Daca ne referim la valoarea totala a tranzactiilor procesate, ponderea cea mai mare din piata de eCommerce o are in continuare industria turistica (bilete de avion, vacante) si cea a utilitatilor (telecom, gaz, energie electrica). Dincolo de aceste doua categorii, retailul online este in mare parte acaparat de IT&C, fashion (vestimentatie, incaltaminte si accesorii), home-deco, parfumuri si produse cosmetice, jucarii si produse destinate copiilor, carti. Toatele segmentele de retail online mentionate, plus turismul, transportul si utilitatile depasesc 80% din valorile tranzactionate online, mai spune, pentru wall-street.ro, Marius Costin.

In ceea ce priveste intervalul orar, a crescut numarul cumparaturilor de dimineata, mai ales datorita faptului ca multe magazine livreaza deja in aceeasi zi, iar spre deosebire de alti ani se cumpara mai mult si in weekend-uri.

Creste si plata cu cardul

Sunt domenii unde odata intrat in pagina de produs platesti online 100% cum este cazul la achizitia de bilete de avion sau la plata de facturi.

“In retailul online, estimarile noastre sunt ca plata cu cardul sau alte mijloace online se ridica la 25-30%. PayU a derulat in trecut diverse campanii de incurajare atat a magazinelor online sa rasplateasca cu beneficii concrete cumparatorii ce platesc online, iar o parte dintre ei ofera si acum, spre exemplu, transport gratuit la produsele achitate online cu cardul”.

O influenta pozitiva asupra platii cu cardul bancar o reprezinta dezvoltarea platilor cu cardul cu rate, tot datorita acestui sistem crescand si valoarea medie a cosului de cumparaturi, mai ales in zona achizitiilor de IT&C.

“In principiu, valoarea medie a tranzactiei este foarte diferita de la o industrie la alta, dar in general vorbind, am constat o crestere cu cel putin 10% datorita cardurilor cu rate”, mai spune Marius Costin.

Ce marime are piata

CEO-ul interimar al PayU estimeaza ca piata de eCommerce va creste in 2015 cu circa 35% fata de anul anterior, insa aceasta pondere s-ar putea dovedi si mai mare pentru ca “sunt asteptati sa intre pe piata cativa comercianti mari”. El nu a oferit amanunte privind numele acestora, spunand insa ca in piata exista in prezent peste 10.000 de magazine online, detinute de cateva mii de companii.

Citeste si:

Din pacate, piata de eCommerce nu este masurata oficial de nicio entitate de cercetare majora si independenta, estimarile privind valoare din 2014 variind de la 1 miliard de euro la 1,3-1,4 miliarde de euro. Evolutia de 35% ar duce piata la circa 1,5 miliarde de euro in 2015.

“PayU deserveste cateva mii de magazine online, o buna parte din aceasta piata. Nu se mai deschid magazine online in ritmul in care se deschideau in urma cu ceva ani. Cumparatorii au devenit mai pretentiosi si cauta foarta multa calitate la un magazin online, de la un design frumos, pana la o interfata prietenoasa, navigare usoara si servicii impecabile. Vor sa gaseasca usor ce cauta si sa poata comanda rapid. Vor sa primeasca repede ce comanda si eventual, daca nu le place sau nu li se potriveste produsul, sa aiba o politica de retur foarte bine pusa la punct. De aceea, acum cine doreste sa deschida un magazin online in general se niseaza pe anumite tipuri de produse si isi face lectiile foarte bine din timp ca sa aiba sanse de succes”, spune Marius.

In general, cele mai mari tranzactii sunt in domeniul investitiilor, al educatiei, turismului si produselor electronice.

La nivelul anului 2013, valoarea comertului electronic pentru Europa s-a ridicat la 363,1 mld. euro, din care 317,9 mld. euro sunt aferente celor 28 de tari din Uniunea Europeana. Cresterea fata de anul precedent a fost de 16,3% si respectiv 14,7%. In 2014, viteza evolutiei comertului online in Europa a incetinit, valoarea atingand 423,8 miliarde de euro.

Estimarile la nivel european implica o evolutie de 12,5% a pietei, sub a Romaniei (care insa reprezinta o pondere neglijabil din intreaga piata), pana la o valoare de 477 miliarde de dolari.

Sursa foto: Shutterstock: Plata online