Are permanent in portbagajul masinii echipament de santier, cizme si casca pentru ca e putin probabil sa nu viziteze lucrarile de contructii ale noilor magazine. In timpul celor doi ani petrecuti la LPP Romania a deschis 18 magazine si planuieste alte 13, ajungand astfel la o retea de 34, desi tinta ei este sa inaugureze in cativa ani 100 de magazine LPP.

Drumul de la finante-banci, la vanzari materiale de constructii si pana la retailul de fashion

Spune ca vanzarile in fashion o reprezinta, desi a lucrat in alte domenii pana sa-si dea seama care este job-ul potrivit. Initial, se pregatise pentru o cariera in domeniul bancar, inclusiv liceul si facultatea absolvite aveau profil economic. “De mica, aveam trei, patru ani si ma intrebau parintii ce vreau sa devin, eu le spuneam director de banca. N-am ajuns director de banca pentru ca nu mi-am mai dorit”, spune Alina.

Primul job “cu acte in regula” l-a avut chiar din primul an de facultate, in contabilitate, desi cochetase cu munca inca din vacantele de vara din perioada liceului. Dupa trei ani in cadrul unei companii de comercializare echipamente pentru televiziune, a realizat ca un job in domeniul bancar nu o reprezinta: “Am inteles ca nu pot fi un director de banca, sa stau intr-un birou, pentru ca eu sunt un om dinamic, trebuie sa am activitate, sa creez, sa schimb. Compania pentru care lucram vindea echipamente TV si mi-am dat seama ca vanzarile sunt un domeniu spre care m-as putea indrepta”, povesteste Alina.

Gandesc de regula pozitiv si stiu intotdeauna ca, oricat de greu ar fi, trecem peste si nu exista decat un singur final: fericit.

Urmatorul job a fost in domeniul vanzarilor materialelor de constructii, un job care necesita si munca de santier. “Era o lume a barbatilor, iar eu eram o tanara, dar acest lucru m-a ajutat. Am vazut de multe ori uimire pe fata lor, insa daca erai deschisa si aveai ceva inteligent de spus, chiar aveai sanse sa inchei contracte”, spune Bistreanu.

Totusi, domeniul constructiilor nu o atragea foarte mult si la scurt timp obtine un post de director de magazin si deschide a treia unitate Koton din tara. “Eram obisnuita cu un job de birou, am mers la deschiderea magazinului pe santier in tocuri. Dupa 20 de ore de munca, am plecat desculta. Si mi-am invatat prima lectie: nu mai e un job de birou si tocurile nu au ce cauta, cel putin nu pe perioada amenajarii magazinului. Cred ca de atunci am inceput sa port inmasina echipamentul de santier”, isi aminteste Alina.

Perioada GAP, definitorie pentru formarea ca manager de vanzari de fashion

Prima experienta in domeniul fashion-ului a facut-o sa realizeze ca acesta este domeniul in care vrea sa activeze. Dupa un an, are oportunitatea sa lucreze in cadrul GAP, “un brand de suflet, datorita unor hainute primite in copilarie si pe care le-am purtat cu drag mult timp”. Deschide primul magazin GAP din Romania, iar ulterior devine district manager si deschide piata din Bulgaria, Croatia si Serbia.

Avea 24 de ani cand a preluat expansiunea. “Trebuia sa merg in niste piete pe care nu le cunosteam. Am fost foarte motivata de superiorul meu de la GAP pe care-l consider mentorul meu, omul care m-a format, care m-a propus pentru pozitia asta si a avut incredere in mine. Am stat si m-am intrebat de multe ori daca eu as fi facut-o: daca i-as fi dat expansiunea unei tinere de 24 de ani, fara niciun pic de experienta pe piata internationala? Dar cel mai probabil daca as fi crezut in omul respectiv, i-as fi dat sansa. Si ma gandesc ca si el a crezut in mine si m-a lasat sa incerc”.

Experienta in cadrul GAP este una pe care mi-o voi aduce aminte toata viata pentru ca m-a format ca om, ca manager, ca lider si am invatat multe lucruri pe care le aplic si astazi

Dupa aproape trei ani la GAP, Alina accepta o noua provocare si preia pozitia de director general al BSB Romania, unde sta doi ani. Desi ii placea foarte mult compania, atunci cand primeste o oferta din partea LPP nu o refuza. “Stiam doar de Reserved si Cropp, pe care le admiram si nu intelegeam de ce nu se dezvolta? Cumva mi-am spus in sinea mea ca, daca ajung vreodata la Reserved mi-ar placea sa incerc sa vad ce as putea face cu brandul asta, ca o ambitie”.

Tocmai ambitia de a face business-ul cat mai viabil a facut-o sa accepte pozitia in cadrul LPP. “Mi-am proiectat urmatorii cinci ani si am considerat ca in BSB voi atinge in scurt timp nivelul maxim de dezvoltare, in timp ce in LPP simteam ca se pot face multe lucruri si ca era o provocare pe care mi-o pusesem dinainte sub semnul intrebarii”, spune Alina.

Provocarile unui manager tanar

Spune ca cea mai mare provocare intalnita in cariera a fost faptul ca a trebuit sa coordoneze persoane mult mai in varsta decat ea. “De fiecare data eram managerul unei echipe cu o medie de varsta mai mare decat a mea si cred ca asta a fost cea mai mare provocare: sa reusesc sa fac oamenii sa ma asculte, sa ma urmeze si sa mergem impreuna in directia propusa”, spune Alina, care considera ca prin puterea exemplului a putut sa-si motiveze angajati sa colaboreze armonios.

Intotdeaua am incercat sa fiu eu exemplul pentru oamenii cu care am lucrat, sa muncesc cot la cot cu ei, sa le arat ca nu am un rang pentru ca-mi scrie pe contract manager. Cred ca e cel mai important aspect: sa poti sa fii om, inainte de a fi manager, sa comunici cu ei, sa le asculti problemele, pentru ca la final lucrezi cu oameni, nu cu masini.

Desi echipa cu care colaboreaza indeaproape este formata din 17 persoane, tot personalul LPP ajunge la 300 de angajati. “E important sa ai langa tine oameni de la care ai ce invata, oameni competenti pe care sa te poti baza, pentru ca nu e de ajuns sa fii tu un manager bun, trebuie sa ai si echipa buna, de calitate. Oricat de bun ai fi, nu o poti face singur”.

O alta provocare a fost munca pe santier sau faptul ca nu avea cunostinte tehnice, desi facea periodic vizite pe santier pentru a verifica amenajarile. “De cand sunt la LPP as putea spune ca am facut un curs intensiv de tehnica de constructii”, spune amuzata.

E simplu sa fii manager, e greu sa fii lider, sa ii determini pe ceilalti sa isi doreasca sa faca ceea ce spui tu, nu sa faca pentru ca asa spui tu.

Manager acasa, in weekend si in timpul liber

In ceea ce priveste echilibrul viata persoanala-profesionala, sefa LPP recunoaste ca ii rezerva celei din urma mai mult timp, desi este de parere ca nu este vorba de cantitate, ci de calitate. O ajuta si faptul ca este inconjurata de oameni care inteleg ca job-ul reprezinta o prioritate. ”E adevarat ca trebuie sa existe un echilibru, dar e dificil atunci cand vrei sa creezi ceva. Atunci cand preiei un business care are nevoie de tine pentru a se dezvolta, cum era LPP acum doi ani, ai doua posibilitati: o dezvoltare lenta, in care poti sa-ti imparti timpul intre personal si profesional sau cum am si ales, sa-ti dedici timpul afacerii si sa faci sacrificii in viata personala”, spune Alina.

Eu nu ma multumesc cu jumatati de masura, merg pe principiul totul sau nimic. Oamenii pe care ii ai langa tine trebuie sa te inteleaga si eu am norocul sa am asemenea persoane. Inteleg ca eu prin asta traiesc, munca ma face pe mine fericita.

O zi de lucru obisnuita este destul de neobisnuita, dupa cum spune, pentru ca intr-o zi poate avea intalniri, sedinte si discutii, in alta, vizite prin magazine sau prin orase unde ar putea deschide locatii noi sau chiar vizite pe santier.

Printre hobby-urile sale se numara gatitul, drumetiile, oamenii si sporturile extreme, precum saritul cu parasuta sau scuba diving. Ambele pasiuni sunt rezultatul unor temeri, de a avea un gol sub picioare si de apa adanca si intunecata, temeri invinse. “Am conchis ca fricile mele erau fondate pe nimic. Asta fac de mic copil, mi-am impus ca daca am o teama sa mi-o infrang. Ca la final decat sa traiesc cu teama toata viata, mai bine incerc sa vad cum e, daca e atat de grav.

Decat sa stai ascuns si sa traiesti o viata cu gandul ca nu ai incercat sau sa ajungi la varsta la care sa nu mai poti sa incerci, mai bine o faci, iti asumi riscuri, inclusiv riscul esecului, dar stii ca ai incercat.

Sefa LPP este de parere ca nu exista esec, ci doar persoane care nu insista indeajuns de mult pana cand isi ating telul. Totodata, recomanda ca dupa fiecare asa numit esec, trebuie sa inveti ceva de pe urma experientei pentru a fi mai aprope de ideal. Motto-ul ei este: Castigatorii nu renunta niciodata, iar cei care o fac nu ajung castigatori si chiar recomanda o carte in acest sens: Uneori castigi, uneori inveti - John Maxwel.

Wall-Street.ro a lansat proiectul "Femei in business", in cadrul caruia va prezentam povestile celor mai puternice femei din mediul de business local, care conduc afaceri de succes sau detin pozitii-cheie in companii importante.