eCommerce-ul din Romania este defectuos si este dictat nu de consumatori, cum se intampla in pietele dezvoltate, ci de magazinele online. Acestea, desi nu transmit oficial acest mesaj, prefera plata ramburs in detrimentul celei cu cardul, datorita comisioanelor mai mici la plata in numerar, considera Antonio Eram, CEO si fondator al Netopia.

Antonio Eram este unul dintre veteranii industriei de plati online si campanii de marketing si SMS din Romania, in ultimii ani facand constant “ture” intre Silicon Valley si Bucuresti. Care sunt planurile sale, pe ce piata noua a intrat si ce tinte are in viitor dar si cum priveste eCommerce-ul local, citeste in interviul exclusiv realizat de wall-street.ro.

Wall-Street.ro: Cand te vei reintoarce in America?
Antonio Eram: Abia m-am intors. Este chiar interesant – toata lumea ma intreaba cand o sa ma duc inapoi in America, nu mai este intrebarea “cand te-ai intors!”. Mi se pare amuzant. Oricum, de-a lungul anilor am invatat.

W-S.ro: Ce anume?
AE: De toate – de la cum sa faci networking, sa te extinzi, sa faci un pitch…

W-S.ro: Si cum trebuie sa faci networking corect, astfel incat sa atragi atentia si implicit parteneri de business?
AE: Din nefericire, luarea deciziilor intr-o industrie care se misca extrem de repede se face in Romania foarte lent – este paradoxal! De exemplu noi avem propuneri pe care le discutam inca de acum un an, in Romania, si respectivii potentiali parteneri tot nu sunt capabili sa ia o decizie, abia au inteles despre ce este vorba! In Silicon deciziile se iau rapid, chiar daca sunt negative. Prefer sa mi se spuna ca nu o sa facem business, decat sa ne invartim in jurul cozilor.

In SUA se fac echipe repede – si intr-adevar, se desfac mai repede, dar macar ai un rulaj

Paradoxal deci, lumea se plange ca nu are timp, dar isi consuma cea mai pretioasa resursa aiurea. Oricum, in Silicon Valley m-am adaptat, acum trebuie sa trec la faza doi – sa fac lucrurile sa conteze.

W-S.ro: Si cum faci sa conteze?
AE: Incerc sa deschid noi oportunitati. Noi, in Romania, nu am fost invatati sa ne extindem global. Unii nu au cunostinte, altora le este putin frica, altora din amandoua. Eu incerc sa invat cum sa iau un business pe care l-am crescut in Romania, si sa-l duc eficient in alte tari.

Am intrat pe piata din Mexic!

W-S.ro: Unde sunteti activi acum?
AE: Suntem activi pe piata din Romania si mai avem anumite lucruri “care merg” in SUA. De asemenea, pot sa iti spun, in premiera, ca am intrat pe piata din Mexic. Nu imi place sa ma grabesc, lucrez in stilul meu, nu accelerez.

W-S.ro: De ce Mexic? Nu stiu de vreo companie romaneasca din domeniu care sa fie prezenta pe aceasta piata.
AE: Este o tara foarte mare, 200 de milioane de oameni, este o tara emergenta si trei, are vecinatate cu SUA si cu America Latina, oportunitati enorme! Ai putea sa te extinzi si in sud foarte frumos, deci.

SUA sunt state consumatoriste, dificile din anumite puncte de vedere. Ar fi trebuit sa investesc foarte mult efort si energie pentru a prinde o cota mica. Am calculat care este efortul si am decis ca Mexic renteaza.

Atunci cand vrei sa intri intr-un stat ai nevoie de contacte – si nu vorbim de taximetristi, ci de oameni de afaceri

W-S.ro: Si cu ce servicii intrati acolo?
AE: In principiu, sunt chestiuni derivate de la ce facem noi. Practic, vom avea, in timp, serviciile pe care le avem in Romania. Deocamdata avem un proiect in stadiu final de testare pe care o sa il lansam curand, oficial. Mai trebuie apasat un ultim buton.

Am gasit o nisa pe care concurenta este foarte redusa. Nu a fost meritul meu ci al unui partener pe care l-am gasit in SUA (apropo de networking), si a venit cu relatiile, cu tot necesarul.

W-S.ro: Care au fost principalele provocari inainte de intrarea pe aceasta piata?
AE: Atunci cand vrei sa intri intr-un stat ai nevoie de contacte – si nu vorbim de taximetristi ci de oameni de afaceri care iti pot deschide usi. Eu asta am facut si voi continua sa fac in SUA – networking, sa particip la intalniri, “living the dream”, cum s-ar zice.

Antreprenorii adevarati nu renunta la business

W-S.ro: Cum arata actionariatul Netopia in prezent?
AE: Neschimbat. Nu am cedat nimic.

W-S.ro: Si pari hotarat sa nu o faci.
AE: La un moment dat, o sa si cedez, vine acel moment, dar nu pentru a ma pensiona sau a merge la pescuit – nu o sa vezi niciun antreprenor care sa vanda pentru a se retrage definitiv.

W-S.ro: De ce nu?
AE: In mare parte, antreprenorii isi vand business-ul pentru a avea un confort si resursele necesare pentru a se extinde. Nu se vor opri. Vor avea timp si de hobby-uri dar si de pasiunea lor principala, si anume antreprenoriatul.

W-S.ro: Mai angajati la Netopia?
AE: Eu testez proiecte noi – asa a pornit si Kartela https://www.kartela.ro/ de fapt, pornit ca un “side project” si care s-a dezvoltat intre timp. Am deci proiecte personale unde sunt dispus sa invit oameni, sa facem o echipa, insa gasesc foarte greu. Majoritatea nu sunt din pacate suficient de ambitiosi, doritori, perseverenti.

In SUA se fac echipe repede – si intr-adevar, se desfac mai repede, dar macar ai un rulaj. Se lucreaza mai eficient. Stiu echipe in Romania de oameni tineri care vor sa faca ceva, dar o fac lent, ineficient, fara curaj.

Nu vreau sa minimizez importanta crearii unui “alt Silicon Valley” in Romania, dar nu trebuie sa construiesti 3 blocuri, ci un ecosistem!

W-S.ro: Fiecare cu ritmul propriu, nu?
AE: Da, dar problema principala este ca nu stiu cand sa se opreasca. Atunci cand esti la inceput, ai 20 si ceva de ani, esti entuziast, si este normal si laudabil. Este foarte ok sa dai cu capul de bordura de foarte multe ori pentru a intelege in ce directii sa mergi. Problema este ca multi se lovesc de atatea ori ca se umplu de sange si totusi nu inteleg ca ar trebui sa renunte la ideea respectiva. Nu au invatat sa comunice, sa impartaseasca.

W-S.ro: Si cum poti repara acest lucru?
AE: Habar n-am. Sincer, am incercat – le-am zis “veniti si comunicati mai mult!”. Pur si simplu, unii nu inteleg acest lucru. Daca stai jos si-ti faci lucrurile tale si nu vrei sa le impartasesti cu restul, nu poti ajunge la un rezultat. Asta este prima diferenta intre noi si Silicon Valley.

W-S.ro: Si a doua?
AE: Nu vreau sa minimizez importanta crearii unui “alt Silicon Valley” in Romania, dar nu trebuie sa construiesti 3 blocuri, ci un ecosistem! Or, ceea ce lipseste, este fix acest ecosistem. Mare parte din ideile de acolo nu s-au facut in cladiri luxoase ci in garaje, la o cafea, la o sedinta de networking. Nu ajuta daca facem cladiri – este gresit!

W-S.ro: Cati angajati sunteti acum?
AE: Douazeci. Deocamdata avem doi si in Mexic – mie imi plac echipele mici, dinamice. In Romania as vrea sa infiintez echipe “de inceput”, care vor sa faca ceva, si cu care sa facem proiecte impreuna – am si eu idei, poate au si ei. In principal sunt interesat de servicii – domeniul nostru de activitate.

W-S.ro: Care este principalul generator de venituri la Netopia?
AE: Noi avem trei-patru directii foarte mari – mobile marketing, mobile payments, avem SMS payments si alte servicii. Cel mai repede evolueaza partea de online payments, dupa care mobile marketing. Aceasta din urma merge foarte bine, in contextul in care cresc volumele de SMS-uri – lumea incearca sa gaseasca metode noi de a comunica cu utilizatorii si Web2SMS este o platforma foarte cunoscuta – e din 2003 pe piata.

Mobile Wallet-ul este noua noastra “gaselnita”; se utilizeaza bine – nu trebuie sa avem numere spectaculoase de instalari ci ne uitam la frecventa, rata de utilizare. Avem peste 10.000 de instalari, la un an de la lansare, in conditiile in care plata cu cardul in Romania este extrem de redusa. Practic, 10.000 de utilizatori inseamna cam 2% din totalul utilizatorilor care platesc cu cardul in tara.

Multi dintre concurentii nostri se duc exact invers fata de directia de mers a pietei.

W-S.ro: Care ar fi aceasta “directie inversa”?
AE: Procesare de cash on delivery (ramburs). Noi consideram ca platile cu telefonul mobil sunt viitorul; poate nu maine, dar poimaine. Si atunci, vom fi cei mai bine pregatiti.

W-S.ro: De ce nu se plateste cu cardul?
AE: Din lipsa de educatie. Eu sincer am greutati de intelegere, daca-mi permiti, de ce lumea prefera sa plateasca cash si nu cu cardul! Am o mare greutate sa inteleg acest lucru. Cash-ul nu are niciun avantaj, pe cand a plati cu cardul iti ofera DOAR avantaje – poti recupera banii, esti acoperit de banca, daca iti este furat cardul poti imediat sa-l blochezi si sa recuperezi banii, pe cand cash-ul nu il mai recuperezi, este comod, rapid, deci chiar nu inteleg de ce romanii nu platesc cu cardul.

W-S.ro: Dar intreaga piata de eCommerce din Romania cum ti se pare?
AE: Varza! Sunt jucatori care isi bat joc si ca urmare…

W-S.ro:…cum adica isi bat joc?
AE: Multi Jucatori din eCommerce prefera cash on delivery.

W-S.ro: Nu a spus nimeni asta.
AE: E, cateodata trebuie sa citesti si printre randuri! Ei prefera plata cash pentru ca ar plati curierul doar 5 lei/frigider, sa zicem, pe cand daca ar plati cu cardul, comisionul pe care trebuie sa il plateasca procesatorului este de 2% din valoarea comenzii! Asa ca nu au niciun interes real sa incurajeze vehement plata cu cardul.

In alte state, clientii dicteaza piata, la noi piata este inca dictata de comerciantii online. Acolo, lumea, cumparatorii, au inteles avantajele platii online. La noi este un paradox.

Si sa vezi circ cand va veni o reglementare de la UE sau Banca Nationala care va spune ca transportul de cash se va face in conditii speciale, care va urca deci costurile si se va prabusi deci sistemul asta!

W-S.ro: Unde va fi Netopia peste 1-2 ani?
AE: De cand ne-am lansat si pana acum am crescut. Se va accelera rata de crestere datorita pietei – si tu folosesti mai mult Internet decat acum cinci ani. De fiecare data, mai si cumperi, mai primesti mesaje, acolo vom fi si noi. Vrem sa ne extindem global – Mexic deocamdata, 90 de milioane de oameni cu smartphone-uri! Se cauta piete emergente.

Mergem cu o marja de profit de circa 10%, insa reinvestim aproape toate fondurile in cercetare si dezvoltare. De asemenea, urmarim sa mai angajam pe operations, sales, programare. Imi plac insa oamenii proactivi, care vin direct si bat la noi la usa si spun ca vor sa lucreze cu noi, nu cei care doar citesc anunturi online de angajare.

Date piata:

Volumul pietei locale de plati online cu cardul in 2013: 7 milioane de tranzactii
- Volum procesat de Netopia in 2013: 2,2 milioane de tranzactii, in valoare de 76 de milioane de euro
- Din totalul platilor online cu cardul procesate de Netopia in 2013, 6%, in valoare de 4,6 milioane euro, au fost efectuate de pe smartphone si tablete
- 3,4 milioane euro – plati SMS procesate de Netopia in 2013

Trenduri pentru 2014

- Anul aceste rata medie a cumparaturilor online de pe dispozitive mobile se va dubla, la peste 12% la nivelul intregii piete
- In 2014, ca piata de profil va depasi nivelul de 8,5 milioane de tranzactii, iar peste 1 milion de plati online vor fi realizate de pe dispozitive mobile
- Ca valoare piata va ajunge la 350-370 de milioane de euro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri