Cum incurajeaza si sustine departamentul de HR cultura inovativa a IBM

"Compania se concentreaza pe folosirea resurselor interne. Avem o practica care de ani de zile a dus la o reducere a dependentei de agentiile externe si un accent foarte mare pe care il punem in acord cu folosirea social media", spune Radu Panait, recruitment leader la IBM in Europa Centrala si de Est, invitatul emisiunii WALL-STREET 360.


Broadcast live streaming video on Ustream

El a scos in evidenta faptul ca inovarea, in sens comercial, se refera la orice imbunatatire sau schimbare adusa unui serviciu, produs sau chiar unei proceduri, si nu doar la inventatori si patente. "Si foarte important, cultura pe care o creezi intr-o organizatie, pentru a stimula inovarea, este parte a unui proces inovativ", a completat Panait.

Cum creezi un ecosistem de inovatie intr-o organizatie

"Pentru mine si pentru IBM, si pentru orice organizatie din secolul 21, managerul trebuie sa fie in centrul ecuatiei, pentru ca el isi conduce echipa, iar rolul fundamental este ca managerul sa faciliteze si sa creeze la nivel micro o cultura de inovatie. Rolul, pana la urma, al departamentului de resurse umane sau al carui om din zona respectiva este sa faciliteze, este sa fie un consilier pentru managerul respectiv si pentru organizatie", explica reprezentantul IBM.

Proiecte de inovatie in IBM

"Un exemplu de inovare in IBM a fost Innovation Jam, un exercitiu desfasurat in 2006. A fost deschisa o punte in mediul virtual, in care practic orice angajat din cei 430.000 de angajati putea sa intre in contact cu managementul senior, chiar si cu presedintele companiei. Sa participe la diferite teme, de exemplu, lansarea unor noi linii de business. Cu aceasta ocazie, au iesit idei de business, capitalizate ulterior de catre companie. Astazi, nu doar ca este fezabil, dar este mult mai accesibil. Exista diferite instrumente de comunicare pe care le poate folosi orice companiei."

Cum transmiti valorile companiei catre angajati

"Fiecare organizatie are o dilema cand vrea sa transmita setul de valori pe care le are, pentru ca nu vrea ca acele valori sa ajunga pe un poster, care sa fie lipsit undeva pe perete. Si ce faci cu ele, cum ajungi ca acele valori sa fie si traite, si urmate de angajatii tai? La momentul respectiv, am incercat multe tehnici de comunicare, am lucrat in workshop-uri, dar nu se simtea acea penetrare a valorilor. Iar, la un moment dat, am venit cu o idee: ce ar fi daca am generat o serie de povesti exemplare, din care sa incercam sa cream niste modele de urmat pentru angajati. Metoda inedita a fost ca le-am cerut direct exemple de povesti exemplare, nu neaparat atasate valorilor de pe perete. O sa le luam noi apoi si o sa vedem in ce masura se aliniaza", a povestit Radu Panait despre cum a ales sa transmita valorile intr-o alta companie la care a lucrat inainte de IBM.

In acel context, a fost ales exemplul unei persoane care a reparat niste materiale promotionale in timpul liber. Astfel, modelul a fost replicat in compania. "Concluzia mea a fost atunci ca daca intri in dialog cu organizatia, poti sa modelezi un anumit tip de comportament", conchide Radu Panait.

Radu Panait se ocupa de recrutare in 28 de tari din Europa Centrala si de Est in cadrul IBM, unde lucreaza din 2012. Anterior, a lucrat ca director de HR in cadrul SABMiller, conform profilului sau de LinkedIn.