IMM-urile trebuie sa fie foarte atente la legile ce au in prim plan drepturile consumatorilor si protectia datelor.

Drepturile si legile consumatorilor

Orice retailer de eCommerce care opereaza un magazin in Uniunea Europeana si vinde consumatorilor bunuri si/sau servicii, trebuie sa se incadreze in limitele legale privind vanzarea la distanta, inclusiv vanzarea online. Luna trecuta, legile privind drepturile consumatorilor au devenit mult mai detaliate si prescriptive.

Sub noile reguli, anumite informatii trebuie sa fie disponibile clientilor inainte ca acestia sa finalizeze o achizitie, INCLUSIV informatia privind dreptul sau de a anula comanda in 14 zile. Mai mult, aceasta informatie trebuie sa fie trimisa clientilor si dupa ce contractul este incheiat, prin eMail sau fizic.

De asemenea, informatia care trebuie prezentata clientului imediat inainte de a plati s-a schimbat – retailerul trebuie sa prezinte consumatorului o lista succinta aratand inca o data descrierea bunurilor, identitatea vanzatorului si pretul total, inclusiv cel de transport.

Citeste si:

Exista chiar si o obligatie ca langa butonul pe care consumatorul il apasa pentru a incheia contractul sa fie inclus un paragraf care sa aminteasca clientului ca, odata apasat, vor trebui sa plateasca pentru bunuri sau servicii. Daca magazinele de eCommerce NU includ aceste lucruri ar putea fi dati in judecata.

Multe IMM-uri din Europa ar putea alege sa foloseasca in continuare platforma curenta, Magento sau Wordpress printre ele, insa trebuie sa ia in calcul faptul ca aceste platforme se aliniaza legislatiei din SUA, diferita de cea din UE. De exemplu, unele platforme din SUA include optiunea de a oferi clientilor o perioada de 12 luni pentru a anula comanda, si nu doar 14 zile.

Protectia datelor de pe cardul de credit

Orice date colectate de un retailer online se vor supune legilor de sub Data Protection Act si altor legislatii similare din alte state UE. Retailerii trebuie sa se asigure ca politica privind protectia datelor este scrisa clar pe site. Pentru ca retailerii online sa poata divulga tertelor entitati datele clientilor este necesar acordul in scris al acestora.

Daca un retailer colecteaza si proceseaza in mod direct platile cu cardul, trebuie sa se alinieze standardelor impuse de Payment Card Industry Data Security, care include, printre altele, obligatii privind securitatea si criptarea. Alinierea la aceste standarde este insa un lucru destul de dificil pentru un IMM, cei mai multi alegand sa implementeze plati online printr-un operator – precum PayU sau Netopia.

Alte obligatii ale comerciantilor online:

- Comerciantul trebuie sa specifice clar cine va suporta costurile de transport in cazul retururilor;
- Sa specifice adresa sediului companiei precum si numar de telefon valabil;
- Comerciantul este obligat, in cazul produselor software sau hardware, sa specifice compatibilitatile acestora cu sistemele din piata;
- Dreptul de a anula o achizitie NU este valabil in anumite cazuri, precum CD-uri/DVD-uri/Blue-Ray-uri cu software care au fost desigilate si folosite, bunuri de consum perisabile, bunuri personalizate sau realizate la comanda, lenjerie intima si cercei;
- Apelurile catre magazinele online din partea clientilor NU trebuie sa depaseasca tarifele normale de pe piata. De exemplu, daca suni pentru o plangere, a cere informatii suplimentare sau a plasa o comanda, retailerul online nu are dreptul sa suprataxeze clientul printr-un numar special;
- In cazul eCommerce-ului la distanta in spatiul UE, produsele trebuie sa ajunga la client, daca nu se specifica altfel, in maxim 30 de zile de la plasarea comenzii.

Sursa foto: Shutterstock: Notar