama care este realitatea. La putin timp, oamenii au realizat cat de grava este de fapt situatia si am inceput reorganizarea companiei”, isi aminteste Ali Yilmaz Yildirimlar.

Din acest plan de reorganizare a facut parte si concedierea a circa 20 de persoane, iar cei care au plecat ulterior nu au fost inlocuiti. “Odata cu devalorizarea leului am inceput sa ne confruntam cu o problema destul de serioasa: pe de o parte erau foarte multi angajati care aveau credite in euro si care nu mai faceau fata din cauza ratei de schimb, iar pe de alta parte era scaderea evidenta a business-ului. Am decis sa marim salariile pentru ca nu era normal ca angajatii sa sufere din cauza inflatiei”, a explicat Yildirimlar, care a adaugat ca si la inceputul anului 2010 majoritatea angajatilor au beneficiat de o majorare salariala.

Crestere de 10% a gradului de ocupare in 2010

In primele cinci luni ale anului gradul de ocupare al hotelului de pe Calea Victoriei a crescut cu 10% fata de perioada similara din 2009. “Este foarte important ca am crescut gradul de ocupare in conditiile in care avem printre cele mai ridicate tarife de pe piata. Nu am redus preturile pentru ca aceasta masura nu genereaza cerere, tariful fiind un instrument doar atunci cand exista o anumita cerere”, a explicat seful Radisson Blu. Aceasta politica a adus hotelului bucurestean o crestere de peste 10% a venitului mediu per camera.

Daca la tarife nu prea a umblat, oficialul Radisson a ales, ca si masura de majorare a cotei de piata, adaugarea de servicii incluse in tariful de cazare. “Nu ii cred pe hotelierii care spun ca poti miscora considerabil tariful si sa oferi aceeasi calitate a serviciilor. Noi am decis ca pentru aceeasi bani le oferim mai multe servicii clientilor nostri”, a mai adaugat austriacul.

Singurul segment care a scazut fata de perioada similara a lui 2009 a fost cel de evenimente corporate. “Pe partea de evenimente private situatia este asemenatoare lui 2009. Singura scadere am inregistrat-o pe nisa de evenimente corporate, mai ales in perioada martie-mai. Voi fi fericit sa inchei anul la nivelul lui 2009”, a mai afirmat Yildirimlar.

Bucurestiul nu face nimic pentru a-si promova evenimentele culturale

In prezent, 85% dintre clientii hotelului de cinci stele din centrul Capitalei sunt clienti de business, segmentul de leisure fiind, ca in majoritatea unitatilor de cazare locale, destul de slab reprezentat. “Sunt uimit cum in Romania, si in special in Bucuresti, este foarte greu sa afli ce se intampla din punct de vedere cultural, desi au loc foarte multe evenimente. In acest fel, orasul pierde foarte multe oportunitati de business”, a mai spus austriacul.

El considera ca unitatile de cazare nu pot face nimic fara sprijin guvernamental. “Ar trebui sa existe sprijin din partea autoritarilor care sa promoveze mai bine Bucurestiul. Aici evenimentele culturale se ridica la valoarea celor din Viena, de exemplu, doar ca nimeni nu stie despre ele”, mai explica seful Radisson.

Astfel, in week-end, in ciuda unor tarife mai scazute decat in timpul saptamanii, gradul de ocupare al hotelurilor bucurestene tinde spre zero. “O mare parte dintre turistii de week-end ai Radisson Blu provin din Israel”, a mai spus Yildirimlar.

Durata medie de sedere este, in cazul Radisson, este de 1,5 nopti, in usoara scadere fata de 2009. “Majoritatea clientilor provin din Europa (foarte multi din Marea Britanie, Germania si Peninsula Scandinava), iar pe fondul scaderii tarifelor biletelor de avion isi permit sa calatoreasca destul de des”, a explicat oficialul Radisson.

Hotelul Radisson Blu este detinut de compania Bucuresti Turism (BUTU), care mai controleaza si Centreville Aparthotel si Elite Aparthotel.

In primul trimestru din 2010, BUTU a raportat o crestere cu 14% a cifrei de afaceri, la 22,8 milioane lei (5,5 milioane euro), si un profit brut de 4,6 milioane lei (1,1 milioane euro).

Compania Bucuresti Turism este controlata in proportie de 77% de firma olandeza BEA Hotels Eastern Europe.

Pe piata de cinci stele din Capitala Radisson Blu concureaza cu Carol Parc Hotel, Capsa, Grand Hotel Continental, JW Marriott, Hilton, Howard Johnson, InterContinental, Crowne Plaza.