Comisarul europen Corina Cretu avertizeaza Guvernul in privinta fondurilor europene si a constructiei de autostrazi

Comisarul european Corina Cretu a trimis o scrisoare catre premierul Romaniei si ministrii Rovana Plumb si Lucian Sova, in care da mai multe semnale de avertisment cu privire la fondurile europene si la practicile incorecte pe care le utilizeaza Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), inclusiv in cazul autostrazii Sibiu-Pitesti, potrivit unui document prezentat, luni, de PNL.

„Avand in vedere ca ne apropiem de jumatatea actualei perioade de programe si ca este momentul in care serviciile Comisiei incep pregatirile pentru urmatoarea perioada de programare, sunt extrem de ingrijorata cu privire la planificarea si implementarea proiectelor de infrastructura de transport care sunt cofinantate de Fondul de Coeziune si de Fondul european de Dezvoltare Regionala (FEDER) in Romania”, se arata in scrisoarea trimisa si publicata de PNL.

Cretu atrage atentia ca daca exercitiile bugetare nu se vor realiza bine, exista posibilitatea ca Romania sa nu mai beneficieze de fonduri europene: „Din bugetul disponibil de 5,1 miliarde EUR pentru transport, proiectele fazate (proiecte care au inceput in perioada de programare 2007-2013, dar trebuie sa fie finalizate in cadrul POIM 2014-2020) necesita 1,8 miliarde EUR, respectiv 36% din aceasta suma. Cheltuielile de fonduri UE in domeniul transporturilor se bazeaza in mare masura pe aceste proiecte fazate, deoarece acestea sunt in curs de implementare. Pentru a permite absorbtia alocatiilor bugetare disponibile in anii urmatori, este nevoie ca proiecte noi sa fie lansate urgent pe teren. In acest sens, autoritatile romane vor trebui sa acorde o atentie deosebita exercitiilor bugetare pentru 2019 si anii ulteriori pentru a evita dezangajarea de fonduri, intrucat proiectele aflate in a doua faza se vor apropia de finalizare, iar noile proiecte risca a fi inca in faza de demarare, fara sa genereze cheltuielile necesare”, explica comisarul european.

„Pregatirea si prezentarea de proiecte noi pentru perioada de programare actuala a fost mult intarziata”, adauga aceasta.

Corina Cretu mentioneaza ca intarzierile inregistrate in cadrul unor proiecte ar putea genera dezangajari fata de fondurile primite de la Uniunea Europeana: „Romania a selectat mai multe proiecte de mare anvergura, cu bugete de mai mult de 500 de milioane EUR cofinantate din partea UE. Faptul ca pregatirea proiectelor este foarte slaba si prin urmare, concentrata pe un numar limitat de investitii, inseamna ca intarzierile inregistrate in implementarea acestor cateva proiecte ar putea conduce la dezangajari imediate in anul respectiv, periclitand astfel nu numai axele prioritare pe transport din cadrul POIM — tinand cont de asteptarile din sfera acestor proiecte si sumele aflate in joc — cat si politica de coeziune in Romania in general. Este esentiala monitorizarea indeaproape a implementarii, in asa fel incat intarzierile si obstacolele sa fie solutionate rapid, reducandu-se astfel riscul de nefinalizare, tinand cont ca eligibilitatea costurilor se incheie la 31 decembrie 2023”, explica Cretu.

Citeste si:
Creţu: Nu există o listă a actualului Guvern pentru fondurile europene
Corina Creţu: Nu există încă...

Corina Cretu sustine ca s-a lansat licitatia pentru loturile 1 si 5 din autostrada Sibiu-Pitesti inainte sa fie gata studiul de impact asupra mediului. „In ceea ce priveste pregatirea proiectului, licitatia si gestionarea, va recomand sa evitati metodele care au dus la intarzieri de proiect si depasiri de costuri in trecut, cum ar fi inceperea procedurilor de licitatie inainte ca evaluarile impactului asupra mediului (EIM) sa fie efectuate. Acesta a fost cazul pentru Lugoj-Deva, unde trebuie luate masuri suplimentare si costisitoare in vederea protejarii mediului. In pofida acestei experiente negative si in ciuda avertismentelor clare ale seviciilor Comsiei, CNAIR a optat pentru aceeasi abordare in licitatia pentru loturile 1 si 5 ale autostrazii proiectate Sibiu-Pitesti, si anume, deschiderea licitatiei, fara a astepta rezultatul impactului asupra mediului (EIM), care este obligatoriu. (...) In plus, am fost informata recent ca CNAIR intentioneaza sa lanseze, de asemenea, licitatia pentru lotul 4, fara ca evaluarea impactului asupra mediului sa fie finalizata. Prin urmare, va rog sa interveniti sa puneti capat acestei practici”, spune Cretu.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri