„Furtul de combustibil era sport national inainte de implementarea noilor sisteme de supraveghere”, imi spune, zambind, Florina Tanase, de la Vodafone Romania.

Florina Tanase s-a alaturat Vodafone Romania, incepand cu 1 noiembrie 2011, in functia de senior director, legal and external affairs. Din aceasta functie, ea coordoneaza activitatile de legal, compliance, regulatory, responsabilitate corporativa (CSR), relatii publice si pe cea de corporate security. Este membru al Board-ului companiei Vodafone Romania si membru al Board-ului Fundatiei Vodafone.

Ne aflam in interiorul noului Security Operations Center al companiei, in Pipera, centru finalizat anul trecut si avand o importanta absolut vitala pentru companie. „Scopul este, in primul rand, de preventie – monitorizam absolut tot ce inseamna potentiala amenintare de securitate, 24 de ore din 24, sapte zile pe saptamana, 365 de zile pe an”.

Cum functioneaza sistemul

Ma uit, printr-un geam transparent, la mai multe monitoare in care, cu atentie, se uita trei tineri. Sistemele pe care Vodafone le are in spate permit setarea de alarme – deci pe monitoare sunt transmise doar zonele „fierbinti”, unde este posibil sa fie nevoie de interventie din partea echipelor de securitate. Practic, zonele „care ating” alarmele din sistem.

„Una peste alta, noi monitorizam in momentul de fata peste 2000 de locatii si nu ai cum sa pui atatea pe monitoare; sunt selectate, automat, doar zonele unde se ridica alarme in sistem”, explica Florina.

Exemple de alarme includ cele de incendiu, efractie, proximitate, acces control. Compania are peste 10.000 de echipamente implementate in prezent pe tot ceea ce inseamna sisteme supravegheate si, in functie de tipul de alarma pe care il setezi pe anumite locatii, se ridica alerte de mai mici sau mari intensitati, care necesita diferite masuri.

Daca luam magazinele in prim plan, sistemele de alarma sunt setate in functie de specificul fiecarei locatii. Astfel, conteaza foarte mult tipul de valoare pe care il ai in magazin, pozitionare (una este intr-un cartier mai rau famat, fata de unul dintr-un mall), marime. „Sistemele standard pot sa fie cele de control acces, adica vezi momentul in care ai inchis magazinul si stii ca pana la o anumita ora, nu intra nimeni; sistem de detectie efractie, detectie pe zona de incendiu. De la caz la caz insa, pot fi setate si altele”, subliniaza Florina. Toate aceste incalcari sau tentative, sunt monitorizate in timp real din Security Operations Center.

Operatorii din centru pot apela printr-o singura apasare a unui buton serviciul 112 si raspunsul este extrem de rapid, fortele de securitate indreptandu-se imediat asupra zonei in care are loc un incident de securitate. „De la caz la caz, sunt anuntati manageri de magazin, de zone, 112 sau alte entitati care ofera securitate”.

Efractiile, cele mai intalnite

Previzibil probabil, efractiile sau furturile sunt cele mai intalnite fapte care declanseaza sistemele de alarma. De la caz la caz, in functie de locatie, compania are „reactie rapida”; oficialul Vodafone nu ofera timpul exact de interventie.

Pe online ai profile diferite ale atacatorilor si se merge pe impactul pe care il poate avea un atac. „Daca mergi pe zona ghiseu online este una, daca te duci pe zona de securitate fizica este altceva si tipul de amenintare difera, know-how-ul este diferit, asa ca reactia pe care o ai si departamentele care se ocupa, difera si ele”, puncteaza Florina Tanase. Este insa un subiect sensibil, intrucat cu cat povestesti mai mult despre tipurile de atacuri posibile, cu atat poti atrage mai mult atentia persoanelor care vor sa comita infractiuni, si oficialul Vodafone spune ca ar dori sa ramanem focusati in zona de infractiuni fizice, offline.

„Avem o echipa de securitate pe online, suficient de mare pentru a preintampina atacurile si a depista pe cele care reusesc sa treaca de straturile de securitate”, spune, convingator, Florina.

Compania nu a depistat o anumita regularitate a atacurilor online sau offline. „Pe zona de frauda online, ai cresteri, dar nici ele nu au o regularitate previzibila si mai apar tot felul de alte tipuri de frauda, incidente pe care le pui cu greu intr-o anumita categorie juridica”. Cu toate acestea, compania ridica nivelurile de securitate in perioade precum Paste sau Revelion, de exemplu.

Ce risca un inculpat?

Ramanand in zona efractiei (fizice), Florina spune ca pedeapsa este direct proportionala cu gravitatea si pericolul social. Daca este tentativa, precedenta furtului sau vandalizarii, pedeapsa este una, daca reuseste sa duca la „bun” sfarsit fapta, faptuitorul risca „ani grei” de inchisoare.

Si, dupa cum scriam recent, cuvantul „greu” nu este doar metaforic.

Statistici ingrijoratoare: jumatate dintre detinuti sunt recidivisti

Statistici ingrijoratoare: jumatate dintre detinuti sunt recidivisti

Sa dam putin timpul inapoi, in 2012, cand, urmare a unor proteste stradale majore, mai multe magazine au fost vandalizate, inclusiv unul Vodafone, din zona Unirii. Atunci, wall-street.ro transmitea si filma la fata locului urmarile huliganilor.

Citeste si:

Intreb daca infractorii au fost prinsi si Florina raspunde prompt: „Da, au fost depistati si prinsi. O parte dintre ei au acoperit prejudiciul si restul, daca sunt minori, scoala de corectie. Se ajunge destul de greu la inchisoare, daca esti minor si daca este vorba de sume mici, insa exista consecinte care nu sunt deloc placute”, detaliaza Florina Tanase.

Provocarea pe care o ai este identificarea tipului de sistem de care ai nevoie, in functie de ce vrei de la sistemul respectiv. „Ai o plaja foarte larga de sisteme fizice din care sa alegi. De exemplu, trebuie sa stii clar la ce te astepti sa se intample rau intr-un magazin si sa decizi in functie de zona ce sa integrezi”, explica Florina. „Poti sa vezi cata lume ti-a intrat, sa faci heat mapping, dar depinde de profilul magazinului”.

Interesant este deci ca sistemele de securitate au cel putin triplu rol – de preventie, de identificare a raufacatorilor dar si in marketing, daca prin intermediul lor se pot identifica harti ale traseelor clientilor in cadrul unui magazin, acele „heat maps”.

„In functie de profilul de business pe care il ai in spatiul respectiv, intrucat una este sa vinzi bauturi racoritoare, alta bijuterii de lux, alegi sistemele fizice de securitate. Daca ai magazine unde ai terminale foarte scumpe, acolo te vei duce cu un sistem foarte complex. Echipamentele le schimbam in functie de noile generatii de sisteme din piata dar si nevoile pe care le descoperim.Schimbam si imbunatatim camerele video periodic, in functie de tehnologia care apare”.

Important este ca dupa implementarea centrului de securitate si a finalizat platforma centralizata la nivel national, in anul imediat urmator Vodafone a inregistrat o scadere cu 70% a incidentelor de securitate, si ponderea va continua sa scada. „Ajungi sa poti actiona preventiv – sesizezi din timp anumite incidente care ar putea avea loc, inca din stadiul de tentativa. Nu ajungi in situatia in care magazinul a fost deja spart si reactionezi prea tarziu, ci inainte. Preventia ajuta si in zona de costuri pe care le ai ulterior – atat de judecata cat si reparatii”.

Cum poti depista tentativele?

Spre exemplu, pe sit-urile extrem de importante din mijlocul campului sau padurilor (cate mai sunt), releele sunt si vor fi din ce in ce mai protejate.

Acolo, ai de-a face cu incidente de securitate care te duc in furt de combustibil, „la un moment dat era un sport national! Cand se intra intr-un perimetru delimitat din jurul locatiei respective, se seteaza un anume tip de alarma. Daca detectezi in timp real, poti suna la 112 si sa nu te mai trezesti ulterior, cand ti-a cazut reteaua ca n-ai mai avut diferite lucruri necesare in nodul respectiv. Am avut diferite incidente de securitate in care faptasii au fost opriti inainte de a fura, efectiv”, puncteaza executivul Vodafone.

De la an la an bugetul de securitate poate varia ca focus – din zona de securitate fizica, in zona cloud online si asa mai departe. „Cat este in mod real, difera de la an la an. In functie de profilul de activitate pe care il desfasori la un moment dat poti decide sa te axezi pe anumite tipuri de echipamente”, mai spune Florina Tanase.

Justitia din Romania nu este recunoscuta ca fiind una rapida, eficienta. Nici cazurile Vodafone nu fac exceptie, operatorul telecom avand situatii in care o speta s-a intins pe o perioada de cinci ani de zile pana la o sentinta definitiva. „Nu as vrea sa creada cineva ca ne luam de justitie intr-un fel sau altul, dar pana la urma, stii cum este, Constitutia ne garanteaza tot felul de drepturi, sistemul le respecta ca atare si…am avut si situatii cu cinci ani, altele mai repede”.

Per total, Vodafone nu se afla des in situatia de a fi data in judecata, de persoane fizice sau juridice, intrucat depune toate diligentele de a evita ajungerea in litigiu, prin rezolvare amiabila. „Litigiile pe care le avem vizeaza transarea unor chestiuni principiale, cu autoritati precum ANPC si ANSPDCP si sunt solutionate amiabil marea majoritate”, mai spune Florina.