“Incercam sa dezvoltam un hub de specialisti in optimizarea conversiilor aici, in Romania, care sa adreseze piata internationala. Cred in sansa tarii noastre de fructifica talentul romanilor cu abilitati tehnice si de marketing exemplare. Cred ca e de dorit sa incepem sa exportam si noi catre vest tehnologie si know-how, nu doar sa importam pe sume astronomice”, considera Valentin Radu.

Echipa lui este formata in prezent din 20 de angajati si, daca va gasi oameni valorosi, are in plan sa o creasca pana la 30 la finalul anului “Pentru noi, provocarea cea mai mare nu vine din faptul ca vom creste destul de repede echipa, dar si din faptul ca incercam un model care leaga remuneratia exclusiv de rezultatele obtinute. Incercam cu totii sa iesim din paradigmele toxice, mostenite de la generatiile anterioara “ma duc la scarbici”, “timpul trece, leafa merge”, “daca nu-mi dau mai multi bani, ce sunt fraier sa muncesc?”, de partea angajatilor sau “daca nu sta peste program, inseamna ca nu-i pasa de firma”, din partea angajatorilor”, considera el.

Anul trecut in primele 7 luni compania inregistra o cifra de afaceri de 275.000 de lei, de la 25 de clienti, iar anul acesta de 850.000 de lei (circa 190.000 de euro) de la aproximativ 100 de clienti. “Am crescut destul de mult, multumita echipei de oameni zelosi, inspirati si creativi, alaturi de care am ocazia sa navighez (si fara de care as fi ramas doar un antreprenor local cu o idee de business global)”. Cresterea este accelerata, in ultimele sase luni crescand de la luna la luna cu 15%. In prezent, circa 3.500 de utilizatori testeaza cu platforma lor, acest lucru ducand pe de o parte la marirea costurilor companiei, pe de alta parte la scaderea neincrederii si marirea numarului de recomandari.

Statul peste program nu inseamna ca esti mai eficient

El are o perspectiva poate diferita de a multor angajatori care apreciaza, uneori, mult mai mult oamenii care stau peste program decat cei care sunt eficienti. Este, de fapt, o problema de mentalitate cu care se confrunta, in general, multi romani, si nu doar in companii mici ci si in companii internationale.

Exemplu real al unei persoane care s-a dus la interviu pentru o pozitie de middle management intr-o corporatie internationala, hypermarket. Fata in fata cu HR managerul companiei, i s-a spus, foarte clar: “la noi aici sa stiti ca se sta peste program si se munceste mult”. Usor nelamurit, potentialul angajat a intrebat ce se intampla daca este eficient si termina munca pe ziua respectiva la timp. Raspunsul l-a facut sa nu mai accepte job-ul, chiar daca salariul era foarte bun.

Valentin Radu considera ca timpul stat peste program “este de fapt un timp sacru, pe care e de dorit sa il directionam catre ce conteaza mai mult decat profesia: oamenilor dragi noua, persoanei iubite, prietenilor, copiilor, etc. Un om care s-a casatorit cu munca nu este un om complet si este departe de potentialul sau maxim in profesia sa. Echilibrul nu apare din exces”, subliniaza el.

Modelul nordic este, de exemplu, complet diferit de al romanilor si, per total, al balcanicilor – guvernele Suediei, Norvegiei, Finlandei fac tot posibilul sa eficientizeze si sa motiveze populatia prin implementarea unor proiecte care sa reduca timpul stat la munca, in favoarea timpului liber. Cu alte cuvinte, nu conteaza cat de mult muncesti, in timp, cat eficienta si rezultatele finale.

Uniunea Europeana a impus mai multe reguli legate de orele de munca si de pauza, angajatorii din statele membre trebuind sa le respecte. Cateva dintre acestea sunt:

  • Saptamana de munca nu trebuie sa depaseasca o medie de 48 de ore, incluzand orele suplimentare;
  • La fiecare 24 de ore, angajatul trebuie sa se odihneasca cel putin 11 ore consecutive;
  • Este obligatorie cel putin o pauza de odihna in timpul muncii, daca persoana lucreaza,consecutiv, timp de 6 ore;
  • Media orelor de munca nu trebuie sa depaseasca 8 ore la o perioada de 24 de ore.

Germanii muncesc, in medie, cel mai mult din toata Europa, acestia lucrand 40,5 ore pe saptamana. Numarul mediu de ore muncite suplimentar in 2013 a fost de 47,3, insa doar 20 dintre acestea au fost platite suplimentar.

In Romania, Codul Muncii subliniaza ca o zi de munca normala este de 8 ore, cu saptamana de munca de 40 de ore. In situatii normale, angajatul nu poate fi obligat sa munceasca peste program, daca acesta nu si-a dat acordul. Orele de munca suplimentare trebuie platite, conform Codului Muncii, cu minim 75% din valoarea unei ore "normale" lucrate.

Cat de dificil este sa gasesti specialisti in optimizarea ratei de conversie

“Un specialist in optimizarea ratei de conversie este un om multivalent. Este analitic, creativ, putin psiholog si trebuie sa fie si prieten cu tehnologia. In aceasta perioada formam oameni care au potential si experienta in domenii conexe - web analytics, creativi din industria de publicitate. Programtorii sunt ceva mai usor de gasit, pentru ca cel putin, ei exista”, spune Valentin Radu.

La intrebarile de angajare, ii place sa sparga tiparele si de aceea pune intrebari care tintesc dincolo de masca si de jocul interviului clasic – pe care, sa recunoastem, toti il uram. “Unde te vezi peste 3 ani?” este, probabil, una dintre cele mai intalnite intrebari si, fara indoiala, una dintre cele mai putin inspirate. Mai mult sau mai putin serios, un raspuns interesant dar care nu ti-ar garanta angajarea ar fi “In locul tau, as pune intrebari mai pertinente”.

Citeste si:

Valentin Radu incearca sa iasa din sfera uzualului, subliniaza el, punand intrebari precum “Ce vrei sa fi facut deja cand te vei uita in urma, la 70 de ani?” sau “De ce crezi ca esti in viata?”.

“Dincolo de profesie, suntem oameni. Iar rolul meu este sa identific daca exista chimie intre noi ca si echipa si viitorul coleg, dar si sa inteleg cum pot sa il ajut sa isi atinga potentialul. Nu am o matrice standard de intrebari, dar ma ajuta mult si profilele psihologice realizate de inspirata mea sotie, care face dezvoltare organizationala de peste 10 ani. Oamenii potriviti sunt cheia intr-o afacere. Si o afacere fara un HR viu si sanatos e ca un organism cu probleme cardiace”, considera el.

Ce materie ar introduce in facultati

Raspunsul este amuzant: “Facultatile au nevoie de mai multa materie cenusie in formarea curiculei”, spune, zambind, Valentin Radu.

“Nu sunt foarte conectat de la sistemul educational actual, dar daca lucrurile nu s-au schimbat din vremea in care faceam educatie formala, cred ca e vital sa introducem «dezvoltarea umana». Sunt tineri care stiu ce vor inca de mici si isi urmeaza calea, dar sunt o gramada de tineri care sunt dezorientati, demotivati si incarcerati intr-un sistem educational care nu face decat sa le umfle hard-diskul de informatie, pe care trebuie sa o descarce la final de semestru. La final, vor fi inregimentati intr-un sistem ce le exploateaza fricile si dezorientarea, de catre companii care au ca unic obiectiv profitul (profitul e vital, dar e de dorit sa fie dublat de impactul pozitiv in societate)”, spune Radu.

Asadar CEO-ul Marketizator considera oportuna introducerea in facultati a unor cursuri de dezvoltare umana. “Hai sa ii invatam pe tineri sa afle cine sunt si unde si-ar dori sa zboare, sa fie liberi si creativi, astfel incat sa reformeze fundamental actualul sistem care ne face sa calatorim tristi prin viata, fugind perpetuu de frici care oricum nu s-ar putea materializa daca nu ne-am uitat obsesiv la ele”.

Cum s-a modificat piata in ultimii doi ani

Asa cum era de asteptat, piata creste foarte mult. “Datorita potentialului pietei de software pentru marketing am si ales sa intru in aceasta industrie. Daca acum 2-3 ani doar companiile foarte mari sau “early-adopting” foloseau personalizarea web si A/B testing-ul, in ultima vreme mult mai multe companii adopta astfel de tehnologii. Si inca vorbim de o piata in care doar 5% dintre site-urile care conteaza worldwide folosesc astfel de tehnologii. Ce era acum 7-8 ani SEO-ul, este acum CRO-ul (conversion rate optimization)”, subliniaza Valentin Radu

Din trend-ul de cautari pe Google a cuvintelor cheie legate A/B testing si CRO se poate observa dinamica acestei piete.

Tot mai multe companii si agentii inteleg ca e de dorit sa completeze “Sfanta Trinitate” a business-urilor online cu zona de conversie. Sunt etape firesti: trafic > branding > conversie. “E inca un blue-ocean ne-explorat, care va deveni red-ocean in 4-5 ani de acum incolo”, incheie CEO-ul companiei.

Principalii concurenti ai Marketizator sunt Moz.com sau Widerfunnel.com.

Ce parere ai de sistemul educational din Romania? Dar de obiceiul unor companii de a impune, mai mult sau mai putin tacit, ore suplimentare de munca? Te incurajam sa comentezi.