Tarifele de referinta pentru politele RCA reprezinta un punct de reper pentru piata si, din datele pe care le avem, nu exista premise pentru o scumpire a politelor auto obligatorii, a declarat, vineri, pentru AGERPRES, presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), Leonardo Badea.

"Tarifele de referinta reprezinta un punct de reper pentru piata si nu sunt preturile la care se incheie efectiv contractele de asigurare RCA. Este foarte important sa intelegem acest aspect pentru a nu face confuzie intre tariful de referinta si pretul efectiv al politei RCA pe care o incheie fiecare proprietar de masina. Pe ansamblul intregii piete, prima medie RCA anualizata a scazut cu aproximativ 17% in semestrul I 2018 comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Din datele pe care le avem, nu exista premise pentru o scumpire a politelor auto obligatorii", a explicat Badea, potrivit Agerpres.

El a adaugat ca prima medie anualizata la care s-au incheiat contractele RCA in primele sase luni ale anului 2018 a fost de 604 lei, fata de 731 de lei in primul semestru al anului trecut. In primul semestru al anului 2016, prima medie a fost de 768 de lei.

"Cred ca este evident pentru toata lumea ca, in termeni generali, vorbim de o scadere continua a tarifelor in ultima perioada", a mai spus seful ASF.

Acesta a mentionat ca exista cresteri si scaderi, pe diferite segmente, preturile efective la care sunt incheiate contractele depinzand de clasa Bonus/Malus la care este incadrat clientul.

Citeste si:
AIPC dezaproba atitudinea SIF5 privind drepturile actionarilor
AIPC dezaproba atitudinea...

"Piata RCA este o piata in care tarifele sunt stabilite in mod liber. Exista cresteri si scaderi pe diferite segmente. Este ceva absolut normal. Este important de retinut faptul ca preturile efective la care se incheie contractele sunt influentate de clasa de Bonus/Malus in care este incadrat fiecare client. Dupa cum am mai spus, aproape 90% dintre soferi beneficiaza de bonus, ceea ce inseamna ca primesc o reducere la incheierea politei. Mai mult decat atat, 47% dintre acestia sunt incadrati in clasa de bonus maxim - B8, care le confera o reducere cu 50% a pretului politei RCA pe care o achizitioneaza. As face si o precizare: tariful de referinta este calculat pentru clasa 0 de B/M. Deci, cu atat mai mult, nu putem vorbi despre cresteri generalizate de tarife", a precizat presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara.

Conform exemplelor date de Leonardo Badea, pentru un Logan cu un motor de 1,4 detinut de un tanar sub 30 de ani, pretul mediu la care se incheie polita RCA este cu 10% mai mic fata de tariful de referinta anuntat de ASF, iar pentru o masina mai puternica avand un motor de 2.000 de cmc, detinuta de o persoana din categoria 51-60 de ani, tariful mediu la care se incheie polita RCA este cu 22% mai scazut fata de tariful de referinta.

La categoria transport de marfa, pentru un autovehicul de sub 3,5 tone, pretul mediu al politei RCA este cu 7% sub tariful de referinta.

"Tarifele de referinta sunt niste puncte de reper pentru piata, iar ASF le publica ca un exercitiu absolut de transparenta pentru toti stakeholderii de pe piata RCA. Asta nu inseamna ca acestea sunt si preturile la care se incheie contractele de asigurare auto obligatorie. Exemplele pe care vi le-am dat cred ca sunt relevante in acest sens", a mai spus oficialul ASF.

Citeste si:
Pierderile asiguratorilor pe RCA si CASCO au explodat in 2019
CASCO si RCA continua sa...

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a publicat joi tarifele de referinta pentru politele auto obligatorii (RCA), conform prevederilor Legii nr. 132/2017 si a Normei nr. 22/2017 privind metodologia de calcul a acestora.

"Tarifele de referinta au fost calculate, potrivit prevederilor legale, de o companie independenta - Ernst & Young Assurance Services SRL - in functie de: categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfa, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoana juridica/persoana fizica), de varsta asiguratilor in cazul persoanelor fizice, precum si de caracteristicile tehnice ale vehiculelor (capacitatea cilindrica sau puterea, masa maxima autorizata, numarul de locuri)", se mentioneaza in comunicat.

Schimbarea relativa a primei de risc de referinta comparativ cu cea din tariful de referinta anterior nu este consistenta la nivelul tuturor categoriilor de autovehicule, existand atat scaderi, cat si cresteri de valoare.

"Modificarile tarifelor de referinta estimate pentru fiecare segment de risc sunt generate, in principal, de evolutia daunalitatii in perioadele de referinta luate in considerare in cadrul celor doua exercitii de calcul. Tariful de referinta mediu ponderat, in functie de numarul de expuneri pe fiecare segment pentru persoane fizice, este de 790 lei, in crestere cu 4% fata de cel inregistrat in exercitiul de calcul anterior, iar pentru persoane juridice este de 1.660 lei, in scadere cu 5% fata de cel inregistrat in exercitiul de calcul anterior", se mai precizeaza in comunicat.

Citeste si:
Risc sistemic pe RCA? Doi asiguratori controleaza 70% din piata
Gradul de concentrare pe...

Sursa foto: alexfan32 / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
UNTRR solicita ca legislatia RCA sa nu fie modificata