16 Iunie 2023

Cele mai frumoase 15 muzee auto din lume



Muzeele auto sunt mediul perfect în care poți învăța despre istoria unei mărci, a unui model sau chiar despre insăși istoria automobilului. Găzduind modele rare, mai vechi sau mai noi, cele mai mari muzee de profil reprezintă o incursiune în povestea mijloacelor de locomoție private care reprezintă, de peste 120 de ani, un element-standard al vieții noastre. Am adus la un loc 15 dintre cele mai cunoscute, mari și interesante muzee din lume. Am inclus colecții cunoscute din Statele Unite, Franța sau Olanda, dar și muzee ale unor mărci de renume, multe dintre aceste locații oferind experiențe interactive și multimedia pentru întreaga familie, unele cu prețuri accesibile.

Mullin Automotive Museum

Pasionat o viață întreagă de mașini, Peter Mullin a dezvoltat o afinitate pentru modelele din Franța, în special accelea construite în era Art Deco. Cu o avere construită din afacerile cu asigurări de viață, Mullin a reușit să strângă o colecție impozantă de modele Bugatti, Delahaye, Delage, Voisin sau Talbot Lago.

Muzeul care găzduiește colecția Mullin se află în Oxnard, California și este deschis doar câteva ore pe săptămână. Cel mai adesea vei putea să vizitezi colecția în zilele de sâmbătă în intervalul 10:00-15:00, un bilet pentru adulți costând 16 dolari.

Sursă foto: Mullin Automotive Museum


Lane Motor Museum

În urmă cu două decenii, când Jeff și Susan Lane s-au gândit să-și prezinte colecția de mașini dintre cele mai neobișnuite publicului larg aceasta număra aproximativ 70 de exemplare. În prezent, colecția Lane Motor Museum numără peste 600 de modele dintre care undeva peste 150 fac parte din exponatele permanente din muzeul din Nashville, Tennessee.

Colecția include mașini inedite, multe aduse special din Europa, inclusiv o secțiune dedicată micro-mașinilor așa cum sunt și micuțele Messerschmitt. Există și o zonă dedicată modelelor Tatra, 23 de limuzine cehești fiind găzduite de Lane Motor Museum. Într-o altă sală pot fi admirate și o întreagă serie de mașini franțuzești, inclusiv un Hotchkiss-Gregoire (o mașină de la acest constructor astăzi defunct a concurat și în cursele automobilistice din România interbelică), dar și o Matra D-Jet, prima mașină de serie cu motorul amplasat central-spate. Evident, din colecție nu lipsesc Citroen-uri și Panharduri. Muzeul este închis în zilele de marți și miercuri, dar, în rest, poate fi vizitat între 10:00-17:00, iar un bilet pentru adulți costă 12 dolari.

Sursă foto: Lane Motor Museum


National Automobile Museum

Bill Harrah, un mogul din lumea jocurilor de noroc, a strâns o colecție vastă de modele interbelice, chiar în statul cazinourilor, Nevada. Colecția Harrah se află în Reno, muzeul purtând astăzi numele de „National Automobile Museum”. Harrah a avut o colecție de peste 1.450 de mașini, dar acestea au fost vândute după decesul său, în 1978. Muzeul a fost deschis în 1989 și centrul de interes este, fără exagerare, dramaticul Phantom Corsair creat cu banii infiniți ai imperiului Heinz.

În total, colecția cuprinde astăzi 250 de mașini, deși alte 100 de exponate sunt împrumutate de la diverși colecționari. Nu toate mașinile sunt expuse în sălile principale, dar vizitatorii pot păși chiar și în halele de depozitare, pentru a vedea mașinile care nu se află în rotație la un moment dat. Majoritatea modelelor expuse sunt americane, deși colecția Harrah include și câteva modele europene precum un Citroen 2CV care a concurat în raliul Peking - Paris. Un bilet costă tot 12 dolari pentru adulți, muzeul fiind deschis zilnic de la 9:00 la 17:00.

Sursă foto: VisitNevada.com


Petersen Automotive Museum

Aflat pe Wilshire Boulevard din Los Angeles, California, muzeul colecției Petersen se laudă cu una dintre cele mai impozante clădiri din întreg LA-ul, fondatorul Robert E. Petersen deschizând ușile colecției sale la mijlocul aniilor '40. Actualul sediu, care a costat 90 de milioane de dolari, găzduiește modele din întreaga istorie a automobilului - de la „trăsuri” fără cai și până la hypercar-uri de ultimă generație.

Având sub degetul mic un imperiu în domeniul presei, Petersen a controlat soarta mai multor publicații auto astfel că știe ceea ce face o mașină să fie cu adevărat specială. În norice moment al anului, Petersen Museum găzduiește cam 25 de expoziții tematice diferite, iar, de multe ori, mașini cu adevărat aparte pot fi ascunse și în parcarea subterană. Biletele costă între 12 și 19 dolari, iar muzeul este deschis zilnic în intervalul 10:00-17:00.

Sursă foto: Petersen Automotive Museum


Nethercutt Collection

Dacă ajungi în Los Angeles pentru a vizita muzeul Petersen atunci nu trebuie să ratezi colecția lui J.B. Nethercutt, care este vizitată de pasionați încă din 1971. Circa 250 de mașini sunt expuse în cadrul muzeului care poate fi explorat fără bilet, iar majoritatea modelelor sunt din perioada Art Deco. Așezate într-un peisaj interior somptuos, limuzinele Duesenberg, Cord, Packard, Cadillac sau Bugatti arată ca într-un cadru din Marele Gatsby.

Colecția include și modele din anii 1890-1900, dar și câteva exemplare europene Ferrari, Mercedes-Benz și chiar și Maybach, care era o marcă separată de Mercedes la începuturi, în perioada interbelică. Probabil cel mai cunoscut automobil din colecția Nethercutt este Duesenberg-ul „Twenty Grand”, un model SJ Torpedo Sedan cu motor supraalimentat și caroserie Rollston Arlington construit în 1933. Mașina este unică în lume, iar porecla sa face referire la prețul exorbitant de achiziție care a speriat pe toți cei ale căror vieți au fost ruinate de Marea Criză.

Astăzi, această mașină valorează peste 40 de milioane de dolari, dar prețul ei de nouă este poate chiar mai șocant: 20.000 de dolari, într-o Americă în care venitul mediu anual nu depășea 1.700 de dolari, iar o casă costa mai puțin de 4.000 de dolari. Colecția Nethercutt mai impresionează și prin instrumentele muzicale pe care le găzduiește.

Sursă foto: The Nethercutt Collection


British Motor Museum

În Gaydon, Warwickshire, se află sediul Aston Martin, dar mai interesant se British Motor Museum. Locația, cunoscută până în 2016 drept Heritage Motor Centre, este un adevărat centru menit să te treacă prin întreaga istorie a automobilului britanic, trecând la pas pe lângă fiecare moment notabil din istoria „trăsurilor fără cai”, de la începuturi și până în prezent.

Colecția prezintă, în mod evident, cele mai importante automobile din Albion, inclusiv multiple prototipuri și concepte care au fost, în trecut, ascunse de ochii curioșilor. Cele mai vechi MG-uri, Land Roveruri și Miniuri din lume se află aici, iar muzeul este organizat în zone tematice pentru motorsport, mașini sport, mașini de teren și așa mai departe. Nu lipsesc din colecție nici două dintre celebrele Miniuri care au concurat cu succes în Raliul Monte-Carlo. Muzeul este deschis între 10:00 și 17:00, iar un bilet pentru adulți costă 16 lire la fața locului, respectiv 14,5 lire dacă-l cumperi de dinainte.

Sursă foto: British Motor Museum


National Motor Museum - Beaulieu

Creat în anii '50 de Lord Montagu, National Motor Museum din Beaulieu, Hampshire, găzduiește peste 250 de mașini în prezent, deși Lordul avea la începuturi doar cinci mașini în colecția sa personală. Menit să distreze pe fiecare membru al familiei, muzeul din Beulieu are multe zone pentru copii, exponate interactive și alte elemente moderne pe lângă mașinile propriu-zise. Exponate interactive și alte muzee din top cum ar fi cele ale marilor constructori (Mercedes-Benz sau Porsche), dar și Petersen și nu numai.

Deschis în 1972, National Motor Museum ascunde chiar și o monoșină în interior, asemeni expoziției Statelor Unite de la World Fair-ul din Montreal, din 1967. Printre atracțiile din muzeu se numără și mai multe mașini create pentru a zdrobi recordul de viteză la sol, inclusiv unul dintre Bluebirdurile spectaculoase piloate de Donald Campbell. Modelul CN7 din expoziție are o putere de 4.450 de cai putere și a fost proiectat să depășească 500 de mile pe oră (804 km/h), dar n-a prins decât puțin peste 440 de mile (708 km/h), în 1964. Un bilet costă 27 de lire la fața locului, respectiv 24 de lire în avans. Programul de vizitare este între 10:00 și 17:00.

Sursă foto: National Motor Museum


Beijing Auto Museum

Muzeul auto din Beijing documenteaza întreaga istorie automobilistică a Chinei. Lou Wenyou, fondatorul muzeului, și-a cumpărat primul automobil, o Warszawa poloneză în 1979, într-o perioadă în care doar dacă erai nomenclaturist sau aveai anumite legături puteai avea un automobil personal în China. Acea mașină se află și acum în muzeu, dar ei i s-au alăturat alte 200 de modele.

Preponderent, mașinile sunt de origine rusească și chinezească, iar colecția include chiar și modele foarte rare cum ar fi limuzine de șefi de stat din fostul bloc sovietic. Chiar și mașini folosite, în trecut, de înalți demnitari chinezi au ajuns în muzeu. Multe limuzine Hongqi sunt expuse, pe lângă mașini cu care a fost plimbat chiar și Mao Zedong. un ZIS rusesc al fostului președinte Liu Shaoqi este de asemenea expus pe lângă mai multe modele Dongfeng și Dongfanghong. Muzeul este deschis zilnic între 9:00 și 17:00, iar un bilet costă 30 de yuani adică aproximativ 4 euro.

Sursă foto: Beijing Auto Museum


Museo Storico Alfa Romeo

Aflat în apropiere de Milano, în Arese, muzeul dedicat mărcii Alfa Romeo reprezintă un punct de neratat dacă te găsești vreodată în nordul Italiei. Colecția include toate modelele importante din istroria constructorului italian, inclusiv una dintre primele mașini cu o caroserie aerodinamică din lume. Povestea Alfa este spusă pe mai multe nivele, fiind prezente și modelele de Grand Prix, cele din anduranță, dar și turismele legendare din anii '70-'90.

Muzeul a fost renovat și redeschis în 2015, iar primul nivel este ocupat de 19 modele timpurii, în timp ce parterul este dominat de mașini din familia Giulia și Giulietta. În muzeu se află și mai multe concepte, inclusiv superba Alfa Carabo din 1968 bazată pe un șasiu de T33 de curse, dar și un T33 Stradale extrem de rar. Alfa Romeo Disco Volante - atât în variantă decapotabilă cât și coupe - nu lipsește din muzeu, unde poate fi văzut și un prototip Alfa Romeo 8C Competizione care diferă de varianta de serie. Biletele costă 12 euro pentru adulți, muzeul fiind deschis zilnic de la 10:00 la 18:00, mai puțin marțea.

Sursă foto: Ion Sebastian / Shutterstock.com


Porsche Museum

Când intri în orașul Stuttgart dai de Porsche Platz, iar în piața numită dun Ferdinand Porsche se află și muzeul companiei fondate de acesta în urmă cu 75 de ani. Spațiul interior nu este atât de mare, dar actuala clădire este mai spațioasă decât fostul muzeu din Zuffenhausen. În plus, Porsche oferă o selecție mare de modele de curse, muzeul fiind o Mecca pentru pasionații de motorsport, chiar mai mult decât muzeul Ferrari din Modena, pe care nu l-am inclus în acest top. N-am inclus nici micul muzeu Lamborghini din Sant'Agata Bolognese, dar nici muzeele BMW (Munchen) sau Audi (Ingolstadt), acesta din urmă dezamăgind cu un spațiu care pare chiar mai neîncăpător, cu multe mașini plasate pe niște platforme aflate în continuă mișcare.

La Porsche, însă, mașinile sunt toate aproape, iar vizitatorii se pot plimba printre majoritatea exponatelor fără să fie ținuți la distanță de fire sau cabluri. Aceasta este normalitatea în muzeele din vest, dar nu și la noi, din motive ce nu mai trebuie explicate. Vei găsi în interiorul muzeului Porsche mașini care au câștigat la Le Mans, dar și în Can-Am, iar colecția este completată adesea cu expoziții temporare pe diverse teme. Muzeul este închis llunea, dar, în rest, este deschis între 9:00 și 18:00, iar biletul este 10 euro pentru cei cu vârsta peste 15 ani.

Sursă foto: Porsche


Mercedes-Benz Museum

Dacă ai ajuns în Stuttgart nu poți să ratezi celălalt muzeu important din oraș, anume cel al Mercedes-Benz. Mai mare decât cel al Porsche, muzeul Mercedes-Benz este organizat pe mai multe nivele, în formă de spirală. Logica este simplă: vizitatorii sunt urcați, cu liftul, până la ultimul nivel și apoi coboară, făcând astfel o incursiune în timp de la celebrul Benz Patentwagen și până în zilele noastre.

160 de mașini și peste 1.500 de alte exponate se află în interior, cei de la Mercedes-Benz vrând să introducă mașinile în contextul istoric al epocilor din care au făcut parte. Fiecare dintre cele nouă nivele ascunde încăperi tematice așa cum este cea dedicată automobilelor comerciale, inclusiv autobuze și camioane, dar și Papamobile. Există și o cameră dedicată motorsportului unde pot fi admirate mașini de Grand Prix, turisme de curse, dar și prototipuri de Le Mans și modele interbelice de record. Muzeul este închis în zilele de luni, dar este deschis în rest între 9:00 și 18:00. Un bilet costă 12 euro.

Sursă foto: Mercedes-Benz


Louwman Museum

Muzeul Louwman îți arată istoria pestriță a epocii de pionierat a automobilului, colecția din Haga având peste 250 de automobile în total, multe dintre ele dinainte de cel De-al Doilea Război Mondial. Muzeul găzduiește mai multe săli tematice, inclusiv una dedicată mărcii Alfa Romeo. Există și săli cu picturi și colecții de miniaturi și alte instrumente tehnice, inclusiv pompe de benzină.

Un bilet costă 19 euro pentru adulți și-ți permite să vizitezi și expozițiile temporare. Programul este cel obișnuit, anume de la 10:00 la 17:00, mai puțin lunea când este închis. Programul pentru sălile cu opere de artă și alte exponate nu diferă.

Sursă foto: Louwman Museum


Musee National de l'Automobile - Collection Schlumpf

Colecția fraților Schlumpf nu este doar una dintre (dacă nu cea mai) vastă colecție de automobile Bugatti din lume, căci industriașii Fritz și Hans Schlumpf au adunat diverse mașini clasice înainte ca firma lor de textile să dea faliment în anii '70. Ulterior, angajații lor, furioși, au reușit să-și evacueze foștii șefi și au preluat clădirea care găzduiește, în prezent, Musee National de l'Automobile din Mulhouse, orașul de baștină al Bugatti.

Fritz Schlumpf era de-a dreptul obsedat de mașinile lui Ettore, achiziționând 50 de bucăți doar în 1962, urmând ca în următorii cinci ani să mai adauge alte 55 în colecție. Puteai face asta în urmă cu 60 de ani când prețurile pentru mașini interbelice - fie ele și de lux - erau mult mai mici decât astăzi. Chiar și un Ferrari 250 GTO era un „chilipir” la finele aniilor '60, după ce mașina fusese retrasă din curse.

La Mulhouse pot fi văzute două dintre cele șase Bugatti Royale care mai există în lume, inclusiv o copie fidelă a coupe-ului Royale Esders. În total, muzeul, care a fost redeschis în 2000, are peste 500 de mașini, inclusiv modele exclusiviste din alte decade și din alte țări. Un bilet de adult costă 18 euro, muzeul fiind deschis zilnic între 10:00 și 18:00.

Sursă foto: Shutterstock.com


Indianapolis Motor Speedway Museum

Colecția din IMS Museum este, cu siguranță, unul dintre motivele pentru care nu poți rata o vizită la „World Center of Racing” dacă te afli, cândva, prin apropiere de Speedway, Indiana. Pe lângă faptul că Indianapolis Motor Speedway este o locație de-a dreptul grandioasă - chiar și când nu are loc acolo cursa de 500 de mile, muzeul este și el un spațiu perfect pentru iubitorii de motorsport.

Pe lângă mașinile legendare din istoria Indy 500 - unele împrumutate și altele parte a colecției strânse de-a lungul aniilor de fostul proprietar Tony George - colecția din cadrul IMS Museum include și mașini din NASCAR, anduranță, F1 și alte discipline. Un bilet pentru adulți costă 15 dolari, iar muzeul poate fi vizitat între 9:00 și 17:00. Din păcate, colecția lui Tom Wheatcroft de la Donington Park - că tot am deschis discuția despre muzee din incinta unor circuite - a fost vândută la licitație în urmă cu câțiva ani, ceea e este păcat deoarece aceea era cea mai mare colecție de mașini de Formula 1 care putea să fie admirată de public.

Sursă foto: IMS Museum


National Corvette Museum - Bowling Green

Încheiem acest top cu o vizită în Bowling Green, Kentucky, locul în care vei putea găsi cea mai mare colecție de mașini Chevrolet Corvette. Acest muzeu, dedicat celui mai cunoscut model din istoria mărcii Chevrolet, acoperă întreaga istorie a „mașinii sport a Americii”, din 1953 și pînă în prezent, de la C1 și până la C8.

În plus, muzeul organizează adesea tombole și diverse evenimente în parcare, pe lângă unele expoziții temporare. De pildă, pe 29 august are loc aniversarea de 29 de ani a muzeului. Muzeul este deschis zilnic între 9:00 și 17:00, exceptând anumite sărbători. Un bilet pentru adulți costă 18 dolari. Ca o paralelă, vei găsi cel puțin câteva Corvette-uri și în cel mai mare muzeu auto din România, anume Țiriac Collection de lângă Aeroportul Otopeni, unde sunt expuse permanent peste 150 de mașini dintr-o colecție de câteva sute de exemplare câte a strâns fostul tenismen și om de afaceri.

Sursă foto: National Corvette Museum




Citeste si