1 / 4

Mariaje cu imaginatie

Chiar daca in 2009 piata de fuziuni si achizitii (mergers and acquisitions - M&A) abia a trecut de pragul de 1 miliard de euro, Ancuta Leach, partener al casei de avocatura Wolf Theiss Romania, se asteapta la un numar mai mare de tranzactii pe final de an, mai ales ca mesajele din piata nu sunt negre. "Sunt semne bune in piata de M&A. Din fericire, lucrurile se schimba de la trimestru la trimestru, mai ales in ceea ce priveste peisajul la nivel de regiune, intrucat ce se intampla in Romania este influentat de exterior", spune Ancuta Leach.

Obisnuita cu deal-uri deloc simple, Ancuta Leach constata cum creativitatea isi face loc in piata de fuziuni si achizitii, aflata in continuare intr-o etapa de inghet total. "Timpurile grele stimuleaza creativitatea. Imaginatia fondurilor de investitii nu o sa se opreasca aici. La fel, o sa vina initiative din partea vanzatorilor, care vor sa vanda cat mai bine acele business-uri care nu mai fac parte din strategia lor actuala", explica Leach.

Ea face referire la doua parghii prin care creativitatea revine in strategia fondurilor de private equity, dar si a antreprenorilor ce vor sa isi vanda activele. In primul rand, avocatul care a asistat tranzactia prin care Raiffeisen Banca pentru Locuinte a cumparat HVB Banca pentru Locuinte semnaleaza cum investitorii financiari cauta metode noi de a-si motiva viitorii parteneri. "Fondurile de investitii cauta modele sa stimuleze un vanzator: in prezent, multiplii sunt relativ scazuti, iar ei (n.red: reprezentantii fondurilor de private equity) vin cu o propunere interesanta, astfel incat cel ce vinde sa fie cointeresat si dupa tranzactie".

Fara sa fie neaparat o practica comuna, exemplul expus de Ancuta Leach surprinde urmatoarea schema de tranzactie: un fond de investitii face o oferta si cumpara astazi cu un multiplu de 3 ori EBITDA, unul redus, la prima vedere. Context in care vanzatorul ezita sa vanda. Insa obiectivul investitorului financiar este sa integreze business-ul mai mic, detinut de antreprenor, intr-un conglomerat.

Mai departe, cumparatorul, in exemplul nostru un fond de private equity, cauta sa-si motiveze si sa-si cointereseze antreprenorul in aceasta vanzare - ii propune sa intre in entitatea creata in urma consolidarii conglomeratului, dar sa cumpere la un multiplu redus (exemplul nostru, de 3 ori EBITDA), iar ulterior cele doua parti cointeresate sa vanda la un multiplu mai mare.

"Vanzatorii persoane fizice s-au intalnit pana acum cu multipli foarte mari, iar cumparatorii inca se asteapta sa mai scada evaluarile. Trebuie gasite mijloace ca cererea sa se intalneasca cu oferta si in piata de M&A", explica Ancuta Leach.

Pe langa solutia prin care fondul de investitii incurajeaza vanzatorul sa reinvesteasca in afacerea largita, avocatul mai observa o noua schema creativa in piata de M&A, insa de finantare a deal-ului: finantarile de tip mezanin, care combina imprumuturile si participarile la capitalul social.

Asa-numita finantare de tip mezanin, relativ necunoscuta pe piata din Romania, descrie un credit acordat de un fond de investitii unei companii, cu posibilitatea convertirii datoriei in actiuni, in cazul in care imprumutul nu este restituit integral si la scadenta.

Finantarile de tip mezanin reprezinta imprumuturi subordonate pe termen lung, de cinci-opt ani, rambursabile in totalitate la scadenta, finantatorul avand optiunea de a deveni actionar al companiei imprumutate, la un moment dat, cand se schimba actionarul majoritar al firmei sau aceasta este listata la bursa.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri