Pentru taxarea masinilor care circula pe autostrazi exista mai multe posibilitati, precum varianta electronica cu telefonul mobil, printr-un cod de bare amplasat pe geam sau prin achizitia unei viniete, afirma ministrul delegat Dan Sova.
"Sunt mai multe posibilitati. O sa fie si taxa electronica, cu telefonul mobil, o sa fie si cu un cod de bare pe geam, cine circula mai mult, eventual, o sa fie si cu posibilitatea sa-ti cumperi vinieta de la benzinarie si sa ti-o pui in geam, o sa fie mai multe mecanisme", a afirmat ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova, la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV.

El a precizat ca nu va fi utilizat sistemul cu bariere, care ar genera aglomeratie si nu este agreat de potentialii investitori in constructia de autostrazi, noteaza Mediafax.

Intrebat ce va presupune taxarea cu cod de bare, el a aratat ca aceasta formula vizeaza achizitia unui tip de vinieta amplasata pe geam.

"Cand treci, camera de luat vederi iti ia codul de bare si iti ia banii din cont automat", a adaugat ministrul.

Sova a aratat ca tronsoanele de autostrada Comarnic - Brasov si Craiova - Pitesti, precum si centura Sud a Bucurestiului, pe care autoritatile isi propun sa le construiasca prin concesiune pana la alegerile din 2016, vor fi taxate dupa intrarea in exploatare.

Referindu-se la cuantumul taxei, Sova a aratat ca modelul financiar are la baza ideea de trei euro pe suta de kilometri.

"In mod normal, noi ar trebui sa dam in concesiune, ca sa scapam de cheltuielile de la buget, adica sa-i dai omului sa o exploateze, sa ia taxa pe ea si sa o intretina, sa o reabiliteze, ar trebui sa dam toate autostrazile. Acum, cand dam centura Sud, vom da in concesiune de la Pitesti pana la Constanta. Cei care construiesc centura Sud vor avea de la Pitesti pana la Constanta in concesiune, sa le intretina, sa le exploateze", a spus ministrul.

Sova a afirmat ca in cazul in care nu vor exista suficiente incasari, statul va interveni prin plati de disponibilitate.

"Cand faci un asemenea contract, pornesti de la o ipoteza simpla. Faci un model financiar, care are la baza un studiu de trafic, si spui «trec atatea masini, cu taxa respectiva». Cele mai multe taxe, pe toate autostrazile din lumea asta, si la noi va fi la fel, se colecteaza de la masinile comerciale, adica de la tiruri, camioane si microbuze. Niciodata nu faci un model financiar la o autostrada pe autoturisme, pentru ca ele platesc taxe mici. Pe autostrada Soarelui, de exemplu, intra cetateanul roman de trei ori pe an, vara cand se duce la mare. Ea se poate sprijini numai pe transportul de marfa ca incasare continua si asa va fi peste tot. Craiova - Pitesti de exemplu e pe zona industriala, este clar, se face tocmai ca sa poata ajunge toata industria din sudul tarii in port la Constanta, deci va avea trafic. Faci modelul financiar pe taxe, si spui «Noi evaluam ca se va incasa atat» si se face un model de risc dupa aia. Vine banca si spune «Bun, dar s-ar putea sa nu incasezi atat si luam risc 40%. Cine-l acopera?». Pai il acopera statul prin plata de disponibilitate. Daca respectivul care administreaza ia mai mult decat este prevazut - si el trebuie sa ia o suma fixa, nu poate lua mai mult - diferenta o da statului", a adaugat ministrul.

Pe de alta parte, Sova a afirmat ca daca in cazul autostrazilor realizate prin concesiune, taxarea va intra in vigoare dupa darea in folosinta, in cazul celor cofinantate cu fonduri europene situatia ar putea fi diferita.

"E o chestiune pe care personal inca nu mi-am lamurit-o nici eu foarte clar. Autostrazile construite cu fonduri europene au o perioada, trei ani sau cinci ani, in care nu poti sa pui taxa pe ele. Dar nu m-am lamurit nici eu exact", a spus el.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a fost trecuta la inceputul anului de la Ministerul Transporturilor in subordinea lui Sova.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a afirmat recent ca proiectele prin partneriat public-privat (PPP) sunt periculoase, dar necesare pentru dezvoltarea infrastructurii, si ca vrea sa gaseasca si alte moduri de finantare a autostrazilor prin acest tip de investitii in afara taxarii accesului.

El a afirmat ca in Europa sunt trei modele in ceea ce priveste autostrazile, respectiv cel nordic, unde acestea sunt gratuite, central-european, unde se plateste o taxa fixa pe un numar de zile, respectiv vinieta, si cel mediteranean, unde platesti autostrada "aproape mai mult" decat carburantul.

"Sub nicio forma nu cred ca pentru Romania este binevenit acest model sudic. Am retineri si daca e binevenit modelul cu vinieta, dar oricum noi trebuie sa discutam despre o vinieta fixa si posibilitatea circularii gratuite pe autostrazi. Pentru aceasta trebuie sa fim inventivi si sa gasim alte moduri de finantare. Sper din toata inima sa va facem o surpriza in urmatoarea perioada", a mai spus Fenechiu.

Guvernul a aprobat la finele lunii aprilie ca Ministerul Transporturilor sa realizeze proiectele de constructie a autostrazilor Campia Turzii - Targu Mures - Iasi si Bucuresti - Alexandria.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri