Proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2020 - 31 decembrie 2023 in transportul feroviar public de calatori este un dezastru pentru toate cele sase companii cu capital romanesc, inclusiv CFR Calatori, care vor fi "spulberate", sustine Iulian Mantescu, presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva (FML).

Potrivit acestuia, documentul nu face altceva decat sa pregateasca terenul pentru intrarea in Romania a multinationalelor, respectiv DB (Deutsche Bahn AG) si OBB.

In context, liderul de sindicat a precizat ca sindicatele din transporturi pregatesc o serie de amendamente pe care le vor aduce acestui proiect de act normativ, care, in forma actuala, va determina scoaterea de pe piata a companiilor romanesti.

"Lucram la ele (la amendamente - n. r.) ca sa ne incadram in termenul de 10 zile sa le depunem, pentru ca in forma in care acest proiect a fost promovat de Autoritatea de Reforma Feroviara este un dezastru nu doar pentru CFR Calatori, ci si pentru celelalte cinci societati cu capital privat romanesc. Vor fi spulberate. De fapt, HG pregateste terenul pentru multinationale, pentru multinationala DB-ului si a OBB-ului pentru intrarea in Romania. Nu suntem de acord cu forma actuala. Vor fi afectate si celelalte 5 societati cu capital romanesc. Vor fi scoase de pe piata si ele", a declarat, pentru AGERPRES, Iulian Mantescu.

Potrivit acestuia, proiectul de HG, in forma actuala, va genera pierderi de peste 600 de milioane de lei in anul 2020 pentru CFR Calatori.

"Afecteaza si compania CFR Calatori, pentru ca pana acum subventia acordata era pe doi indicatori: unul cantitativ si unul calitativ, respectiv km-tren si calatori-km. Scotand calatori-km, au impartit in doua aceasta subventie pe km-tren in 36%, care se da pe trenurile InterRegio si restul de 64% pe Regio. In cazul CFR Calatori, din cele 48 de milioane 660 si ceva de mii de tren-km, aproape 30 de milioane sunt InterRegio si, atunci, subventia nu va asigura diferenta dintre venituri si costurile de operare si va duce undeva la o pierdere de peste 600 de milioane de lei pentru anul 2020. ARF nu trebuia sa intervina in zona comerciala! Ei intervin in zona comerciala, impunand un numar de calatori. Daca nu se realizeaza numarul de calatori impus, atunci vin cu acele penalitati - 3%, 6% sau daca sunt mai mari de 30% cu cat nu realizeaza se penalizeaza compensatia, se reduce din compensatie, ceea ce este un dezastru pentru toti cei sase operatori, nu doar pentru CFR Calatori. Numai ca CFR Calatori va fi mai afectata, pentru ca are un numar foarte mare de trenuri, cam undeva la 1.100 de trenuri care circula in 24 de ore, astfel ca la ei efectul va fi mult mai mare decat la ceilalti cinci operatori. Acestia fiind mai micuti si avand un numar de tren-km si trenuri mai putine, sunt afectati mai putin", a explicat Mantescu.

Intrebat daca ia in calcul un protest in cazul in care amendamentele nu vor fi acceptate, presedintele FML a raspuns: "Nici nu ma gandesc sa ramana la forma asta, pentru ca atunci unde este interesul statului roman?".

"Noi vom depune amendamente si nu suntem de acord cu aceasta mizerie. Nici nu ma gandesc sa ramana la forma asta, pentru ca atunci unde este interesul statului roman? Cele doua firme care au facut consultanta si au venit cu acest proiect, eu spun clar ca in cazul lor este un conflict de interese. Seful celor care au lucrat pe aceasta consultanta este un reprezentant si angajat al DB. Deci, este un conflict major. Una dintre firme este spaniola. Vreau sa va spun ca in Spania nu exista nicio firma de transport de calatori privata, nici cu capital spaniol, nici cu capital strain. Mai mult, ei si-au securizat, si-au derogat de la Regulamentul 1370 prin legislatia nationala si interzic aparitia de operatori privati pe piata spaniola pana in 2032, insa vin sa ne faca reguli noua in tara, ceea ce este inadmisibil pentru noi, ca cetateni ai statului roman!", considera Iulian Mantescu.

Acesta a subliniat ca Romania mai are de liberalizat atribuirea sectiilor de circulatie, cu termen pana in decembrie 2023, desi ARF ar fi putut cere o derogare pe 10 ani.

"Noi am liberalizat piata, mai avem de transpus Pachetul 4 Feroviar, mai avem de liberalizat doar atribuirea. Acum se face incredintare directa tuturor celor care s-au autorizat si au mers la Infrastructura si si-au luat trasee de circulatie. Ei (ARF - n. r.) au incercat din decembrie 2018 sa scoata la licitatie inclusiv traseele. Eu, cu colegul Maxim Rodrigo (presedintele Federatiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din Romania - n. r.) ne-am opus, am amenintat ca oprim lucrul, ca scoatem oamenii in strada si au cerut o derogare. Normal, derogarea trebuia sa fie ceruta pe 10 ani si ne-au mintit ca au cerut-o pe 10 ani si de fapt ne-am trezit ca derogarea a fost ceruta numai pe 4 ani, asa cum de altfel este si termenul limita in Regulamentul 1370. Termenul limita de liberalizare a atribuirii sectiilor este in 2023 decembrie. Si, atunci, ei au atribuit pana la limita maxima a Regulamentului, dar puteau sa ceara pe 10 ani. Ma refer la ARF, ei trebuiau sa se ocupe cu aceasta solicitare. Ii banuim de alte interese", a aratat sindicalistul.

El a atras atentia ca nicio companie nationala de transport feroviar de calatori nu este rentabila, insa guvernele respective fac infuzie de capital in aceste societati, iar eventualele pierderi sunt trecute la sfarsitul anului la datoria publica, pentru a nu genera penalitati si accesorii. De altfel, in cazul lor nu exista penalitati impuse pentru nerespectarea indicatorilor ca tren-km sau calatori-km.

"La companiile de cale ferata straine subventia este undeva la peste 70%, la noi subventia este intre 45-55%. De la an la an, subventia a fost mai mica. Printr-o HG, ca strategie a Ministerului Transporturilor, CFR Calatori in 2018 trebuia sa ajunga la 80 de milioane tren-km ca si pachet social. Nu numai ca nu au crescut pachetul social, dar l-au redus, pentru ca s-a redus si subventia, si am ajuns ca, daca in urma cu trei ani aveam 60 de milioane tren-km, acum mai avem 48,661 milioane. In afara, nicio cale ferata nu este rentabila, dar statele respective - Germania, Austria, Italia, Spania, Elvetia - fac infuzie de capital puternica, iar in cazul in care, la sfarsitul anului, societatea statului este pe pierdere, acea pierdere trece la datoria publica a statului si le sterge datoria, ca sa nu plece in anul urmator cu datorie care sa le creeze penalitati si accesorii, care sa le nenoroceasca, asa cum se intampla la noi cu CFR Marfa si CFR Calatori. Noi avem o politica proasta, in sensul ca am acceptat toate mizeriile si experimentele altora si n-am facut nimic in interesul statului roman", a precizat Mantescu.

Presedintele FML nu s-a aratat increzator nici in actuala guvernare cu privire la o deschidere in ceea ce priveste sprijinirea caii ferate romane mentionand ca a primit promisiuni cu privire la posibilitatea primirii unor sume mai mari de bani la rectificarea bugetara din vara.

"Deocamdata nu este mai deschisa. Au dat-o pe mostenirea grea de la PSD. Am discutat si cu domnul Citu (ministrul Finantelor - n. r.) si cu domnul Antonel Tanase (secretar general al Guvernului - n. r.), toti ne promit ca, daca este posibil, la rectificarea din vara ne vor da mai multi bani. CFR Calatori ar trebui sa aiba cam aceiasi bani pe care i-a avut anul trecut ca si compensatie. Dar, de exemplu, in zona infrastructurii, unde este dezastrul cel mai mare, avem pe mentenanta mai putin cu aproape 300 de milioane de lei fata de anul trecut. Din 2011, la CFR Calatori s-au taiat banii de investitii si de aceea s-a ajuns la situatia jalnica din punct tehnic - nu mai au vagoane, locomotive, nu au putut sa repare, nu au putut sa achizitioneze material rulant nou. ARF - sarcina principala a lor cand s-au infiintat a fost ca sa poata cumpara material rulant nou pe bani europeni, insa nu au reusit nici in ziua de astazi sa cumpere nici macar un surub, nu un tren. De la an la an am pierdut bani. Acum mai avem in jur de 250-260 de milioane de euro pe care ii vom pierde, daca nu ii cheltuim. Daca nu ii tragem anul acesta, astia sunt pe exercitiul financiar 2014-2020, care se inchide la sfarsitul anului, si i-am pierdut si pe astia si nu stiu daca ne mai dau altii pe 2021-2027", a atras atentia Iulian Mantescu.

In prezent, pe piata din Romania activeaza Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori "CFR Calatori" SA si cinci operatori privati - Regio Calatori, Interregional Calatori, Transferoviar Calatori, Astra Trans Carpatic si Softrans.

Potrivit proiectului de HG pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2020 - 31 decembrie 2023 in transportul feroviar public de calatori, repartizarea compensatiei catre fiecare operator de transport feroviar de calatori se face in functie de un singur indicator, respectiv indicatorul "tren-km", pe rang de tren, proportional cu volumele de tren-km prevazute a fi realizate in cadrul obligatiei de servicii publice ce vor face obiectul contractelor de servicii publice si a actelor aditionale la acesta. Valoarea unitara a indicatorului tren-km se va calcula diferentiat pe rang de tren, respectiv 64% pentru rangul de tren Regio si 36% pentru rangul de tren InterRegio.

Prin art. 9.3 al contractelor de servicii publice ce urmeaza sa fie aprobate prin hotarare a Guvernului, se va institui un sistem penalizator, dupa cum urmeaza: pentru o scadere a indicatorului calatori-km cu un procent cuprins intre 5% inclusiv si 15% exclusiv, fata de volumul total de calatori-km realizat in cadrul obligatia de serviciu public (O.S.P.) contractat, se va aplica o penalitate de 3% din valoarea totala a compensatiei calculata conform reglementarilor in vigoare; pentru o scadere a indicatorului calatori-km cu un procent cuprins intre 15% inclusiv si 30% inclusiv fata de volumul total de calatori-km realizat in cadrul O.S.P. contractate, se va aplica o penalitate de 6% din valoarea totala a compensatiei calculata conform reglementarilor in vigoare; pentru o scadere a indicatorului calatori-km cu un procent de peste 30% fata de volumul total de calatori-km realizat in cadrul O.S.P. contractate, inregistrat in anul calendaristic anterior pe durata de valabilitate a prezentului contract de servicii publice pentru transportul feroviar, se va aplica o penalitate egala cu procentul nerealizat din valoarea totala a compensatiei calculat conform reglementarilor in vigoare.

"Incepand cu data de 1 ianuarie 2020, nerealizarea veniturilor minime obligatorii de realizat prevazute in prezentul contract de servicii publice/actele aditionale la acesta va avea ca efect penalizarea operatorului prin diminuarea compensatiei primite cu suma nerealizata din valoarea veniturilor minime obligatorii de realizat, separate pe rang de tren", se mai spune in document.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
[FOTO] Reportaj: "D-ale carnavalului" in trenul navetistilor
Setari Cookie-uri