Piata asigurarilor RCA sta din nou sub amenintarea protestelor transportatorilor rutieri in Capitala. Acestia au transmis ieri un comunicat de presa, chiar prin intermediul unui consultant de comunicare al Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), prin care afirmau ca sustin actuala conducere a autoritatii, formata din Leonardo Badea (presedinte) si Cornel Coca Constantinescu (vicepresedinte res­ponsabil de piata de asigu­rari) in audierile pentru noi mandate la ASF de la Comisiile de specialitate din Camera Deputatilor si Senat. De ce acest lobby? Deoarece, actuala conducere ASF a tinut cont mai degraba de solicitarile transportatorilor rutieri la realizarea noii legislatii RCA, decat de "ingrijorarile" legate de concurenta ale companiilor de asigurari si ale brokerilor de profil in ceea ce priveste introducerea tarifelor de referinta RCA si factorul N, cu aju­torul caruia se identifica clientii cu o frecventa ridicata a daunelor (preponderent transportatori rutieri), in pofida reglementarilor UE in vigoare, precum Directiva Solvency II.

"Schimbarile preconizate la nivelul conducerii ASF pun la grea incercare protectia legii RCA in vigoare", avertizeaza Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) in cadrul comunicatului mentionat. In continuare, transportatorii rutieri afirma ca, pana acum, "Comisia Europeana a incercat, influentata de pozitia asiguratorilor, sa elimine functionarea tarifului de referinta din actuala lege RCA, insa actuala conducere a ASF s-a pozitionat corect, protejand unul din elementele cheie care au adus piata asigurarii obligatorii auto in starea actuala de echilibru", arata transportatorii rutieri.

Astfel, conducerea ASF, formata din presedintele Leonardo Badea si vicepresedintele Cornel Coca Constantinescu, "a functionat eficient in ultimele luni, aducand stabilitatea si predictibilitatea necesara astfel incat tarifele RCA sa se situeze in marjele corecte".

In acest sens, FORT arata ca "isi exprima profunda ingrijorare fata de schimbarile preconizate la nivelul conducerii ASF si considera ca politizarea excesiva pe acest subiect trebuie evitata, in interesul asiguratilor persoane fizice si juridice. La un an si jumatate de la intrarea in vigoare a noii legi RCA, orice schimbare la nivelul structurii de conducere a ASF, este cel putin nepotrivita, cu atat mai mult cu cat, Comisia Europeana incearca prin orice mijloace sa determine revenirea la situatia din 2016, situatie ce a generat explozia tarifelor RCA pe segmentele transporturilor comerciale, dar si profituri uriase pentru asiguratori".

FORT considera ca "este nevoie de continuitate in mandatul conducerii ASF, care, impreuna cu patronatele din domeniul transporturilor, service-uri auto, brokeraj si asigurari, si-au propus sa continue colaborarea, in perioada urmatoare, pentru eliminarea unor derapaje in ceea ce priveste contravaloarea prestatiei in service precum si pentru cresterea gradului de acoperire pana la peste 90%".

Totodata, FORT spune ca "asteapta cu interes decizia oficiala a Consiliului Concurentei generata de finalizarea anchetei cu privire la existenţa de practici nesanatoase si intelegeri intre vanzatorii de RCA pe zona tarifelor de prima. Atat Presedintele Leonardo Badea cat si Vicepresedintele Cornel Coca Constantinescu, au dovedit profesionalism si transparenta in raport cu functionarea si supravegherea pietei RCA si este imperios necesar sa continue mandatul pentru atingerea tuturor obiectivelor stabilite, departe de orice fel de jocuri politice", conchid transportorii rutieri.

Petitia Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurarea din Romania (UNSAR), legata de prevederile neconcurentiale din Legea RCA nr. 132/2017, a fost acceptata de Comisia Europeana, care a considerat intemeiata reclamatia asiguratorilor cu privire la imixtiunea statului in plafonarea preturilor asigurarilor RCA. UNSAR a sesizat Comisia Europeana cu privire la incalcarile Directivei 2009/138/CE si ale Tratatului de functionare al Uniunii Europene, existand premisele ca Romania sa fie sanctionata pentru incalcarea legislatiei comunitare.

Legea RCA nr. 132/2017, din nou sub lupa ASF la un an de la intrarea in vigoare

Desi scopul declarat al acestui demers legislativ a fost de a stabiliza piata de asigurari RCA si de a-i asigura functionarea optima, o serie de prevederi ale legii par mai degraba contrare acestui obiectiv, precum tariful de referinta si factorul N, cu aju­torul caruia se identifica clientii cu risc ridicat. Mai mult, sunt atinse aspecte care tin de modul de functionare a altor industrii - industria service-urilor auto si industria de transporturi rutiere.

In acest context, atat ASF cat si Parlamentul Romaniei au fost acuzate ca au cedat presiunilor din afara pietei de asigurari, in beneficiul transportatorilor care doreau prime de asigurare RCA mai reduse, in pofida frecventei ridicate daunelor, si al service-urilor auto, asupra carora, potrivit noii legi, asiguratorii nu mai au nici un fel de control legat de costurile cu reparatiile auto.

In ceea ce priveste esenta legii, principala critica pe care societatile de asigurari au adus-o a fost legata de limitarea cheltuielilor de administrare si de vanzare, inclusiv taxe ale companiilor de asigurare la 25%. In plus, in momentul in care a fost stabilit acest cuantum, nu a fost luat in calcul faptul ca o parte importanta a acestui procent, aproximativ o treime, o reprezinta contributiile obligatorii, stabilite prin lege, pe care companiile de asigurare le platesc catre ASF, Fondul de Garantare, Fondul de Rezolutie sau Biroul Asiguratorilor Auto, reprezentand in special contributii pentru protectia pagubitilor. Orice plafonare incalca Directivele europene in domeniu.

Audierile candidatilor pentru ASF, amanate

Pre� edintele Camerei Deputatilor, Liviu Dragnea, a declarat marti ca audierile candidatilor pentru Autoritatea de Supraveghere Financiara au fost amanate pentru saptamana viitoare. Printre propunerile cunoscute pana acum se numara actualul presedinte al ASF, Leonardo Badea, si vicepremierul Viorel Stefan.

Sursa foto: Agerpres

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri