2 / 4

Mihai Ghyka: 'Criza si-a facut cel mai bun PR!'

Cea mai mare oportunitate pe care criza o aduce in mediul de afaceri romanesc este crearea unor baze de business sanatoase, considera Mihai Ghyka, membru al Senatului IAA si Eisenhower Fellow 2009. Gandirea investitorului roman ar trebui sa se schimbe dintr-o viziune oportunistica speculativa intr-una de afacere pe termen mediu si lung, cu o profitabilitate mai mica, dar previzibila.

“Ca in orice situatie de criza, primul sfat este acela de a-ti pastra calmul si de a nu reactiona disproportionat. Am vazut de curand situatii in care s-au facut disponibilizari masive care au dus la pierdere de business. Compania s-a regasit doua luni mai tarziu in situatia de a face angajari”, spune Ghyka.

Managementul trebuie sa se concentreze pe dimensiunea financiara a businessului si sa-si reorienteze banii economisiti din costuri fixe catre publicitate si vanzari pentru a genera crestere. “Trebuie insa sa ai libertatea necesara si mult curaj, ca sa faci asta. Iata de ce, de regula, in conditii de criza, castiga companiile bine asezate, cu o strategie clara si branduri puternice, in care s-a investit in timp si in care continua sa se investeasca”, considera Mihai Ghyka.

Potrivit lui Ghyka, cel mai bun PR in ultimele sase luni si l-a facut criza insasi. “Intru inceput, septembrie-noiembrie 2008, in Romania, nimeni nu credea in criza. Se vorbea chiar de faptul ca Romania va fi «ocolita» de criza. Criza a aparut ca un brand in care nimeni nu are incredere.

Apoi, criza s-a bucurat de o atentie sporita in decembrie. Ulterior, previziunile tuturor analistilor nu au facut decat sa inhibe piata, consumul si, mai cu seama, increderea romanilor in ei insisi, in viitorul economic al tarii.

Astazi, criza este «out of stock». Pare ca vrem mai mult, catastrofe mai mari, si criza nu le poate oferi. «Adica cum, la noi nu da faliment nici o banca?» Adica americanii, belgienii si altii pot, iar noi nu?! Cam acesta este refrenul din media.”

Pe plan personal, printul Ghyka isi propune sa profite de ieftinirea materialelor de constructii si a mainii de lucru pentru a incepe santierul la conacul familiei din sudul Moldovei.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri