Andreea Gheorghiu are experienta numai in domeniul hotelier, in care lucreaza din 2001, si exclusiv in grupul Accor. Dupa ce a absolvenit Facultatea de Industrie Alimentara, Acvacultura si Pescuit, sectia Alimentatie Publica si Turism din Galati, a inceput sa lucreze ca responsabil de restaurant (food&beverage) la primul hotel Ibis din Romania, situat langa Gara de Nord din Bucuresti. Ulterior, in 2005, a avansat in functia de director operational, la hotelul Ibis de langa Palatul Parlamentului, iar in 2009, dupa un "MBA" intern, in cadrul companiei, s-a mutat in Sibiu.

"In 2009 pe 20 iulie am deschis Ibis Sibiu. Era prima mea experienta ca director general, o experienta total diferita. Am deschis acolo in plina criza, intr-un oras care a avut in 2007 onoarea de a fi Capitala Culturala Europeana si a avut un boom fantastic. In 2007-2008 s-au si deschis foarte multe hoteluri in Sibiu. In 2009 am deschis si noi cu sperante mari. Am pornit hotelul cu doi colegi pe care ii aveam din echipele din Bucuresti, pe zona de cazare si housekeeping si bucatarul-sef. Toti ceilalti membri ai echipei au fost de pe piata locala. Totul mergea foarte bine, insa era o presiune pentru ca era prima mea experienta ca director general intr-o perioada destul de dificila economic", imi povesteste acum Andreea Gheorghiu care, la momentul respectiv, la 33 ani, era cel mai tanar director din grupul Accor. In acelasi timp, Gheorghiu vorbeste cu nostalgie despre anii de dinaintea crizei cand lucrurile "mergeau extraodinar de bine", ani pe care nu crede ca Romania ii va mai avea.

Dupa sase ani la conducerea Ibis Sibiu, Andreea Gheorghiu a parasit Capitala Culturala Europeana (in 2007) pentru Bucuresti, care aspira la acelasi titlu. Sub conducerea ei, Ibis Sibiu a creat primele pachete pentru un city break in Sibiu, ceea ce a dus la cresterea vizibilitatii hotelului si asta pentru ca, spre deosebire de Bucuresti, orasul transilvanean are o strategie de turism pusa la punct si evenimente care atrag turisti.

"Eu am avut sansa sa am o evolutie pas cu pas, fara sa sar vreo etapa, la fiecare 4-5 ani. Sibiul a insemnat pentru mine 6 ani pentru ca, fiind criza, lucrurile au fost un pic blocate de dezvoltare. De cand grupul Orbis a preluat, in februrie anul trecut, fraiele Accor in Europa de Est a inceput sa se puna din nou accent pe mobilitate si mi s-a propus sa vin la Bucuresti ca director adjunct la Novotel", spune cea care, din iunie 2015, este prima persoana din Romania la conducerea hotelului Novotel din Capitala.

Cum s-a schimbat hotelul Novotel cu o romanca la conducere: "Aici era un bar destul de trist"

Pentru Andreea Gheorghiu, trecerea de la un hotel din provincie la un hotel din Bucuresti a fost "majora" pentru ca este diferenta de produs, adica a schimbat un hotel de 3 stele cu unul de hotel de 4 stele, cu segment de public diferit. Astfel, hotelul Novotel a trecut prin cateva schimbari in zona de lobby.

Daca veneai acum un an de zile, aici era un bar destul de trist, imi spune cu sinceritate directorul Novotel care acum imi arata noul restaurant cu bar de vinuri, Winestone. In zona de lobby, care acum este o zona primitoare, anul trecut erau doar niste canapele unde prea putea sa stea lumea. Acum avem clienti care chiar dorm pe canapelele noastre, povesteste Gheorghiu.

Insa, desi a simtit diferenta intre hoteluri ca produs, filosofia este aceeasi in domeniul hotelier, subliniaza directorul Novotel. Prim urmare, Andreea Gheorghiu sustine ca trebuie sa atinga "acea latura" a clientului care nu poate fi cuantificata, dar care exista in fiecare dintre oameni. "Ne dorim sa iesim din zona aceasta “pune furculita, pune farfuria, suntem la receptie, poftim cardul” si sa punem in plan secundar partea tehnica si sa ne ocupam mai mult de relationare. Oamenii au nevoie de comunicare, oamenii au nevoie sa te uiti in ochii lor si sa simta cu tot sufletul ceea ce tu faci tehnic", vorbeste directorul hotelului din centrul Bucurestiului despre ce vor turistii.

In plus, si insignele angajatilor de la receptie si barul din lobby au fost gandite astfel incat sa genereze o legatura cu clientii: pe acestea apare scris numele angajatului si textul "I’m fan of… " completat in functie de pasiunea lui.

"In acest fel, daca oaspetele citeste pe insigna ca iti place sa faci un lucru exista deja o cale de comunicare cu acesta. Oamenii se intorc catre tot ce inseamna umanizare, caldura. In aceasta perioada de secol 21 este stresul foarte mare si nu vrei sa gasesti intr-un hotel un robotel care, probabil isi face treaba foarte bine, dar uita sa iti aduca acea bucurie cu o vorba buna, cu un zambet, cu o indrumare, cu faptul ca te ajuta", explica Gheorghiu ce inseamna astazi apropierea de client.

Totodata, angajatii Novotel au inceput sa urmeze cursuri de atitudine. Ce inseamna atitudine in domeniul hotelier? "Nu mai sunt luati prin surprinde, stiu sa reactioneze, stiu sa se adapteze. Pana la urma asta face trainingul, te face sa capeti incredere in tine", descrie Gheorghiu atitudinea necesara pentru a lucra intr-un hotel. La un astfel de loc de munca, zambetul se claseaza pe primul loc in atitudinea angajatilor, urmat de contactul vizual, tonalitatea vocii.

Atitudine inseamna sa anticipezi tot timpul ce isi doreste clientul. Exista un tipar pe care toti oamenii ajung sa-l aiba si atunci iti dai seama care sunt nevoile lor, iti cunosti foarte bine oaspetii si incepi sa anticipezi, spune directorul hotelului, unde 65% din clienti vin in interes de business.

Andreea Gheorghiu are 15 oameni in subordine directa si spune ca se considera un lider innascut, nu devenit, fapt pentru care nu citeste carti de dezvoltare personala. "Nu cred ca trebuie sa citesti anumite carti pentru a-ti face simtita amprenta ca lider. Recunosc ca asa sunt eu, m-am nascut cu lucrurile pe care le am. Legat de leadership, nu as spune ca este un lucru pe care il inveti. Leadership-ul il ai sau nu-l ai. Este parerea mea. Poti sa inveti management, poti sa inveti tehnici. Nu cred in a copia pentru ca nu ai cum. Tocmai pentru ca leadership-ul il ai sau nu-l ai, este vorba de filosofia ta proprie de viata si filosofia mea este ca nu ai cum sa primesti daca nu dai. Din ce dai revine catre tine si o folosesc in tot ce fac, fie ca este la serviciu, fie ca este in viata mea personala. Se numeste legea compensatiei si ce trimiti in Univers intotdeauna se intoarce", se destainuie directorul Novotel, unde lucreaza 150 de oameni.

Ce ar mai vrea romanca sa atinga in cariera

Andreea Gheorghiu are experienta hotelurilor de 3 stele si 4 stele, iar cum la 3-4 ani se schimba directorii de hotel in grupul Accor, romanca spune ca se gandeste serios sa conduca un alt tip de hotel, daca se va ivi o oportunitate. "Mi-as dori la un moment dat sa am experienta unui boutique hotel sau a unui combo (o combinatie intre Notovel si Ibis) in Romania pentru ca in Romania lucrurile acum se construiesc si este total diferit fata de o piata care deja este matura. Romania are sansa de a te surprinde foarte mult. Domeniul hotelier este saturat la nivel de branduri, insa in Romania mai este loc de crestere in domeniu. Este nevoie de hoteluri si branduri", spune directorul Novotel.

Unde calatoreste un om care lucreaza cu si pentru turisti? Andreea Gheorghiu spune ca iti petrece timpul liber "cu cate o fuga la Sibiu". Dar, in acelasi timp, recunoaste ca foarte multe weekenduri le petrece si la serviciu. Totusi, cand este vorba de o vacanta, un satuc pescaresc din Creta este locul in care ajunge in fiecare vara.

"Simt nevoia vacantelor in care sa ma odihnesc, sa am timp de introspectie. Sunt adepta unui turism neorganizat, in care nu ai totul pus la dispozitie, dar in acelasi timp un turism autentic. In Creta merg intr-o zona care nu este extrem de turistica. Este un satuc pescaresc unde un norvegian a reusit sa faca din niste case pescaresti asa numite vile si unde legatura cu oamenii locului este foarte puternica. Te integrezi in mediul lor. In ultimii trei ani a fost in acelasi loc. Pare ciudat, dar este locul in care imi gasesc confortul, si odihna este asigurata pentru ca nu simt nevoia sa experimentez altceva pentru o perioada de timp", povesteste directorul de hotel, care tine sa mentioneze ca in ultimele 9 luni nu a avut timp de vacante.

Dar ce observa un director de hotel imediat cand intra in orice hotel? "Incerc sa nu ma uit la lucrurile negative", imi raspunde transant. Apoi imi da exemplul Greciei pentru cum isi personalizeaza serviciile si felul in care interactioneaza cu turistii. "Aici este diferenta. Mi se pare fantastic cum grecii, dupa fiecare masa, iti aduc ceva din partea casei. Si o fac natural, incearca sa iti gaseasca ce stiu ca iti place sau sa iti povesteasca despre ceva nou ce vrei sa incerci", conchide Andreea Gheorghiu.

Wall-Street.ro a lansat proiectul "Femei in business", in cadrul caruia va prezentam povestile celor mai puternice femei din mediul de business local, care conduc afaceri de succes sau detin pozitii-cheie in companii importante.

Fotografiile au fost realizate de MIRCEA DRAGOS