20 Ianuarie 2014

Piata auto in 2014: managerii din auto sunt optimisti



Managerii din industria auto se asteapta la o stabilizare a pietei anul acesta, cu posibilitati de crestere in semestrul doi, mizand pe accesul mai usor la finantare. Anul 2013 a fost cel mai slab din 2008 si pana in prezent, aproape toti importatorii auto au inregistrat vanzari in scadere.

BMW Group Romania

Alexander Milanov, director general BMW Group Romania

"Pentru BMW Group Romania, volumele de vanzari obtinute in 2013 au fost sub anul 2012. Am inchis anul cu un rezultat de minus 25%. Am analizat punctele slabe si punctele forte si ne vom concentra in imbunatatirea suplimentara a serviciilor pe care le oferim clientilor nostri. Din punct de vedere economic, ne asteptam sa continue actualul trend de crestere pentru Romania.

Asteptam o stabilizare a pietei, desi nu stim inca daca a fost deja atins punctual minim. Vedem posibilitatea unei cresteri mici in ultima partea a anului acesta. Ca principale obstacole: avem in prezent o crestere economica moderata; activitatile de cumparare sunt la un nivel redus din cauza nesigurantei relativ la evolutia economica generala; costuri de finantare relativ mari si schimbari nefavorabile in sistemul de taxare.

Ca factori de sustinere pentru o potentiala crestere vedem restartul investitiilor straine directe din partea actorilor financiari si industriali, cu estimari pozitive din Orientul Indepartat si China, si printr-o asteptata scadere a costurilor de finantare, bazata pe scaderea riscurilor din sistemul financiar. Un al treilea factor important este faptul ca economia romaneasca este deschisa si are un potential mare pentru exporturi bazat pe stabilizarea Zonei Euro si altor regiuni de export."


Dacia

Jerome Olive, director general Dacia si Grup Renault Romania

"Piata auto romaneasca a fost una dintre pietele care au suferit cel mai mult de la inceputul crizei si ramane in scadere puternica si in 2013, dupa 5 ani succesivi de recul (-9,8% pe primele 10 luni, 65.747 unitati). Pentru a face o comparatie, in 2007 piata auto era de 320.000 unitati. Pentru 2014, este necesara continuarea masurilor de sustinere pietei auto.

De la inceputul anului trecut, am reinnoit complet gama Dacia, iar acest lucru are impact in vanzarile pe piata europeana. Dacia este constructorul european care a avut cea mai mare crestere (+20,2% pe primele 10 luni), pe o piata in scadere cu 3,1% si a atins o cota de piata de 2,4%. Ca urmare, anul acesta vom depasi pragul de 340.000 unitati produse la Mioveni. Principala tendinta care se mentine de cativa ani este legata de proportia vanzarilor la export (93% in 2012).

Este dificil sa facem previziuni pentru 2014, pentru ca evolutia pietelor europene ramane incerta. Speram ca noua gama Dacia sa mentina un nivel bun al vanzarilor pentru anul urmator.

Consider ca economia romanasca va fi stabila anul acesta. Romania trebuie sa incurajeze investitiile, mai ales pe acelea care aduc valoare adaugata si trebuie, bineinteles, sa progreseze in atragerea fondurilor europene. Ideea de a reduce fiscalitatea in ceea ce priveste salariile ar trebui pusa in practica, pentru ca acest lucru contribuie la imbunatatirea competitivitatii Romaniei."


Ford Romania

Zoltan Brassai, director general Ford Romania

"Anul 2013 a fost mai slab decat 2012, piata auto a scazut de la 85.000 de unitati la 70.000 de unitati, o scadere semnificativa, daca ne gandim ca in 2008 vanzarile au fost de 330.000 unitati. Este cea mai mare scadere din ultimii 4 ani. Programul Rabla a inceput tarziu in 2013 si nu a mai dat rezultatele de acum cativa ani, iar finantarile au fost mai constranse. La piata de retail am vazut o scadere, au balansat cele de flota.

Ca o tendinta, am observat ca in 2013 a crescut cererea pentru autoturismele de segment B si C, precum si piata de autovehicule comerciale, ceea ce reprezinta un semnal bun, business-urile micilor comercianti isi revin.

In 2014 ar fi bine sa avem acces la finantari si sa fie piata de masini second-hand mai bine reglementata. Speram ca programul Rabla sa inceapa in februarie si nu la mijlocul anului.

Anul viitor vad o sansa in finantare, care va aduce consum. Investitorii care au vrut sa vina in Romania au venit, daca infrastructura se pune la punct va mai atrage investitori.

Economia romaneasca in 2014 ar trebui sa fie sustinuta de agricultura, pentru ca este o liberalizare in agricultura, se fac investitii, cred ca Romania are o sansa foarte mare sa dezvolte agricultura, care sa devina un alt motor pe langa industria de automobile si de componente auto. Industria alimentara trebuie sa devina un sector care sa tina economia romaneasca in crestere."


Mercedes-Benz

Valeriu Zaharia manager marketing si vanzari Mercedes-Benz Cars

in 2013, piata auto din Romania a continuat trendul descendent. Pe de alta parte, piata auto premium a fost afectata intr-o mai mica masura de aceasta scadere. Privim anul viitor cu un optimism moderat, ne asteptam la o stabilizare a pietei si la o crestere usoara a segmentului in care activam.

Pentru 2014, estimam ca cifra de afaceri Mercedes-Benz va urma trendul vanzarilor, prin urmare va fi in continuare in crestere. Cei trei “piloni” esentiali care asigura cresterea cifrei de afaceri sunt activitatile de vanzari, serviciile de After-Sales si cele de finantare.

Comparativ cu anul trecut, atat inmatricularile de automobile Mercedes-Benz in Romania, cat si cota de piata au inregistrat cresteri. In cazul inmatricularilor, acestea au inregistrat o crestere de 15%.


Porsche Inter Auto

Dana Cortina, directorul general Porsche Inter Auto Romania

Cu toate ca inceputurile de an ne dadeau, in ultima vreme unele motive de optimism rezervat, atat anul acesta cat si anul trecut, piata a continuat sa scada considerabil. La Porsche Inter Auto Romania am reusit sa ne mentinem deasupra mediei pietei, ba chiar am reusit sa ne dublam cota de piata din 2007 pana acum, de la 3,3% ajungand anul acesta la 7%. In cifre, in 2012 am vandut 5.460 de masini noi si am avut o cifra de afaceri de 159 de milioane de euro, iar pentru 2013 estimam ca vom incheia anul cu 5.200 de masini noi vandute. Este, si de aceasta data, in ciuda rezultatului negativ, o performanta mult mai buna decat a pietei, care a scazut cu aproximativ 20%.

In ceea ce priveste piata, am observat anul trecut ca programul Rabla a avut o influenta negativa asupra cumparatorilor, conducand la o perceptie gresita a valorii masinilor. De asemenea, segmentul de masini rulate, aduse din strainatate, a crescut foarte mult – ca si media lor de varsta sau kilometrajul, din pacate. In ceea ce priveste flotele de masini, considerate achizitii de amploare si angajamente financiare pe termen mediu, au existat si aici probleme – legate atat de finantare, cat si de increderea clientilor in propriile perspective de business si de a sustine proiecte de investitii.

Contrar altor ani, cand mai aveam resurse pentru optimism, fie el si temperat, pentru anul 2014 speram macar la o stagnare. Experienta anilor precedenti – cand am vazut o piata extrem de volatila fara motive care sa fi fost evidente de la inceputul anului – nu lasa loc decat unor previziuni mai degraba negative.

In ceea ce priveste Porsche Inter Auto Romania, pentru 2014 mizam in continuare pe segmentele premium si de lux, care au fost cele mai stabile si ne asteptam sa continue in aceeasi nota, avand in vedere ca sunt programate cateva lansari de modele noi si spectaculoase.

Printre piedici ar fi de mentionat gradul redus de incredere al potentialilor clienti, care evita sa faca investitii pe termen lung, cresterea pretul combustibilului, restrictiile in ceea ce priveste deductibilitatea achizitionarii de automobile, dar si legislatia care, in forma actuala, incurajeaza segmentul de masini second hand.

Ar fi ideal sa reinceapa investitiile guvernamentale in proiecte de infrastructura, pentru ca acestea ar da un mesaj de incredere si catre investitorii straini, si catre consumatori, si catre finantatori, fiind un motor pentru intreaga economie.




Citeste si