Românii au intrat, așa cum era de așteptat, în goana după cauciucuri de iarnă. Chiar dacă vremea de afară este încă bună, magazinele de anvelope au foarte multe comenzi în această perioadă. Am vrut să aflăm cum se văd lucrurile printre rafturile magazinelor din domeniu.

În România se vând, an de an, milioane de anvelope destinate autovehiculelor și SUV-urilor și, în lipsa unor statistici oficiale care să vizeze această piață, nu există o imagine clară asupra tendințelor de achiziție ale românilor când vine vorba de cauciucuri. Cum sezonul rece se apropie, șoferii au început deja să facă cozi la vulcanizări și, pentru a înțelege mai bine fenomenul, am stat de vorbă cu Gabriel Tofan, Managing Director Auto Din SRL.

Cu un volum de circa 100.000 de pneuri vândute anual prin portalurile anveloshop.ro și anvelopemag.ro, Tofan spune că perioada octombrie-noiembrie este una de vârf pentru comercianții de anvelope, oamenii venind încă din toamnă către magazinele de profil pentru a-și „încălța” mașinile pentru iarnă.

Legea românească nu te obligă să îți echipezi mașina cu anvelope de iarnă sau all-season de la o dată anume, așa cum prevede legislația din Țările Baltice, Finlanda sau din Bulgaria vecină. Deși, din punctul de vedere al autorităților, șoferii sunt obligați să aibe pe mașină pneuri cu inscripțiile „M+S”, „M&S” sau „M.S” doar atunci când suprafața de rulare este acoperită de zăpădă, gheață sau polei, mulți șoferi aleg să își echipeze mașinile cu pneuri all-season sau de iarnă odată cu scăderea temperaturilor din termometre. Așa cum subliniază și Tofan, o anvelopă de vară își pierde din elasticitate la temperaturi de sub 7 grade Celsius.

Acesta observă că, în România, există un ciclu de aproximativ patru ani între momentele în care șoferii aleg să cumpere un set nou de cauciucuri, majoritatea clienților având un set de pneuri de vară, respectiv un set de pneuri de iarnă. Opțiunea de a rula cu pneuri all-season este ceva mai puțin întâlnită în prezent. Tot mai mulți clienți au două seturi de jante, una pentru setul de pneuri de iarnă și alta pentru cele de vară ca să evite pagubele care pot să apară la vulcanizare prin scoaterea cauciucului de pe jantă.

În ciuda faptului că, în 2022, prețul unei anvelope este cu circa 40% mai mare decât nivelul pieței din urmă cu doi ani, astăzi, clienții nu se feresc de brand-urile premium. Tofan spune că, pe partea de cumpărături online, cam 30% din volumul de vânzări este reprezentat de mărcile premium Goodyear-Dunlop, Pirelli, Michelin, Bridgestone și Continental.

Citește și: RAR vrea să evite panicarea șoferilor în legătură cu cauciucurile de iarnă

Pentru români, cel mai important aspect în momentul când cumpără cauciucuri este data de fabricație (DOT-ul), dar Tofan consideră că șoferii pun prea mult preț pe acest detaliu care nu este atât de relevant atât timp cât o anvelopă a fost depozitată într-o manieră corespunzătoare, pe stative verticale. În mod normal, o anvelopă astfel depozitată care nu a fost montată vreodată pe vreun automobil este considerată nouă și după 4-5 ani de la data producției, a menționat comerciantul de pneuri.

Opțiunea dintre o anvelopă de iarnă sau una de tip all-season trebuie să fie ghidată de nevoile fiecărui șofer. Pentru cei care își vor petrece mai tot sezonul rece mergând prin oraș, o anvelopă all-season este suficientă, mai ales că, în prezent, toate sunt dezvoltate pentru a face față condițiilor de iarnă, venind cu literele „M” și „S” pe flanc. În plus, unele au și inscripția 3PMSF (aceea cu trei piscuri și un fulg de nea în interior) care arată că pneul respectiv a fost testat în condiții de vreme foarte friguroasă.

Cauciucurile de iarnă sunt recomandate acelora care știu că vor merge adesea pe drumuri acoperite de zăpadă, gheață sau polei și care vor conduce adesea în temperaturi foarte scăzute. Majoritatea pneurilor de iarnă dau randament la temperaturi de -20 până la -30 de grade Celsius. Cu toate acestea, un cauciuc de iarnă nu ar trebui să fie folosit vara, având un alt profil față de unul de vară care nu a fost proiectat pentru a oferi o aderență corespunzătoare în condiții de temperaturi ridicate sau de asfalt „inundat”.

Șoferii cu un buget redus trebuie să aibă grijă la anvelopele second-hand și, mai ales, la cele reșapate. În opinia lui Tofan, niciuna dintre aceste două variante nu este viabilă, căci cauciucurile de acest fel pot avea avarii care nu se văd cu ochiul liber și, deci, pot prezenta riscuri, iar cel care le cumpără se expune fără să știe.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri