Desi sunt doi ani de cand conduce business-ul FrieslandCampina in Romania, Jan Willem Kivits este mai degraba o prezenta discreta, aceasta fiind a doua intalnire cu managerul de origine olandeza. Am decis sa ne vedem in inima Ardealului, la Cluj-Napoca, acolo unde s-a nascut Napolact, brandul-vedeta din portofoliul companiei. Am aterizat intr-o dimineata insorita, de toamna tarzie, pe aeroportul din Cluj-Napoca si in mai putin de jumatate de ora ma aflam in fata lactobarului Napolact din Piata Mihai Viteazul.

Interviu cu seful FrieslandCampina: cum gestioneaza olandezii un subiect sensibil - importul de lapte din strainatate

Interviu cu seful FrieslandCampina: cum gestioneaza olandezii un...

Anuntata ca zborul managerului cu care urma sa ma intalnesc avea sa intarzie alte 30 de minute, am profitat de ocazie pentru a gusta un pahar de lapte cu ciocolata, timp in care am descoperit live noul concept de magazin Napolact, in care cumparatorii pot achizitiona intreaga gama de produse ale companiei, atent aranjate in cele trei vitrine si in acelasi timp se pot relaxa pentru cateva clipe degustand un iaurt sau un croissant.

Nu a trecut mult si Jan Willem Kivits a intrat in magazin, cerandu-si scuze pentru situatia imprevizibila si salutand angajatii, vizibil emotionati. Managerul este insa obisnuit cu situatiile-limita. Prima de acest gen a aparut in urma cu sapte ani, cand a avut ocazia de a lucra pentru prima oara in afara Olandei. A fost momentul in care a devenit director de marketing pentru FrieslandCampina in Vietnam, un spatiu cu totul diferit de ceea ce experimentase pana atunci. “Mi-am deschis apetitul pentru a lucra in afara tarii inca din 2000, cand timp de sase luni m-am aflat in zona Asia, Thailanda si Malaezia. E o lume cu totul diferita, unde simti forfota multimii si presiunea economica, foarte diferite de ce se intampla in Europa. Exista si un numar semnificativ de tineri, care nu poate fi ignorat. In majoritatea zonelor din Asia tinerii cu varsta sub 30 de ani reprezinta 50% din populatie. Sunt oameni care isi intemeiaza familii, care cumpara prima lor masina, care merg in prima lor vacanta, o atmosfera atragatoare si care te forteaza intr-un fel sa fii acolo”, povesteste Jan Willem Kivits in timp ce serveste o cafea.

A fost impresionat de faptul ca angajatii din zona Asiei “muncesc pentru viitor”. “Toti gandesc in aceeasi directie. Daca ai o idee sau un proiect vei activa o armata de oameni care sa o indeplineasca. Exista si o fluctuatie de personal mare, pentru ca oamenii sunt destul de oportunisti si merg acolo unde le este mai bine, dar in general cu totii vor sa lucreze pentru ceva nou, pentru proiecte mai mari, pentru idei noi. Lucrurile stau diferit pe alocuri in Europa, chiar si in Romania, unde in unele cazuri oamenii se raporteaza la trecut. In acelasi timp cred insa ca in Europa de multe ori lucrurile sunt mult mai profunde, mai echilibrate”, puncteaza CEO-ul FrieslandCampina Romania.

Este unul dintre managerii care nu au fost “scutiti” de momente critice, plecand de la relocarea mentionata anterior si ajungand la retragerea unui produs de pe o piata pentru ca existau suspiciuni ca ar fi avut implicatii asupra copiilor sau chiar inchiderea unei unitati de productie, moment care coincide cu anuntul stoparii activitatii din fabrica de branzeturi din Carei pana la finalul acestui an. “A fost un moment sensibil, pe care l-am gestionat chiar eu alaturi de alte trei persoane din firma si care a insemnat multe nopti nedormite”, spune Kivits.

FrieslandCampina inchide fabrica de branzeturi de la Carei

FrieslandCampina inchide fabrica de branzeturi de la Carei

Incerc sa fiu cat mai disponibil pentru oamenii din companie

A preferat sa ii anunte personal pe cei 130 de angajati ai fabricii in legatura cu relocarea activitatii la Cluj si apreciaza faptul ca o parte din ei au ramas sa lucreze pana la final. “Imi place sa fiu foarte implicat in business. Principala mea grija sunt consumatorii, dar si operatiunile, productia si logistica din spatele produselor sunt elemente cheie. De asemenea, infrastructura este deosebit de importanta, aici poti castiga sau pierde un business. Incerc sa fiu cat mai disponibil pentru oamenii din companie. Nu sunt un prieten, insa oricine din companie poate vorbi cu mine. Incerc sa ii obisnuiesc sa vorbeasca cu mine. E vorba de un nivel de incredere pe care l-am construit in timp. In companie exista 30-35 de persoane care schimba directia in care se misca compania si ne intalnim periodic pentru a discuta ce avem de facut in perioada urmatoare”, mai afirma Jan Willem Kivits.

Recunoaste insa ca este o persoana “destul de nerabdatoare”. “Incerc sa am mai multa rabdare, desi de cele mai multe ori in industria in care activam trebuie sa iei decizii rapid. Pe de alta parte, oamenii apreciaza ca le dau feedback, faptul ca vad o reactie din partea mea. Am colegi care sunt mult mai emotionali ca mine”, zambeste managerul.

Citeste si:

Faptul ca a pornit in cariera de pe pozitia de junior brand manager, pe cand avea doar 24 de ani, si a ajuns sa conduca operatiunile unei multionationale nu ii permite sa se proiecteze peste zece ani. “Atunci cand am inceput imi propusesem sa ajung la vremea respectiva marketing manager. Am lucrat doar in FMCG, am inceput cu lactate, au urmat sucuri, apoi bere, si m-am intors la lactate. Nu stiu ce urmeaza. Din pozitia mea actuala poti face multe lucruri, sa lucrez in diferite tari, afaceri de mai mari dimensiuni”, declara Kivits.

Nu exclude in acest peisaj nici antreprenoriatul, zona in care se regaseste in proportie de 50%. “O parte din mine se vede ca antreprenor, o parte nu. Imi place sa fac lucruri apreciate de oameni, imi place sa inovez, sa fac promotii cu ce isi doresc consumatorii. Asta imi place la partea de antreprenoriat, aceasta este o latura asemanatoare cu ceea ce fac acum. Vin dintr-o familie antreprenoriala, parintii mei au avut propriul business, erau furnizori de legume si fructe. Tatal meu a vandut afacerea pe cand eu aveam 15 ani, insa a continuat sa fie un intermediar. Am vazut cum functioneaza lucrurile, am vazut ca practic erau disponbili 24 de ore pentru clientii lor, deschideau chiar si duminica”, isi aduce aminte Jan Willem Kivits.

Anul viitor il va tine cu siguranta la fel de ocupat precum cel care se va incheia in curand. In prezent, compania lucreaza la finalizarea liniei de productie branzeturi de la Cluj, unde va fi relocata activitatea de la Carei. Urmeaza noi investitii in brandul Napolact, lansari de produse pe cele trei categorii unde marca activeaza (iaurt, bauturi si branza).

“Anul trecut am schimbat look-ul brandului Napolact si din ce am observat atat eu, cat si echipa de vanzari, este o mai buna diferentiere a produselor la raft, mult mai buna decat acum 2 ani. Nu cred ca scandalul laptelui a afectat brandul, am stabilizat situatia imediat, plus cel care a lansat aceste informatii privind originea laptelui si-a cerut scuze in mod public. Pe piata locala am evoluat bine cu brandul Napolact, unde am castigat cota de piata pe mai multe categorii. Competitia este insa foarte mare, daca luam in calcul inovatiile din piata. Facem si marci private, mai putin insa de 10%. E dificil de prezis cum va evolua pretul laptelui, in conditiile in care in numai 4 saptamani acesta a scazut cu 20-30%. Este interesant de asemenea ce se va intampla de anul viitor cand vor disparea cotele la laptele si oricine va putea produce si va vinde unde va dori”, considera Kivits.

Putinul timp liber care ii ramane il dedica familiei sale, sotiei si copiilor care locuiesc impreuna cu el in Bucuresti. Profita din plin in weekenduri de clima prietenoasa de aici si petrec foarte mult timp in aer liber, fie in Capitala, fie in scurte escapade in zona Brasovului, Covasnei, Bran sau Viscri. In plus, un alt mod de relaxare este pentru managerul olandez alergatul, sport pe care il practica de cel putin trei ori pe saptamana.

Sursa foto: Mircea Rosca