Pozitionarea in relatia cu ceilalti. Schimbarea prin pozitionare

Vi s-a intamplat vreodata sa incercati sa convingeti pe cineva ca aveti dreptate si sa esuati, in ciuda tuturor argumentelor oferite? Intentia de a-l convinge pe celalalt de partea noastra de poveste esueaza, de cele mai multe ori, pentru ca a convinge implica un razboi de putere. Nu ar fi mai eficient ca, in loc sa convingem, sa ne spunem ferm opinia si sa ii ascultam si pe ceilalti, fara sa respingem sau sa contra-argumentam din start?

Acest exercitiu, ale carui implicatii sunt departe de a fi epuizate de atitudinea de mai sus, se reflecta in pozitionarea unei persoane. Insa nu se reduce la atat. Pozitionarea presupune, pe de o parte, exprimarea foarte clara la nivel verbal si discursiv a opiniilor si asumarea deplina a acestora, iar, pe de alta parte, se refera si la armonizarea lucrurilor exprimate cu credintele, principiile si tot ceea ce tine de viata interioara a individului.

O pozitionare de succes este o pozitionare care inspira celorlalti respectul. Mai des decat am crede, este mult mai avantajos pentru noi doar sa punem la comun parerile pe care le avem, fara a forta un acord din partea celorlalti. Demnitatea, franchetea si verticalitatea cu care ne asumam, zi de zi, ceea ce ni se intampla, fie ca este vorba despre o situatie dificila prin care trecem, fie ca este vorba despre o decizie care este in defavoarea noastra sau chiar atunci cand simtim ca parerile noastre nu sunt auzite, ii fac pe ceilalti sa adere in mod firesc la credintele noastre.

O persoana, executiv, manager sau antreprenor, care este constienta ca parerea celorlalti nu il/o defineste este o persoana care se pozitioneaza eficient. In cele din urma, forta liderilor din organizatie provine tocmai de aici – ei nu se grabesc sa judece, nici nu se grabesc sa impuna, nu se simt ofensati daca ceilalti nu sunt de acord cu ei si nici nu pornesc vendete personale.

Citeste si:

Pozitionarea inseamna, de fapt, un echilibru perfect intre patru piloni relationali importanti: ceea ce cerem, ceea ce oferim, ceea ce primim si ceea ce refuzam. Daca cele patru dimensiuni sunt pastrate separat in orice discurs relational, atunci inseamna ca ne pozitionam eficient. In orice situatie ne-am afla, ca lideri de organizatie, e necesar sa stim cum ne putem pozitiona in acord cu ceea ce credem si ceea ce vrem sa transmitem.

De exemplu, daca avem de-a face cu un executiv care crede ca perceptia nefavorabila a celorlalti asupra sa determina modul in care este, atunci vorbim despre o disfunctionalitate de pozitionare a acestuia. Cu alte cuvinte, prin alegerea unui alt set de comportamente, executivul poate sa se pozitioneze diferit in raport cu cei din jur – poate accepta un refuz fara sa fie deranjat, isi poate exprima o parere in dezacord fara a se teme ca va fi respins, poate oferi ceva fara a astepta altceva in schimb.

A spune ceea ce crezi, a pune pur si simplu lucrurile la comun fara a pretinde recunoasteri si aprecieri, laude si aprobari inseamna a fi in control asupra propriei noastre persoane si asupra situatiilor prin care trecem. Fie ca suntem pusi in pozitia de a da feedback negativ, fie ca avem un conflict cu cineva din echipa, fie ca ne apasa probleme personale pe care le purtam involuntar cu noi in mediul profesional, pozitionarea in oricare dintre cazuri respecta un principiu sigur: sa declaram ceea ce se intampla, sa vorbim despre fapte – nu sa judecam persoane –, sa fim onesti cu ceilalti in aceeasi masura in care e necesar sa fim onesti cu noi insine.

Fara lupte din transee, fara atacuri de guerrilla, totul e in acord cu noi si noi suntem in acord cu lumea. In cele din urma, pozitionarea de succes inseamna o relatie onesta cu noi insine si cu exteriorul.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.