Despre piscotareli, blogeri, deplasari internationale si un caz ce FRANGE coloane vertebrale

Atat jurnalistii cat si blogerii, indiferent de nationalitate, s-au obisnuit deja cu micile (sau mai marile) “atentii” din partea companiilor cu care colaboreaza. Un mic aici, o legatura de praz acolo, poate si ceva mai valoros - pana la urma tine si de grosimea obrazului celui care primeste/intinde mana.

Dupa ceva ani in “breasla”, ti se par lucruri normale, cu atat mai mult cu cat realizezi ca nu este doar o moda autohtona. La prezentarile Google, de exemplu, multi dintre invitati primesc terminale mobile sau alte cadouri pe care unii nu si le-ar putea permite decat daca nu mananca o luna si se hranesc cu clorul si microbii din apa romaneasca de la robinet.

Pe langa cadourile sub format fizic, cunoscute si ca “piscotareli”, mai sunt deplasarile peste hotare. Compania X vine catre tine si te invita sa asisti la prezentarea unor produse/servicii, acoperindu-ti mare parte din cheltuieli si asteptandu-se de la tine, in schimb, sa relatezi evenimentul. Presa are datoria (contractuala dar si morala) de a relata cat mai obiectiv si nepartinitor, blogerii verticali alegand cel mai adesea sa faca acelasi lucru.

(si putina reclama - de a treia categorie veti auzi in curand, intr-unul dintre evenimentele pregatite de Wall-Street.ro spre final de an).

De ce spun toate acestea?

Mi-a atras atentia o poveste interesanta si care subliniaza foarte clar “fatarnicia” unor oameni de PR/marketing, disperarea companiilor de a atrage cat mai multe “like-uri” in blogosfera dar si o lectie pe care o pot invata toate companiile care se gandesc sa cheme jurnalisti/blogeri peste hotare la prezentari de produse si servicii.

Sa presupunem pentru moment ca esti bloger si ti se ofera posibilitatea de a realiza un review celui mai nou software/hardware/gadget din lume. Tot ce trebuie sa faci este sa scrii despre acel produs si cheltuielile cu deplasarea iti sunt acoperite integral de companie. Suna ca o afacere buna, nu?

Asa au crezut si doi blogeri indieni care au fost invitati in cadrul programului Samsung Mob!lers, pana cand compania asiatica i-a amenintat pe acestia ca ii lasa, fara bilet de intoarcere, in Berlin, Germania.

Ceea ce urmeaza este greu de crezut. Relatarea, surprinsa complet in TheNextWeb.com si verificata din mai multe surse, este cel putin surprinzatoare.

Clinton Jeff, care detine blogul Unleash the Phones, si un coleg de-ai lui care nu a dorit sa fie mentionat, au fost invitati sa participe la evenimentul IFA din Germania. Transportul si hotelul, asigurate de producatorul asiatic.

Jeff a subliniat de mai multe ori catre Samsung ca este, in primul rand, un bloger independent, si ca nu au nicio intentie de a participa ca si ambasador al brandului. Mai mult, in mailul de invitatie, el a fost intrebat de companie daca doreste sa participe ca bloger sau ca ambasador. El a spus ca va accepta sa participe doar ca reporter. Aceste invitatii, inca o data, sunt destul de uzuale, inclusiv in Romania.

In saptamanile care au urmat pana la eveniment s-au intamplat mai multe lucruri care ar fi trebuit sa ridice semne de intrebare, insa blogerii au considerat ca “sunt acoperiti”, datorita scrisorii negru pe alb in care spuneau ca nu doresc sa fie ambasadori ai brandului. Unul dintre “steguletele de atentionare” a fost momentul in care un reprezentant al Samsung le-a cerut marimile la haine. Intreband de ce este nevoie, au primit un raspuns evaziv, “pentru un eveniment privat”. Au trimis marimile.

Fast forward. Calatoria cu avionul spre Germania a decurs fara probleme. Imediat cum au ajuns la hotel, cei doi blogeri au fost intampinati de un reprezentant Samsung Mob!lers care le-a oferit cheile la camere, un tricou Samsung pe care trebuiau sa-l poarte “pentru orientare” in dimineata urmatoare. De asemenea, li s-a cerut ca in 5 minute sa fie jos, pentru probarea uniformelor.

Apoi au fost instruiti sa ajunga la ora 8 AM urmatoarea zi pentru a semna un Contract de Confidentialitate. Desi nu este ceva total neobisnuit, este un “sarut al mortii” pentru jurnalistii care spera sa scrie o stire exclusiva despre noile device-uri. Ce a urmat insa, contravine complet cu ceea ce au cerut blogerii. Samsung le-a comunicat ca, pe tot parcursul evenimentului vor trebui sa poarte uniforma Samsung, sa stea in locurile desemnate si sa prezinte produsele vizitatorilor si presei.

“A fost cu adevarat un soc. Timp de o luna inainte de plecare ni se reamintea continuu ca mergem la IFA pentru a acoperi lansarea Note 2 si chiar ni se aduceau la cunostiinta zilnic noutati despre cazare si bilete”, relateaza Clinton Jeff.

Steguletul rosu devenise semnul STOP.

Jeff a comunicat oficialilor Samsung ca nu se afla acolo pentru a face lobby produselor companiei, ci pentru a scrie despre ele. Mai mult, le-au spus ca nu au venit la IFA exclusiv pentru Samsung, ci pentru a acoperi si alte lansari. Aceleasi lucruri le-au spus si omului de PR cu figura de stanca.

Apoi lucrurile s-au inrautatit.

“Am fost sunati de Samsung India si ni s-a spus ca «ori veti face parte din eveniment si veti purta uniformele, ori va trebui sa va luati singuri bilete spre casa si sa va descurcati cu cazarea din momentul in care acest apel se va incheia»”.

La cateva minute dupa aceea, un alt telefon din partea Samsung India ii anunta pe blogeri ca biletele de pe data de 6, cand trebuiau sa se intoarca, au fost anulate si vor trebui sa plece pe 1. Dar acest lucru se va intampla daca, si DOAR daca vor purta tricourile branduite cu Samsung si NU vor face public acest incident.

“Nimic din ce s-a intamplat nu trebuia sa paraseasca Berlinul sau sa ajunga in India” – Clinton Jeff.

Practic, fara bani suficienti sa ajunga acasa, daca cei doi nu se supuneau conditiilor Samsung, ar fi ramas blocati in Berlin pe termen nedefinit. Practic, li s-a fortat mana de catre compania gazda.

Cei doi au trebuit sa participe la eveniment, in tricouri Samsung, dar nu au dorit sa faca lobby pentru terminale, asta in timp ce primeau “priviri uracioase din partea unor mob!liers Samsung care erau prezenti la eveniment”.

Loviturile continuau sa vina, insa. A doua zi dimineata, Jeff s-a trezit cu urmatorul mail.



In loc sa stea in Berlin pana pe data de 5 septembrie, pentru a acoperi si restul targului IFA, ar fi putut fi obligati sa se intoarca in tara cat mai repede cu putinta. Nu aveau insa bilete “in mana” si nici siguranta ca le vor primi. Unicul fapt sigur era ca biletele initiale au fost anulate.

Pana la urma cei doi blogeri au primit asigurari din partea altei companii prezente la IFA ca se vor putea intoarce in tara de origine si vor primi cazare.

Intr-un final, se dovedeste a fi o poveste cu morala si povete.

1. Companiile nu pot si nu trebuie sa oblige jurnalistii/blogerii sa scrie “de bine”, doar pentru ca le-au oferit “atentii” sau “deplasari gratuite” peste mari si tari.

2. La randul lor, jurnalistii si blogerii nu au voie, deontologic vorbind, sa scrie partinitor, sa se lase “inmuiati” de PRita cea tanara si zambitoare sau de cadoul frumos impachetat pe patul hotelului de cinci stele. Pe termen lung vor avea de castigat (doar) cei ce se vor pastra verticali si nu cei ce se lasa influentati de un om carismatic sau de un produs (aparent) bun.

3. Nu in ultimul rand – daca esti bloger si primesti o invitatie surprinzator de placuta, opreste-te putin in loc si gandeste-te ce anume se asteapta de la tine. Discuta cu organizatorii si spune-le foarte clar ca o sa iti pastrezi verticalitatea, pentru a-ti pastra publicul si respectul cititorilor. Intreaba daca si in ce masura vei avea voie sa fotografiezi, sa tii interviuri fata in fata si daca vei semna un contract de confidentialitate. In functie de acesti factori, decide daca merita sau nu deplasarea si daca esti pregatit(a) sa faci compromisuri sau nu.

Pana una alta, invit companiile sa mediteze putin (mai mult) la felul in care trebuie anuntat/organizat un eveniment in afara tarii si invit blogerii/jurnalistii sa fie pregatiti pentru cele mai bizare si neasteptate schimbari ale planului anuntat initial.

Articolul initial a primit circa 200 de comentarii, printre ele aflandu-se si pozitia Samsung. Reprezentantii companiei spun ca respecta libertatea de a scrie a blogerilor.

Tu cum ai fi reactionat in locul celor doi blogeri?


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.