23 Noiembrie 2022

Top 5 cele mai rapide mașini de serie în 2022



Zi de zi, noi recorduri sunt zdrobite în lumea auto. Vezi într-o parte un nou record pe Nuerburgring-Nordschleife, într-alta un nou record de viteză pe un oval și, evident, o nouă mașină care accelerează mai repede ca toate celelalte. De această dată, ne oprim și luăm la rând mașinile cu cele mai nebunești accelerații de la 0 la 60 mph (0-97 km/h, căci așa măsoară majoritatea constructorilor). Vom include doar modele de serie (fie ea și redusă) și luăm în calcul cifrele oficiale, cu start de pe loc. Unde e cazul, vom menționa și rezultatele reușite în teste independente - iar unele vă vor surprinde.

Bugatti Chiron Super Sport - 2,4 secunde

Bugatti Chiron Super Sport este versiunea și mai extremă a deja incredibilului Chiron. Numit după Louis Chiron, pilot de Grand Prix din perioada interbelică, al doilea Bugatti construit sub tutela Volkswagen a redefinit standardele în materie de viteză pură, deși Bugatti susținea că nu asta contează. Cu 1.577 de cai putere și 1.600 Nm dintr-un motor W16 de 8.000 cmc, Chiron Super Sport, fratele mai polivalent al variantei 300+ făcută să prindă, cum sugerează și numele, peste 300 mph (482 km/h), este foarte rapid. Cât de rapid? Ei bine, Bugatti anunța, conform Autocar, o accelerație de la 0 la 97 km/h de 2,4 secunde. Ca să ajungi la 300 km/h cu start de pe loc îți trebuie 12,1 secunde. O Dacia Spring mai are nevoie de alte șapte secunde pentru a prinde o treime din acea viteză.

Câteva cifre:


Ultima RS - 2,3 secunde

Producătorul britanic Ultima construiește mașini, multe sub formă de kit pe care-l asamblezi singur, Ikea-style, de mai bine de 25 de ani. De la un an la altul, formula a fost îmbunătățită și ultima generație a modelului RS, lansată în 2019, are performanțe cu care rivalizează cu Koenigsegg-urile din Suedia. Îți poți echipa RS-ul cu diverse motoare, dar varianta de top cu motor de origine Chevrolet (LT5 V8) dezvoltă până la 1.200 de cai putere și poate atinge o viteză maximă de peste 400 km/h, singura limitare fiind lungimea rapoartelor din cutia de viteze. Britanicii spun că noul RS este cel mai aerodinamic model produs de ei, iar aspectul îți sugerează că Ultima n-are voie să iasă de pe circuit. Dar numerele de înmatriculare arată că mașina este 100% legală.

Câteva cifre:

  • Preț: Începe de pe la 70.000 de dolari, dar poate sări de 100.000 de dolari în funcție de opțiuni căci variantele de personalizare sunt aproape nelimitate
  • Greutate: Aproximativ 930 kilograme, în funcție de motorizare
  • Producție: La comandă, deci nu se vor face prea multe

Pininfarina Battista - 2,0 secunde

Pininfarina Battista s-a lăsat așteptat. Primul supercar construit in-house de Pininfarina, un nume renumit din lumea design-ului auto, a fost prezentat în California acum patru ani. Ulterior, în 2021, Pininfarina a adus la Pebble Beach varianta de serie, cu destul de multe modificări, a lui Battista. Atunci, italienii anunțau un sprint de la 0 la 97 km/h de două secunde, o performanță care mai trebuia să și fie confirmată în practică. Cu 1.873 cai putere și 2.300 Nm, Pininfarina spunea că alergarea 0-300 km/h durează doar 12 secunde în drumul către o viteză de top de 349 km/h.

Săpătmâna aceasta, în cadrul lansării din Emiratele Arabe Unite, care s-a petrecut pe circuitul din Dubai, Pininfarina a confirmat că Battista reușește să atingă cifrele de performanță pe care le sugerau simulările computerizate. Mai mult decât atât, mașina a atins 60 mph (97 km/h) cu start de pe loc în doar 1,79 secunde, trăgându-și seva din pachetul de baterii de 120 kWh de la Rimac. Acest rezultat reprezintă un nou record pentru modelele de serie, dar mașina se află pe locul trei în topul nostru deoarece ne-am raportat la cifra oficială de anul trecut.

Câteva cifre:

  • Preț: Începe de la 2,2 milioane de dolari
  • Greutate: 2.063 kilograme
  • Producție: Vor fi făcute doar 150 de unități

Rimac Nevera - 1,85 secunde

Rimac Nevera, ultima evoluție a modelului C_Two, călătorește la fel de repede de la 0 la 60 mph ca și predecesorul său. În plus, mașina croată poate să o țină într-o accelerație furibundă până la 412 km/h, un record pentru o mașină electrică despre care am scris recent. Avem, așadar, patru motoare electrice care, împreună, dezvoltă 1.914 cai putere și 2.360 Nm. Cu atât de multă putere, o accelerație de la 0 la 100 km/h în doar 1,97 secunde este posibilă, iar accelerația de la 0 la 300 km/h durează doar 9,3 secunde. Sfertul de milă se sfârșește, la bordul lui Nevera, în doar 8,6 secunde - toate mulțumită aceleiași set de baterii în T de 120 kWh ca pe Battista.

Câteva cifre:

  • Preț: Începe de la 2,1 milioane de dolari
  • Greutate: 2.150 kilograme
  • Producție: Doar 150 de bucăți

Aspark Owl - 1,7 secunde

Observați un trend? Asemeni modelelor Battista și Nevera, și Aspark Owl este un supercar 100% electric. Construit de un producător nipon, Aspark, Owl dezvoltă 1.985 cai putere care vin de la două motoare electrice și o baterie la jumătate față de Pininfarina și RImac - doar 64 kWh. Dorința japonezilor a fost, însă, ca Owl să fie ușoară, iar acest deziderat a fost atins, căci mașina cântărește doar 1.900 kilograme. Da, un Ferrari F40 abia cântărea 1.100 de kilograme, dar asta era acum 30 de ani și ultima mașină care a primit OK-ul lui Enzo nu avea motoare electrice. Trebuie să ne obișnuim, pentru moment, cu astfel de „giganți” când discutăm despre EV-uri. Tot producătorul se laudă cu o viteză maximă teoretică de 400 km/h.

Câteva cifre:

  • Preț: Aproape 3 milioane de euro
  • Greutate: 1.900 kilograme
  • Producție: Doar 50 de unități

Men?>iune special?: Tesla Model S Plaid, McMurtry Sp?(C)irling ?(TM)i ceilal?>i vitezi?(TM)ti

Discuțiile despre timpii de accelerație de la 0 la 100 km/h sau de la 0 la 60 mph (0-97 km/h) sunt interminabile. Pe de-o parte, nu toți constructorii se raportează la același lucru. Unii aruncă cu secundele pentru sprintul de la 0 la 100 km/h, iar alții (majoritatea) se concentrează pe sprintul de la 0 la 97 km/h. Deși nu pare, acei trei kilometri fac diferența. De pildă, în cazul lui Rimac Nevera, diferența între 0-97 km/h și 0-100 km/h este de 0,12 secunde, iar asta se simte când discutăm de clubul mașinilor care accelerează amețitor de tare.

Mai contează, apoi, cum s-au realizat măsurătorile. Unii producători de EV-uri (ca Tesla sau Lucid) realizează măsurătorile cu start lansat, ceea ce înseamnă că nu se pornește cronomentrul decât în momentul în care mașina se mișcă deja. De exemplu, Tesla a spus că Model S Plaid realizează 0-97 km/h în 2 secunde, dar cronometrul a fost pornit după ce mașina se pusese în mișcare (tehnica de măsurare „one-foot”). MotorTrend relata, în iunie 2021, că Model S Plaid a ajuns la 97 km/h în 1,98 secunde, dar asta în niște condiții specifice: cu start lansat și, în plus, pe un asfalt ultra-aderent de pe o pistă de drag racing.

O lună mai târziu, în iulie 2021, Car & Driver scria că Ferrari SF90 Stradale prinde 60 mph cu start de pe loc în doar două secunde, cu 0,1 secunde mai repede ca Porsche 918 Spyder. Inginerii de la Maranello, însă, dădeau publicității un timp de 2,5 secunde pentru SF90, în timp ce rivalii din Stuttgart aveau același timp listat pentru 918. Trebuie spus, însă, că Porsche-le a fost cronometrat cu acel start lansat de 30 cm. Tot Car & Driver reușea 2,1 secunde de la 0 la 97 km/h și cu Porsche 911 (992) Turbo S. Rivalul lui Turbo S, Huracan performante, este cu o zecime mai lent în lumea reală, dar cu 0,5 zecimi mai lent pe hârtie.

În fine, nu putem ignora „creatura” care a zdrobit recordul de pe traseul de hillclimb de la Goodwood în timpul ediției din acest an a Festival of Speed. Denumit McMurtry Spéirling, modelul de doar 3,2 metri și 1.000 kilograme a zburat pe asfalt grație ventilatoarelor care, efectiv, au lipit mașina de drum, într-o manieră similară cu a inovatorului Brabham BT46B „Fan Car” din 1978. Problema? Varianta pilotată de ex-pilotul de F1 Max Chilton nu e road-legal, dar un model stradal foarte similar va fi gata curând și promite performanțe similare, inclusiv o accelerație 0-60 mph în. Dar pentru asta trebuie să mai așteptăm, iar prețul va fi de 1,22 milioane de dolari. Ca și celelalte supercar-uri de la vârful listei, și McMurtry este electric.




Citeste si