L-am intalnit la pranz pe Felix Patrascanu, CEO FAN Courier, in restaurantul Trattoria Buongiorno din Primaverii unde timp de doua ore a povestit pentru Wall-Street.ro care ar putea fi urmatorii pasi in curierat, cum vede concurenta, de ce se inteleg de minune cei trei actionari, cat timp petrece in vacanta si ce pasiuni are.

Oportunitati in curierat: warehousing-ul, urmatorul pas FAN Courier?

Am discutat cu Felix Patrascanu despre principalele provocari in curierat si am aflat ca pe langa comertul electronic, o crestere semnificativa o au si livrarile de alimente. "Provocarile sunt foarte multe, in primul rand latura de e-commerce a economiei romanesti care creste foarte mult si asa apar oportunitati zi de zi, si o mare oportunitate ar fi livrarile de food, care iau amploare. Lumea incepe sa le perceapa din ce in ce mai mult, trebuie sa dezvoltam, cautam foarte multe platforme de softuri, sa fie o interfata prin care clientul sa isi vada permanent expeditia. Asta este cea mai importanta oportunitate, e-commerce-ul, cu food si comertul in general care creste foarte mult. Din ce in ce mai multi retaileri online pun presiune mare pe pret si merg pe niste marje foarte mici, sub 1%, lucru care ne pune in situatia de a inova", a precizat Patrascanu.

Ne mai gandim si la lucruri colaterale curieratului, m-am uitat foarte atent la dezvoltarea DHL de cand a fost cumparata de Deutsche Post si am vazut ca ei au si marfa paletata, transport rutier de marfuri, warehousing. Primul pas pe care l-am putea face ar fi spre warehousing.

Cel mai mare jucator de pe piata romaneasca de curierat ar putea face un nou pas important, spre depozitare, o activitate foarte complexa si deloc simpla. "Vanzatorii online nu mai vor bataile de cap provocate de managementul unui warehouse, ei vor o platforma prietenoasa cu clientul si un custom service care sa preia comenzi, iar restul sa externalizeze si atunci am primit unele cereri de la clienti care vor sa scape de depozitare si de oamenii de acolo. Acum problema este ca noi nu cunoastem deloc business-ul asta, care este cu totul si cu totul altceva. Pentru warehousing nu excludem nici preluarea unui jucator, dar in momentul de fata ne gandim cum sa o facem noi si sa gasim niste profesionisti si o hala foarte minutios organizata si apoi adaugam softuri si robotizare, intr-un viitor. Am implementat de curand SAP-ul si am cumparat totodata si acest modul de warehousing. Inca nu avem o hala mare, am preluat niste firme mici dar este ceva empiric ce facem", spune Patrascanu.

Curieratul isi continua trendul ascendent, insa cresterea nu va fi mai mare de 15%. "Piata romaneasa este departe de a-si atinge maturitatea, si atunci oportunitati apar totdeauna. Am vazut un dezghet foarte mare la inceputul acestui an. O sa uitam de cresteri de 40-60% cum aveam candva, cred ca o crestere de 10-15% este foarte sanatoasa, pentru ca ai timp sa si consolidezi. Atata timp cat razboiul din Ucraina ramane acolo si atata timp cat avem niste oameni politici responsabili. Cred mai repede in terminarea razboiului din Ucraina decat in redresarea politicului romanesc", considera cofondatorul FAN Courier, care vede o alta oportunitate de dezvoltare in pietele de langa Romania, precum Bulgaria, Moldova. "In Moldova am avut niste discutii mai avansate cu diverse persoane, dar deocamdata urmarim atent in continuare lucrurile. Cu Bulgaria poate fi o oportunitate, numai ca aici este o problema mare de limba".

Concurenta este un lucru bun

L-am intrebat pe unul dintre cei mai importanti oameni din curierat cum vede schimbarile din piata, deciziile luate de concurenta si este de parere ca este mai bine sa ai competitori putini cu preturi corecte. "Este spectaculos in tot ce a intreprins Abris Capital, preluarea Otto Courier si Urgent Curier. Noua ne place sa vedem partea plina a paharului. Cu cine ne bateam noi pana acuma in piata? Cu tot felul de firmulite care vazandu-ne sediul nostru, flota, cifrele de la finante, au zis ce business extraordinar. Business-ul asta are niste marje de profit, destul de bune, vorbim de doua cifre, ceea ce e mare lucru. Cu toate astea e atata stufosenie de oameni, de proceduri si de legaturi de management incat daca nu esti atent imediat poti sa te prabusesti. Si de astfel de exemple nu a dus lipsa piata de curierat din Romania, firme foarte mari, Curiero, care a capotat urat. Te uiti la acesti oameni care vad aceste cifre si ne cred pe noi cu niste castiguri fantastice, ca vor sa deschida maine o firma de curierat si vin cu preturi foarte mici. Eu zic ca o piata o castigi cu preturi reale si nu cu preturi mici. Preturile reale pot fi preturi foarte mici, pretul e cu atat mai mic cu cat ai tu puterea de inovare mai multa si de a-ti tine in mana foarte bine cheltuielile. Cargus i-a adunat pe toti oamenii astia si i-a pus la un loc si atuncea eu pot sa am in momentul de fata un parteneriat concurential in piata romaneasca cu care sa ne batem pe calitate si in preturi, decat sa apara tot timpul cate un concurent micut, care venea cu preturi foarte mici si destabiliza piata. Clientul nu isi doreste pret mic, isi doreste rapiditate, 24 de ore asa cum i-ai promis, sa fie totul sigur si pe urma se gandeste la pret.

Tranzactie in curierat: ce mai cumpara Cargus

Tranzactie in curierat: ce mai cumpara Cargus

Cred ca entitatea, formata din Cargus, Urgent, Otto si s-ar putea sa mai apara si altele, va creste foarte mult, astfel incat sa fim doi competitori si piata sa se polarizeze in asa fel incat sa fie curata si sanatoasa cu cresteri sustenabile. Pe de alta parte, trebuie sa fim atenti, ei prin achizitiile facute ne sufla in ceafa acuma, daca e sa ma leg ca suntem lideri in domeniu din 2006, dar nu cred ca asta este important, daca esti primul sau al doilea, suntem doua entitati foarte puternice. Ma intreb in viitor, in spatele Cargus exista un fond de investitii, iar un fond de investitii sta 3-5-7 ani dupa care pleaca, cine o sa cumpere entitatea asta, este foarte important pentru noi. Una peste alta eu zic ca este un lucru bun", considera managerul FAN Courier.

Deciziile luate impreuna, secretul intelegerii celor trei actionari

Cu totii ne-am intrebat cum au reusit cei trei actionari FAN Courier sa nu se certe in toti acesti ani, iar raspunsul dat de Felix Patrascanu este faptul ca din copilarie au trait la fel si au fost mereu impreuna. Locul preferat pentru a lua o decizie in trei este biroul din sediul FAN Courier.

"Multa lume ne-a intrebat cum se intampla de nu ne-am certat. Ideea este locul de unde provenim, dintr-o zona din Vrancea, de langa Panciu. Am facut toti aceeasi scoala, am avut acelasi invatator, am crescut impreuna, si atunci ai cam aceleasi puncte de vedere, dorintele noastre sunt la fel. Toti am plecat de la 14 ani de acasa, am stat in internate, eu cu Adrian la Focsani, Niculae a venit in Bucuresti sa faca un liceu de informatica, toti am plecat de jos si atuncea este mai usor sa ne intelegem. Deciziile sunt luate intotdeauna cu trei pareri, cautam sa ne convingem unul pe altul. Spre exemplu, vrem sa deschidem un hub mare la Brasov, suntem in discutii sa cumparam un teren de 2-3 hectare, in cazul asta facem un calcul, implicam tot managementul si apoi luam decizia. La deciziile importante este langa noi si Nadir Balasel, directorul executiv. Faptul ca provenim din aceeasi zona cu aceeasi scara a valorilor face sa ne intelegem. Cele mai multe firme care au disparut din piata in vremuri normale, au disparut din interior, din cauza neintelegerilor si asta este principalul lucru, neintelegerile dintre asociati. Foarte greu o firma este doborata de concurenta", este de parere Patrascanu.

Cum s-a schimbat curieratul in ultimii ani

Intrebat care au fost marile schimbari din curieratul romanesc de cand a infiintat compania FAN Courier, managerul isi aduce aminte de cum se facea sortarea manuala a coletelor inainte de a avea liniile de sortare si de faptul ca foloseau CFR-ul pentru ca nu aveau o flota de masini.

"Au fost schimbari mari in curierat din 1994, si am vazut cam tot ce s-a intamplat, curieratul in Romania s-a schimbat enorm de mult. Daca te uiti la un curier in momentul de fata care are un terminal dupa el, un printer mobil, telefonul, o multime de lucruri care il ajuta si ma gandesc cum eram eu in 1994 cu un Oltcit, niste chitantiere si ditamai dosarul pentru ca fiecare client avea regulile lui si inainte de a ajunge la el trebuia sa le citesc. In prezent, curierii au linii de sortare, care sunt foarte importante. Nu vreau sa imi mai aduc aminte cum arata hala noastra din Fabrica de Glucoza cand in fiecare seara veneau la munca 300 de oameni care incarcau camioane sau le descarcau. Ei nu aveau vreo legatura cu geografia tarii si intotdeauna coletele pentru Adjud ajungeau la Aiud si orice targ era acelasi, schimbarea este imensa. Si daca atunci am putut deschide businessul cu vreo 4.000 de euro, in momentul de fata ca sa fi un jucator cat de cat important nu scapi fara 3-5 milioane de euro. Nu aveam flote in momentul respectiv, foloseam CFR-ul. Curieratul a avut sansa sa creasca in criza si sa nu sufere asa de tare pentru ca se poate plia foarte rapid pe industriile care merg. Cand ai plecat de pe un domeniu nu ai pierdut ceva pentru ca iti iei curierul si il muti", considera Patrascanu.

Business de la zero: tot curierat

Desi este pasionat de vinuri, daca ar trebui sa isi faca un business de la zero Felix Patrascanu ar alege tot curieratul. "Am in cap o schita de business cu vinuri si acum as putea sa il fac, dar nu castig niciun ban. Am un hectar de vie, culeg, vinific, dar o fac pur si simplu dezinteresat. La Panciu poti sa cumperi vie cata vrei. Investitiile cred ca urca pana la 10 milioane de euro, la ceea ce ma gandesc eu, cu un drum care urca din sat si se duce in podgorie, cu o crama sapata intr-un deal. Pot si eu sa visez frumos. Vrancea a pierdut o multime de oameni, care au plecat in Italia, ca sa imi culeg via trebuie sa iau oameni din Bucuresti.

Daca ar fi sa o iau de la capat nu cred ca as deschide un business cu vin, l-as pastra totusi la stadiul de vis si cred ca tot curierat as face.

Va dau un exemplu, Augustin Plesa a plecat din curierat vanzand catre DHL in 2008 si a incercat businessuri in turism, imobiliare, acum nu stie cum sa intre din nou in piata. Sunt oameni care au plecat din curierat si vor sa revina, cred ca tot curierat as face daca ar fi sa o iau de la zero", a spus Patrascanu.

DHL Romania a finalizat achizitia companiei Cargus

DHL Romania a finalizat achizitia companiei Cargus

Citeste si:

Pasiuni: off-road, colectie de vinuri si cognac

Am o colectie de vinuri, am peste 500 de sticle aproape din toate colturile lumii si cognac, am aproape toate marile marci.

Cu siguranta marea pasiune a lui Felix Patrascanu este off-road-ul, a vorbit despre asta foarte mult si cu o placere aparte. Doua dintre masinile lui sunt Toyota Land Cruiser, modele renumite pentru capacitatile lor in teren accidentat. "Principala pasiune sunt cursele de off-road, inceputa in 2004-2005. Particip la Campionatul National de Off-Road aproape an de an, mai putin ultimul an pentru ca am fost si foarte ocupati cu firma. Nu imi aduc aminte de o jucarie anume din copilarie, deci nu am prea avut, dar probabil ca neavand jucarii ajungi acuma sa iti umplii golurile de atunci cu jucarii pe care ti le faci acuma si mi-am preparat masini. Am trei masini, Toyota Land Cruiser 120, BMW Seria 7 diesel 313 CP si o masina de concurs Toyota Land Cruiser LJ70 125 CP din 1996 modificata complet, mai are decat motorul si sasiul de Toyota, restul pieselor sunt luate de prin Australia, America, Danemarca. Am ajuns cu ea la vreo 30.000 de euro. Inainte cu 15.000-20.000 de euro iti faceai o masina cu care sa te dai in concurs, in momentul de fata preturile s-au dus catre 50.000 – 100.000 euro masini preparate in State. Fac parte dintr-un club, unde sunt si vicepresedinte Off-Road Adventure Romania, primul club de off-road din Romania. Sunt sapte etape de campionat, anul asta am lipsit la foarte multe. Clubul meu organizeaza la Campulung Muscel. La off-road am fost si in Bulgaria si in Croatia, dar nu se compara nimic cu Carpatii, Apusenii. Intr-un an la off-road poti sa cheltui si 10.000 de euro, depinde ce daune faci", spune omul de afaceri.

Felix Patracanu conduce de la 18 ani, prima lui masina a fost o Dacia second-hand cu imbunatatiri, dupa care a avut un Oltcit, alte Dacia noi break, VW Passat second-hand, Ford Focus, Toyota Land Cruiser si recent si-a cumparat un BMW Seria 7.

Nu vreau sa dau niciodata pe o masina mai mult de 100.000 de euro indiferent ce stie ea sa faca.

"Am ajuns la BMW sa vad un Seria 6 si vanzatoarea mi-a propus Seria 7, mi-a sugerat sa fac un drive-test si asta a fost greseala, m-am suit in ea si am ramas in ea. Am o fata de 18 ani si un baiat de 6 ani, deci e mai potrivit Seria 7, are loc in spate. Marea majoritate a weekendurilor plec tot cu Toyota desi este mult mai inconfortabila fata de BMW. Am fost la Sibiel (localitate la 20 km de Sibiu) cu familia si am mers tot cu Toyota, am fost in concediu cu baietii din off road vara asta in Skopelos (insula din Grecia) si m-am dus tot cu Toyota", povesteste Patrascanu.

O alta mare pasiune sunt calatoriile, intr-un an Felix Patrascanu nu sta mai mult de cinci weekenduri acasa, mereu este plecat si de cele mai multe ori face off-road. Anual isi programeaza patru vacante. "Nu cred ca intr-un an stau cinci weekenduri acasa, merg in city break-uri, ies cu prietenii, merg la off-road. Intotdeauna plec, munte, mare, mergem la Vadu cu gasca. Cand am deschis FAN Courier am fost in toate orasele din Romania, acum am inceput sa ma duc in off-road sa cunosc Romania. Imi place sa calatoresc, am fost in State, am vazut toata coasta de est, de la Nagara pana in Key West, Florida, am fost in New York. Mi-au placut foarte mult statele Pennsylvania si West Virginia, dar nu a-si locui niciodata in Statele Unite. Am mai observat ca dupa primele 15 zile vreau acasa, oriunde indiferent cat de frumos ar fi dupa maxim 15 zile vreau acasa.

Intr-un an imi rezerv timp pentru 4 vacante. Vara de obicei fac doua vacante si cateva city break-uri, dar astea le fac mai tot timpul si iarna tot doua vacante. Am o vacanta speciala facuta cu niste prieteni buni cu care mergem la ski fara neveste, fara copii, noi de capul nostru, intr-o statiune din Alpii Elvetieni de obicei, Zermatt, unde nu exista niciun motor cu ardere interna totul este electric. In Franta am mai mers in statiunea Tignes, in apropiere de Val d'Isere. Vara in ultima perioada am mers in Grecia, Lefkada, am descoperit vacantele cu baietii de la off-road. In Skopelos am mers 40 de persoane, peste 20 de masini. Plecam curand in Toscana (Italia), zburam pana la Pisa si inchiriem o masina, anul trecut am facut Valea Loarei, am zburat pana la Paris si am luat masina, am dormit in castele, a fost foarte frumos. In vacanta conteaza si prietenii cu care mergi, trebuie sa fim compatibili",a mai spus Patrascanu.

Optiuni noi de vacanta

Australia, Noua Zeelanda, Japonia, Thailanda, Egipt sunt o parte din locurile unde ar vrea sa calatoreasca Patrascanu. "Au fost niste prieteni in off-road in Australia si Noua Zeelanda, as merge acolo cu prima ocazie. As vrea sa merg in Japonia, Thailanda. Ma ingrijoreaza razboaiele, nu am fost in Egipt si mi-as dori sa ajung. Este frumos si in America de Sud, Peru. As mai vrea sa vad si cealalta parte a Americii, am vazut coasa de est, vreau sa o vad si pe cea de vest, cu Grand Canyon, dar problema este timpul. As merge sa vad fiordurile norvegiene cu masina, Islanda", afirma managerul.

Preferinte culinare: fructe de mare

"Mananc foarte multe fructe de mare si imi place sa incerc noutati intotdeauna. Spre disperarea nevestei am mancat serpi, aligatori, tot felul de pasari. Nu cred ca as manca niciodata insecte, dar toate molustele marii pentru mine sunt extraordinare. Mancarea de acasa, gusturile de acasa raman intiparite chiar daca am stat doar 14 ani acolo. Si acum de cate ori ma duc acasa mama stie preferintele si face totdeauna. Mama era profesoara, venea si tata de la servici, la ora 14 luam masa intotdeauna toti", spune Patrascanu.

O personalitate cu care si-ar dori sa ia masa Felix Patrascanu

"Pe langa vinuri si off-road citesc foarte multe carti de istorie. Mi-as fi dorit foarte tare sa iau masa cu Corneliu Coposu pentru ca i-as fi pus o mie si una de intrebari, sau alta persoana ar fi Anthony Hopkins este fantastic cum joaca omul asta, i-am vazut aproape toate filmele, nu imi aduc aminte sa fi jucat intr-un film prost. Mi-au placut Legendele toamnei (1994), Meet Joe Black (1998)", a mai spus Patrascanu.

Felix Patrascanu a comandat:

Limonada cu miere (600 ml) - 12 lei

Prosciutto pepene - 27 lei

Caracatita la gratar - 63 lei