Prăbușirea City Insurance de pe piața asigurărilor, cel mai mare jucător de pe segmentul RCA, a venit natural, pe fondul unei politici falimentare, facilitată de practicarea unor prețuri nesustenabile, într-o țară cu particularități care transformă polițele RCA în produse riscante pentru business-ul unui asigurator.

City a jucat cartea prețului mic, ceea ce a atras clienții, crescându-și portofoliul de asigurați, dar reversul medaliei a arătat că prețul mic practicat pentru polițele nu acoperă totalul daunelor pe care asiguratorul trebuie să le plătească în caz de accident.

De altfel, asiguratorii din România atrag atenția asupra incidenței ridicate a accidentelor, prin urmare și asupra nivelului ridicat al daunelor pe care trebuie să le despăgubească. Cu alte cuvinte, transmit aceștia, au costuri mult mai mari.

Sentimentul din piață este acela că asiguratorii nu par a se bate de „cota de piață” eliberată de ieșirea din peisaj a celor de la City Insurance.

Deși nu am primit un răspuns clar din partea reprezentanților asiguratorilor, putem trage câteva concluzii din ceea evită să ne spună.

Retail jobs

Ne-am adresat Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) pentru a confirma sau infirma dorința asiguratorilor de a absorbi potențialii clienți de RCA.

Situația creată de CITY Insurance a avut un impact la nivelul pieței de RCA, și este evident că portofoliul de clienți se va redistribui între ceilalți jucători din piață. Desigur că fiecare companie are propria strategie de afaceri, iar răspunsul la aceste provocări este unul care diferă în funcție de politica fiecărui asigurător”, ne-a explicat Alexandru Ciuncan, director general UNSAR.

Reprezentantul UNSAR nu ne spune că asiguratorii sunt dornici sau nu să preia foștii clienți de la City, dar senzația este aceea că fiecare asigurator va stabili fiecare în parte dacă își dorește să atragă mai mult din potențialul pe care îl oferă piața în acest moment sau nu.

Cerere există și va exista, pentru că polița RCA este obligatorie iar șoferii vor opta pentru polițele unui asigurator în funcție de cât este dispus să plătească, deoarece stabilirea prețului unei polițe depinde mai multe criterii.

Citeste si:
COTAR cere Guvernului să îi protejeze pe românii asigurați la CIty...
COTAR cere Guvernului să nu-i...

Dar directorul UNSAR ne dă de înțeles că evoluția segmentului RCA depinde și de alți factori, nu doar de evoluția prețurilor sau a cererii.

Dinamica pieței ne arată clar că în continuare există o cerere în creștere pe segmentul RCA – unul care are însă nevoie de o serie de îmbunătățiri, mai ales de ordin legislativ, pentru a crește stabilitatea industriei de asigurări și a o face mai atractivă, inclusiv pentru potențiali investitori care ar dori să intre”, ne-a spus Alexandru Ciuncan.

De ce depinde evoluția prețurilor polițelor RCA

În ceea ce privește evoluția prețurilor, Alexandru Ciuncan nu precizează dacă ne putem aștepta la o creștere sau la o scădere, dar nu prea avem motive de a spera la o ieftinire.

În momentul de față valoarea medie a polițelor este în creștere, dar asta pentru că a dispărut de piață principalul jucător de până acum, care oferea prețuri mai mici decât ar fi justificat-o business-ul unui asigurator.

Citeste si:
FGA face primele plăți pentru despăgubirea asiguraților City Insurance
Fondul de Garantare face...

De altfel, concluzia din motivarea retragerii autorizației de funcționare a celor de la City este aceea că asiguratorul nu dispunea de resursele financiare necesare pentru a se încadra în parametrii legali de funcționare. Cu alte cuvinte, City nu încasa din asigurări suficient de mulți bani pentru a asigura plata daunelor, pentru că abordase o politica de preț care nu era una sustenabilă.

Directorul UNSAR nu ne spune asta în mod explicit, dar o ieftinire a polițelor RCA nu poate fi luată în calcul în condițiile în care evoluția prețurilor este influențată de anumiți factori.

În contextul discuției despre prețurile RCA, asupra cărora nu comentăm, evoluțiile trebuie privite și din perspectiva indicatorilor care țin de daunalitate (rata daunei RCA, simplificat – raportul dintre daunele plătite și rezerve raportat la primele brute subscrise - printre cei mai mari din Europa), neluând în calcul comparația cu un tarif care s-a dovedit nesustenabil”, a mai spus Ciuncan.

Potrivit datelor organizației, în primul semestru din 2021, rata daunei RCA s-a situat la peste 109%, ceea ce înseamnă că, din 100 de lei încasați din prima RCA, un asigurător trebuie să plătească către păgubiți și să constituie rezerve de 109 lei. La această rată a daunei trebuie adăugate taxele de funcționare, contribuțiile la Fondul de Garantare a Asiguraților, Fondul Național de Protecție, precum și cheltuielile de distribuție și administrare. Astfel, rata combinată tehnică pentru RCA a devenit în acest interval de timp peste 142%, potrivit datelor ASF – adică acționarii asiguratorului trebuie să vină cu bani pentru a susține activitatea de asigurări RCA.

Acești indicatori influențează în mod direct prețurile. Este, deci, important să vedem care sunt cauzele care duc la o daunalitate așa ridicată.

Nu în ultimul rând, vorbim despre țara care continuă să ocupe prima poziție în clasamentul european al ratei deceselor în accidente rutiere, cu 85 de decese la 1 milion de locuitori în anul 2020. Or, toate urmările tragice ale accidentelor rutiere se materializează în plata de despăgubiri de ordinul sutelor de milioane de euro în decursul unui an”, ne-a mai spus directorul UNSAR.

Șoferii vor trebui să nu se mai uite la tarife, ci la calitatea polițelor

În ceea ce privește rata de absorbție a asiguraților RCA care încă dețin polițe eliberate de City Insurance, directorul general al UNSAR afirmă că aceștia vor fi asimilați de restul jucătorilor în mod natural, deoarece polițele actuale vor expira, iar șoferii vor fi nevoiți să aleagă alte variante din piață. Așadar, șoferii vor trebui să aleagă o alternativă, chiar dacă le sunt pe plac sau nu.

Alexandru Ciuncan ne-a mai spus că românii trebuie să înțeleagă faptul că prețul unei polițe nu trebuie să fie principalul criteriu după care își aleg un asigurator.

Este nevoie ca noi toți să înțelegem că la o asigurare ar trebui să primeze înainte de toate calitatea ei – de aceea clienții au la dispoziție consultanță gratuită din partea distribuitorilor de asigurări, pentru a se orienta către cea mai bună opțiune”, ne-a mais spus oficialul UNSAR.

Cât mai costă o poliță de asigurare

Tarifele au fost calculate pe 18 octombrie pentru o asigurare RCA valabilă începând cu 1 noiembrie 2021 (Clasa B0) pe site-ul unui broker de asigurări. Acestea pot varia în funcție de anumite condiții din piață, precum și de la un broker de asigurări la altul.

Prețuri RCA fără decontare directă pentru o Dacia Logan 1.5 diesel

Pentru decontare directă, românii vor scoate din buzunar 213 lei în plus pentru un RCA pe 6 sau 12 luni, începând cu 1 noiembrie 2021 (Clasa B0).

Prețuri RCA cu decontare directă pentru o Dacia Logan 1.5 diesel

Prețul asigurării RCA este stabilit de asigurator în funcție de mai mulți factori: perioada dorită, vârsta proprietarului mașinii și istoricul de accidente (Clasa Bonus Malus), informații despre autovehicul (categorie, marcă, capacitate cilindrică, putere, număr locuri, masă maximă autorizată, anul fabricației).

În cazul în care sunteți asigurat City Insurance și aveți probleme cu polița de asigurare, s-ar putea să găsiți informațiile de care aveți nevoie în ghidul publicat de noi la finele lunii septembrie.

Sursa foto: Shutterstock
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri