Rețeaua de stații publice pentru încărcarea mașinilor electrice din România este în continuă dezvoltare și are potențialul de a crește într-un ritm foarte rapid în 2022, dar deocamdată este una subdezvoltată în comparație cu piețele din vestul Europei, raportul cu unele țări fiind unul extrem de mare.

Wall-Street.ro a discutat cu directorul general al companiei Promelek XXI, Károly Nagy, despre potențialul pieței locale de furnizare a echipamentelor de încărcare a mașinilor electrice din România.

Compania este în prezent parte a grupului spaniol Elektra, iar pe piața locală a instalat în 2021 circa 200 de stații de încărcare, atât publice cât și private. Promelek este furnizor de echipamente electrice, dar a introdus în portofoliu și stații de încărcare pentru mașini electrice, iar pentru acest an anticipează avans cu 15% a business-ului, la circa 27,5 milioane de euro, în condițiile în care proiectele care vizează instalarea de stații de încărcare se înmulțesc.

Potrivit lui Nagy, în prezent sunt din ce în ce mai mulți consumatori care decid să cumpere o mașină electrică, fie că o fac pe fondul nevoii de a reduce poluarea, fie că vor să-și reducă semnificativ costurile cu transportul în zonele urbane.

Retail jobs

Chiar și la prețul actual al energiei electrice, costul de deplasare cu o mașină electrică este, după calculele noastre, la aproximativ o treime față de autovehiculele dotate cu motoare cu ardere internă”, ne-a explicat omul de afaceri.

Câte stații de încărcare sunt în România

În ceea ce privește dimensiunile pieței locale, Károly Nagy, director general Promelek XXI, ne dă exemplul Țărilor de Jos (Olanda), o țară cu un număr similar de locuitori cu România.

În Olanda (populație de 17,45 mil. estimată în 2020, aproape la fel de mare ca România, estimativ 19,3 mil. în 2020) erau la finele anului trecut aproximativ 70.000 de stații de încărcare publice. În România, la finalul lui 2021 erau doar 1.000 de stații”, ne-a explicat reprezentantul furnizorului de soluții și produse electrice.

Citeste si:
A început eliberarea de numere de înmatriculare verzi
A început eliberarea de...

Totuși, dacă excludem comparațiile cu alte țări și ne raportăm la datele pieței locale, potențialul este evident și se va concretiza în perioada următoare, în condițiile în care piața mașinilor electrice și cu echipare hibridă este în plină creștere.

„Rata de creștere a vânzărilor de mașini electrice, respectiv plug-in hibrid, este de circa cinci ori mai mare decât cea a pieței auto în general. Deși ele reprezintă un procent relativ mic în România din totalul de autovehicule vândute, rata de creștere este mult mai mare, și vor ajunge la un număr semnificativ în următorii ani”, ne-a mai spus Károly Nagy.

Conform datelor APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile), autoturismele din această categorie (fie 100% electrice, fie hibrid plug-in sau full hibrid) au raportat, la nivel de decembrie 2021, o cotă de piață de 15,5%, de 2,2 ori mai mare comparativ cu decembrie 2020 când era de 7,1%. Mai mult de atât, datele APIA arată că vânzările de autoturisme electrificate s-au dublat în 2021 (+109,1%) comparativ cu 2020.

Citeste si:
BT Flying Blue, cardul care te ajută să strângi mile pentru bilete...
BT Flying Blue, cardul care...

Proiectele publice încep să se înmulțească, iar piața se poate tripla

Pe lângă necesitatea ridicată de introducerea în circulație mai multor mașini care vor avea nevoie de stații de încărcare, piața este stimulată și de proiectele publice care au în vedere instalarea de stații publice. Potrivit datelor Promelek, proiectele publice încă sunt majoritare la nivel de piață.

„Nevoile sunt uriașe, mai ales în afara zonelor urbane mari, pentru că între localități avem chiar o provocare cu stațiile de alimentare tradiționale, că avem destul de puține, darămite cu stațiile de încărcare electrice. Dar vedem o preocupare destul de mare și vedem proiecte interesante, chiar susținute de Administrația Fondului de Mediu (AFM), prin care primăriile primesc subvenții prin diferite programe, pentru a instala astfel de stații publice.

Citeste si:
Scumpirea materiilor prime a dus la pierderi de 4 mrd. euro în...
Scumpirea materiilor prime și...

La ora actuală avem parteneriate cu circa 50 de primării pentru a implementa proiecte AFM, care sunt deja depuse și sperăm că vor fi demarate în curând, pentru a începe instalarea stațiilor de încărcare publice”, ne-a dezvăluit directorul general al Promelek.

Printre principalele proiecte de referință ale companiei pe această nișă de business se numără instalarea de stații de încărcare la Sediul Electromagnetica București, Spitalul Clinic Județean Cluj-Napoca, Primăria Cluj-Napoca - parking Mogoșoaia, PINK Post București, Depozit logistic VGP Timișoara, Stația de carburant Rompetrol Corbeanca, etc.

Karoly Nagy Promelek XXI(Sursa foto - Promelek XXI)

Scenariul cel mai reținut este acela de dublare a pieței față de 2021, dar în mod realist cred că vom vedea o triplare.

Károly Nagy

În aceste condiții, luând în calcul evoluția actuală a pieței mașinilor electrice și a celor hibride, dar și cererea pentru echipamentele de încărcare a acestora, piața locală pentru stațiile de încărcare ar putea crește semnificativ în 2022, dar și în anii care urmează.

Citeste si:
Grindeanu susține că a găsit „cea mai bună soluție pentru...
Sorin Grindeanu susține că a...

Scenariul cel mai reținut este acela de dublare a pieței, față de 2021, dar în mod realist cred că vom vedea o triplare a pieței locale”, ne-a mai spus Károly Nagy.

Din ce ne spune directorul general al Promelek, orașele, în special cele mari, sunt cele în care vom vedea noi puncte de încărcare pe termen scurt, iar proiectele publice sunt cele care vor încuraja piața locală. Potrivit datelor furnizate wall-street.ro, circa 70% dintre proiectele existente pe piață sunt derulate de autoritățile publice.

Problema cea mai mare pe care o vede Károly Nagy, în legătură cu piața locală de stații de încărcare, este aceea că stațiile se vor scumpi, în contextul scumpirii materiilor prime și a materialelor care sunt folosite pentru instalarea acestor echipamente.

Furnizorii de energie au devenit mai deschiși față de astfel de proiecte

Oficialul Promelek XXI spune că instalarea stațiilor depinde de tipul acestora, iar din punct de vedere tehnic problemele nu sunt atât de mari, mai ales că furnizorii s-au deschis mai mult, asigurând mult mai ușor necesarul de energie pentru zonele în care sunt instalate.

Citeste si:
11 vagoane ale unui marfar au deraiat. Ce întârzieri anunță CFR...
11 vagoane ale unui marfar au...

Totuși, Károly Nagy ne spune că trebuie să facem deosebire între cele două clase de stații de încărcare, și anume cele care asigură o încărcare lentă și cele cu încărcare rapidă.

În cazul celor cu încărcare lentă, vorbim de stații cu putere mai mică (22 KW – de la 0% la aproape 100% circa 5 ore timp de încărcare) și care sunt utilizate de consumatorii casnici, care-și instalează echipamente de încărcare pentru acasă. Pentru acestea, directorul general de la Promelek spune că rețelele actuale pot acoperi necesarul de energie și nu este nevoie de intervenția furnizorului de energie electrică din zona respectivă.

De cealaltă parte, pentru stațiile de încărcare rapidă este nevoie de o creștere a necesarului de energie. Acestea vin cu puteri de încărcare începând de la 25 KW sau 40 KW și ajung până la 150 KW, asigurând o durată de încărcare, în funcție de modelul mașinii, între 20 și 40 de minute. Creșterea necesarului de energie pe rețelele publice este posibilă acolo unde se poate face acest lucru din punct de vedere tehnic și doar cu implicarea furnizorilor de energie.

„O veste bună este aceea că, în general, rețeaua electrică este una bună și destul de stabilă. În trecut ne-am confruntat cu o rigiditate și o lipsă de deschidere a furnizorilor pentru a suplimenta puterea în anumite zone, însă noi vedem că există o disponibilitate mult mai mare pentru a creștere energia în anumite puncte unde trebuie instalate stații de încărcare pentru mașinile electrice.

Desigur, sunt și unele zone unde sunt restricții tehnice, din cauza lipsei de infrastructură, dar cred că acestea se vor dezvolta foarte mult în curând”, este de părere oficialul Promelek.

Cât costă stațiile de încărcare și care sunt cele mai căutate

Cei de la Promelek ne spun că stațiile de încărcare lentă sunt folosite majoritar de cei care au nevoie de un punct de încărcare acasă, iar prețurile lor încep de la 650 – 700 de euro, în timp ce stațiile de încărcare rapidă, cu putere de încărcare mult mai mare, încep de la 25.000 de euro. Cele mai multe astfel de echipamente le regăsim în parcările centrelor comerciale sau în proiectele publice administrate de autorități.statie incarcare auto

(Sursa foto - Promelek XXI)

Exemplul dat de șeful Promelek este cel al parcărilor dotate cu stații de încărcare făcute cu banii Primăriei în Cluj-Napoca. Alimentarea este gratuită, dar utilizatorii plătesc o taxă de parcare, una care este mai degrabă una simbolică.

În ceea ce privește tipul de stații de încărcare vândute de Promelek XXI, un procent important este destinat uzului rezidențial, urmat de cele pentru spațiile publice și parcările municipale. De asemenea, compania livrează și către proiecte de birouri și HoReCa, spații comerciale, parcări de autobuze sau biciclete electrice.

Referitor la segmentul HoReCa, șeful Promelek ne-a mai explicat că acesta va deveni un element de diferențiere între hoteluri și restaurante, unitățile dotate cu stații de încărcare urmând să aibă de câștigat în comparație cu cele care nu vor pune la dispoziția clienților facilități de încărcare a mașinii electrice.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri