Bulgaria si Romania sunt singurele tari din Europa unde costurile cu forta de munca in transporturile internationale de marfuri s-au dublat in ultimii 10 ani, cu toate acestea se mentin in continuare ca avand cele mai mici salarii, a declarat Menno Menist, directorul companiei olandeze de consultanta Panteia, la conferinta internationala IRU-UNTRR pe tema concurentei loiale in transportul rutier - “Provocari si solutii pentru a facilita transportul durabil in Europa”.

Costul fortei de munca in ultimii 10 ani (2005-2015)

In ultimii 10 ani, costurile cu forta de munca au scazut destul de mult in Germania si Spania. In Europa de Est, costurile cu forta de munca au crescut foarte mult intre 2005 si 2015. In tarile unde costurile cu forta de munca au fost cele mai mici, Bulgaria si Romania, s-a inregistrat o dublare in ultimii 10 ani. Olanda este luata ca 100% esantion de comparatie.

Costul fortei de munca in Europa de Est

In Olanda, forta de munca reprezinta 50% din costuri, acest lucru nu este valabil si pentru fiecare companie. Costurile cu forta de munca au crescut mai mult in Belgia si Italia, in alte tari au crescut mai putin. In Europa de Est, Slovenia si Polonia au costuri ridicate cu forta de munca. In Romania si Bulgaria sunt cele mai mici costuri cu angajatii.

Costuri totale in Europa de Est

Cele partru componente de baza ale costului in transporturi sunt costul fortei de munca, costul de capital, costul de combustibil si alte costuri. Costurile sunt influentate nu doar de politicile europene ci si de cerintele de piata care ne impun aceste lucruri. Belgia si Italia sunt cele mai scumpe, iar Franta si Germania sunt mai ieftine. Bulgaria are costuri cu 40% mai mici decat Olanda, iar Romania cu 35%.

Cota de piata in transportul international

Timp de 7 ani, intre 2006 si 2013, Polonia si-a crescut cota de piata enorm, Germania si-a pierdut cota de piata in mod extraordinar. Germania produce bunurile, iar polonezii le transporta.

Cabotaj

Cabotajul (transportul maritim care se executa de-a lungul coastelor pana la o distanta maxima de 100 mile spre larg) a reprezentat in trecut circa 15% din transportul international si a crescut la 25% acum. Majoritatea cresterii a cabotajului este din zona estica a Europei. Criza nu a avut o influenta majora asupra acestuia. Cabotajul a crescut semnificativ datorita faptului ca tarile estice au putut sa isi mareasca cota de piata. Tara care a crescut cel mai mult in zona cabotajului este Polonia, urmata de Germania si Romania.

Sursa foto: Camioane/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri