Cu o audiențe de peste 1,2 milioane de persoane cursă de cursă în Statele Unite, Formula 1 este printre sporturile care se bucură de o popularitate tot mai mare în ultimii ani. De când a trecut în brațele Liberty Media, cel mai popular campionat de sporturi cu motor a devenit și mai popular, iar veniturile organizatorilor sunt din ce în ce mai generoase - la fel ca și tendința de a crește noi piețe departe de Europa.

Am început cu niște cifre din America tocmai pentru că Liberty Media, actualul ocrotitor al Formulei 1, a impus o viziune globală pentru viitorul campionatului care va avea, pentru prima dată, trei curse în Statele Unite. Dintre aceste trei Grand Prix-uri, doar una dintre locații plătește bani pentru a găzdui cursa, celelalte două având contracte speciale de „parteneriat” cu Liberty Media. Dar sursele de venit ale mai marilor F1 sunt multiple și i-au provocat dezgust chiar și campionului en-titre, olandezul Max Verstappen.

Alpine-Renault A523

Primele teste din pre-sezon vor începe chiar mâine, la Bahrain, cele trei zile de activitate pe pistă reprezentând prima șansă pentru media, dar și pentru fani, să vadă toate mașinile noi pe circuit. Toți piloții au fost deja confirmați, iar echipele și-au prezentat monoposturile pentru sezonul care va începe, tot la Bahrain, pe 5 martie. Nu este, însă, ieftin să concurezi în Formula 1.

Formula 1, zeci de milioane de euro din înscrieri, respectiv sute de milioane de la circuite

Pe lângă bugetele amețitoare - ținute în frâu în ultimii ani de așa-numitul 'budget cap' fixat la 135 de milioane de euro pentru 2023 - Formula 1 este un sport al bogaților și în martie de costuri de înscriere și, pe de-altă parte, costuri de licențiere. În plus, nu este ieftin nici să găzduiești un Grand Prix - aviz celor care viseză cu ochii deschiși la un Mare Premiu mioritic.

McLaren-Mercedes MCL60

În prezent, Regulamentul Sportiv al Formulei 1 prevede că toate echipele și, de asemenea, toți piloții care participă în Campionatul Mondial trebuie să plătească, la început de an, o serie de taxe de participare ce depind ca valoare în funcție de numărul de puncte strânse de fiecare în sezonul anterior. Privind retrospectiv, numărul de puncte oferite în 2023 este cu 443 mai mare față de numărul total de puncte oferit în urmă cu doar șase sezoane, pe vremea când nu existau curse sprint și nici nu se dădea vreun punct deținătorului celui mai rapid tur din cursă.

Conform regulamentului, fiecare echipă începe prin a plăti o taxă fixă în valoare de 617.687 dolari peste care se adaugă o taxă per punct obținut în sezonul anterior. În prezent, taxa pentru fiecare punct obținut în clasamentul constructorilor este de 7.441 dolari (prin comparație cu 6.926 dolari în 2022), iar, la piloți, fiecare punct vine cu o taxă de (față de 5.770 dolari în 2022). Aceste taxe, cum spuneam, sunt plătite de echipe, dar și piloții plătesc, separat, o taxă per punct pentru punctele obținute în clasamentul piloților. Practic, punctele de la piloți se taxează în două rânduri!

Ferrari SF-23

Deși cuantumul taxelor plătite de piloți nu a fost făcut public, Motorsport.com a aflat că fiecare pilot de pe grilă va plăti mai mult pentru fiecare punct obținut în 2022. Astfel, taxa a crescut de la 1.623 dolari la 2.100 dolari. Tuturor acestor taxe se mai adaugă încă o taxă fixă în valoare de 16.236 de dolari (12.256 dolari taxa plus 3980 dolari pentru asigurare). Pe scurt, o adunare simplă ne arată că, în total, organizatorii F1 vor primi de la echipe și de la piloți aproape 27 de milioane de dolari doar în taxe sau, pentru mai exact, 26.699.573 de dolari.

Max Verstappen, nervos pe taxa de 1 milion de dolari cerută de Formula 1

Red Bull Racing a dominat Formula 1 în sezonul trecut, iar șeful echipei, Christian Horner, s-a declarat uluit de cât trebuie să plătească formația din Milton Keynes doar ca să ia startul în 2023. Confom schemei de calcul a taxelor, Red Bull Racing va avea de plătit cam 6,2 milioane de dolari pentru a se înscrise ca echipă, respectiv aproape 1 milion de dolari pentru a-l înscrie pe Max Verstappen și puțin peste 600.000 de dolari pentru a-l aduce pe grilă și pe colegul acestuia, Sergio Perez.

Alfa Romeo-Ferrari C43

„Nu cred că este corect că trebuie să plătim atât de mulți bani [pentru a concura],” a spus Verstappen, referindu-se la taxa pe persoană proprie de aproape 1 milion de dolari aferentă punctelor strânse de olandez în drumul său spre a doua coroană mondială, în 2022. „Aceasta este o situație pe care n-o regăsim în alte sporturi și, în plus, avem tot mai multe curse în calendar,” a adăugat Verstappen, care a concluzionat că situația i se pare absurdă. Prin comparație, rivalul Lewis Hamilton, care n-a avut un sezon fantastic (primul din cariera sa fără de victorie), va avea de plătit doar jumătate.

Circuitele din Formula 1 au de plătit sume colosale pentru a găzdui Grand Prix-uri

Dacă fanii se plâng, pe la colțuri, că biletele pentru spectatori devin tot mai scumpe în F1, situația costurilor pentru organizatori este cu atât mai complexă. An de an, Grand Prix-ul maghiar este cel mai ieftin pentru spectatori (un bilet pe trei zile costă cam 184 de dolari), dar organizatorii cursei de pe Hungaroring au de plătit cea mai mare taxă dintre toate circuitele europene - 40 de milioane de dolari.

Aston Martin Aramco-Mercedes AMR23

La celălalt capăt al balanței economice stă Las Vegas-ul, noul circuit stradal din inima orașului-cazino având un contract de tip „parteneriat” cu Liberty Media, ceea ce înseamnă că însăși organizația ce deține F1 va contribui financiar la organizarea evenimentului. Fanii, în schimb, vor plăti aproape 1.700 de dolari pentru un bilet pe trei zile pentru cursa din Nevada.

Cazul Las Vegas nu este unicat în F1 deoarece și celălalt Grand Prix american recent adus de Liberty în calendar, anume cel de la Miami, se bucură de un contract de parteneriat cu organizatorii campionatului prin care aceștia își trag și o parte din câștiguri. O schemă vag similară este activă și în cazul Marelui Premiu de la Monaco, deoarece și acolo Liberty poate să plece acasă cu un procent din câștiguri.

Williams-Mercedes FW45

În urmă cu șase ani, Forbes scria că, dacă vrei să găzduiești un Grand Prix, trebuie să ai la dispoziție un buget de un miliard de dolari, dar această cifră includea și construcția circuitului de la zero. Trebuie spus, însă, că taxele de hosting sunt oricum însemnate, dar ele diferă de la un circuit la altul. Regatul Bahrain, de pildă, trebuie să plătească 52 de milioane de dolari pentru a găzdui o etapă, organizatorii având de plătit doar 45 de milioane de dolari. Aceasta este cea mai mare creștere de la un an la altul dintre toate etapele din calendar, însă Bahrain se bucură de cel mai lung contract - până în 2036.

Arabia Saudită plătește chiar mai mult, anume 55 de milioane de dolari, dar cea mai mare taxă este plătită de Azerbaijan, organizatorii cursei de la Baku plătind 57 de milioane de dolari în 2023 (față de doar 20 de milioane în cazul Principatului Monaco). În rest, taxele pentru etapele europene se învârt în jurul a 21-35 de milioane, dar unele circuite ca Red Bull Ring (Austria), Spa-Francorchamps (Belgia) sau Zandvoort (Olanda) sunt în pericol de a părăsi calendarul. Este, în fond, o chestiune de bani.

Sursa foto: Formula 1, Alfa Romeo, Ferrari, Aston Martin, McLaren, Williams, Alpine, Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri