16 August 2023

Mașini care nu prind 2024. Ce modele cunoscute vor fi pensionate



Mai multe modele, unele legendare și cu o istorie îndelungată în spate, vor fi trase pe linie moartă în acest an și nu va mai exista un model pentru 2024. Două dintre cele mai cunoscute muscle car-uri americane, Dodge Challenger și Chevrolet Camaro Turbo, vor părăsi scena, la fel ca Ford Fiesta, mașinuța de oraș a ovalului albastru ce se laudă cu o istorie de peste 40 de ani. Nu vor supraviețui nici modele precum Audi R8, Kia Stinger sau Ferrari F8 Tributo.

Audi R8

Singurul supercar adevărat produs de Audi se retrage după mai bine de 16 ani și două generații. Ultimul R8, care aduce pachetul GT și tracțiune spate, costă un sfert de milion de euro și se laudă cu un V10 de 5,2 litri care dezvoltă 612 cai putere și 565 Nm. Nu prea mai sunt mașini de serie cu motoare V10 aspirate în 2023, iar din 2024 vor fi chiar mai puține, căci Audi nu plănuiește vreun înlocuitor cu motor termic pentru modelul său denumit în onoarea prototipului care a câștigat la Le Mans în fiecare an între 2000 și 2005. De asemenea, constructorul din Ingolstadt va scoate la pensie și venerabilul TT, model care se afla în producție încă de la finele aniilor '90. Astfel, Audi rămâne fără modele sportive, dar versiunile S și RS ale berlinelor, coupe-urilor și break-urilor standard vor rămâne alături de noi.

Foto via Audi


Chevrolet Camaro Turbo

Chevrolet Camaro, răspunsul celor de la General Motors la fenomenul Mustang, se va retrage treptat de pe piață și își va lăsa vechiul rival singur în arena coupe-urilor americane cu un excedent de putere. Până să decretăm că pony car-ul a învins muscle car-ul, trebuie să ne aplecăm în fața variantei turbo a lui Camaro căci aceasta nu va mai fi produsă din 2024, iar orice alt Camaro rămas se va retrage și el înainte de începutul anului 2025. Cu alte cuvinte, dispare din gamă modelul cu motorul cu patru cilindri, astfel că varianta de bază va avea un motor V6 în anul 2024, iar prețul pentru acest coupe cu un agregat de 3.600 cmc sub capotă va fi de doar 32.000 de dolari în Statele Unite.

Dar General Motors nu retrage doar mașini care înghit benzină cu o viteză incredibilă, ci și EV-uri. Micuțul Bolt, dar și varianta crossover a acestuia, nu vor prinde 2024. „Fulgerul” a făcut parte din prima parte a ofensivei GM pe frontul electricelor și s-a vândut bine (aproape 40.000 de unități s-au vândut în 2022, iar anul acesta au fost deja comercializate 33.000 de unități în primele șase luni). Chiar și așa, Chevrolet face loc unor modele electrice de generație nouă, căci tehnologia evoluează extrem de repede în arena modelelor pe baterii, iar ce este nou astăzi poate deveni învechit peste doar trei sau patru ani, adică 50% din ciclul obișnuit de viață al unei generații cu motor termic.

Foto via CarGurus


Dodge Challenger

Nu doar Chevrolet Camaro va face un pas în spate (din nou!), ci și rivalul din curtea Stellantis. Dodge Challenger, cu toate edițiile sale speciale nu va mai fi produs în 2024, iar același lucru este valabil și pentru verișorul cu patru portiere denumit Charger. Ambele modele au pătruns pe piață în a doua jumătate a aniilor '00, urmând trendul retro-chic inspirat chiar de Ford Mustang și urmat de Chevrolet și Dodge. Noua eră a muscle car-urilor a fost fantastică - cu Challenger-uri ce sfidau logica cu 1.025 cai putere și accelerații de la 0 la 100 km/h în 1,7 secunde.

După 16 ani, însă, petrecerea se încheie, iar toate modelele, inclusiv Scat Pack, Hellcat și Hellcat Redeye își iau adio, dar Dodge pregătește deja un Challenger electric. Tot din sânul Stellantis va fi pensionat și Chrysler 300, o mașină cunoscută prin aspectul său impunător și calitatea ceva mai îndoielnică, deși prima generație avea măcar o bucățică de ADN german pe filiera Mercedes-Benz.

Foto via Dodge


Ferrari F8 Tributo

Ferrari se hibridizează, iar gama constructorului italian se schimbă în conformitate cu noile trenduri. Ferrari F8 Tributo, un supercar cu două locuri propulsat de un motor V8 de 3.900 cmc twin-turbo, face parte din garda veche fără susținere electrică. Chiar și așa, impresionează cu 710 cai putere, o greutate de sub 1,5 tone și un timp pentru accelerația de la 0 la 100 km/h de doar 2,9 secunde. Partea bună este că doar coupe-ul va fi retras, căci F8 Spider va mai rămâne pe piață și anul viitor. Nu același lucru poate fi spus, însă, despre micul Portofino M, ccel mai ieftin Ferrari la ora actuală. Acesta va fi înlocuit de varianta decapotabilă a lui Ferrari Roma, iar diferențele sunt multiple. Portofino are legături cu bătrânul California și deci oferă un acoperiș retractabil dle tablă, în timp ce Roma are un acoperiș textil. Acesta din urmă vine și cu putere mai multă (612 cai putere) de la V8-ul twin turbo de 3,9 litri.

Foto via Ferrari


Ford Fiesta

Fiesta s-a terminat - cel puțin pentru moment. Ovalul Albastru a anunțat deja de ceva timp că micul Fiesta nu va mai trăi să vadă anul 2024, iar asta după o producție de 40 de ani și nenumărate generații care au fost best-sellere pe mai multe piețe (mai ales în Regatul Unit). Înlocuitorul lui Fiesta va fi făcut la Craiova, căci Ford a decis ca Puma Electric să vină în locul hatchback-ului de clasă mini - deși mulți au speculat că Fiesta Electric va apărea pe piață într-un viitor nu prea îndepărtat. Cum Ford nu mai vinde mașini mici în America de patru ani, modelul se retrage doar din Europa.

De asemenea, Ford va pensiona și SUV-ul Edge. Modelul de clasă medie este o victimă a problemelor de la una dintre uzinele canadiene ale Ford, cât și a tranziției către EV-uri. Va mai exista, însă, un Edge hibrid cu ampatament lung pe piața din China, iar varianta de lux a lui Edge vândută sub sigla Lincoln va continua și ea în 2024.

Foto via Ford


Kia Stinger

Berlina cu aspect de shooting brake a coreeniilor de la Kia este, din păcate, o altă victimă a anului 2023. Cu nume de mașină din seria de jocuri Grand Theft Auto, modelul sportiv cu patru uși a avut noroc să supraviețuiască și anul acesta, căci Kia avea în plan scoaterea mașinii din producție încă din urmă cu 1-2 ani. Acum, odată cu prezentarea ediției de adio „Tribute Edition”, soarta lui Stinger (și a variantei sportive GT) este evident. Modelul final va fi disponibil într-o serie limitată de 1.000 de bucăți, iar norocoși vor obține un Stinger gri cu jante de 19 inci și 300 de cai putere de la un motor turbo de 2.500 cmc. GT2-ul a avut motorul mai frumos, însă: un V6 twin-turbo de 3,3 litri și 368 cai putere.

Foto via Kia


Mazda CX-9

Mazda a anunțat că două dintre modelele sale nu vor mai fi în producție la anul. Este vorba de SUV-ul mare CX-9, care va fi înlocuit de noul CX-90, dar și de crossover-ul compact MX-30. Trebuie spus, în primul rând, că noul CX-90 va fi mai mare decât CX-9 și va oferi și un motor mai puternic cu șase cilindri în linie. De asemenea, pentru prima dată pentru prima dată pe un SUV Mazda de dimensiuni atât de mari va fi disponibilă și o versiune plug-in hybrid cu autonomie în modul electric de peste 30 de kilometri. Cât priveste MX-30, acesta va fi scos din producție și nu va lipsi multora căci EV-ul oferă o autonomie mixtă de doar 160 de kilometri în ciuda unui preț ce sare de 30.000 de euro pe anumite piețe.

Foto via Mazda


McLaren 720S

Nu doar Ferrari taie în carne vie, ci și rivalii din Woking. McLaren va retrage 720S, modelul care a înlocuit de facto prima mașină modernă a mărcii: MP4-12/C care a evoluat apoi în 650S. Însuși 720S-ul a dat naștere altor versiuni, dar acum acesta nu va mai fi produs la rândul său. Una dintre aceste versiuni, denumită 750S, îl înlocuiește pe 720S și arată aproape identic, ceea ce ar fi ceva rău dacă n-am vorbi de un supercar cu 740 de cai putere la cheie. Toate au fost vândute până în 2025.

Foto via McLaren


Mercedes-Benz CLS

Mașina care a pornit trendul berlinelor cu linie de coupe nu va mai fi menținută în familia Mercedes-Benz. CLS-ul este doar unul din nu mai puțin de cinci modele Mercedes-Benz care vor fi scoase din producție la finele lui 2023. Totul face parte dintr-un plan al mărcii din Stuttgart de a își simplifica gama de modele, iar CLS-ul va spune adio după o producție de mai bine de 15 ani la finele lunii august. Anul trecut, Mercedes a pensionat varianta sportivă Mercedes-AMG CLS 53. Urmează pe lista de tăieri pentru 2023 și Mercedes C-Class Coupe și Convertible, dar și E-Class Coupe și Convertible.

Foto via Mercedes-Benz


Alpina BMW B7

BMW nu va retrage Seria 7 - în fond, tocmai a lansat în generație nouă. Dar tunerul Alpina, care are licență de la autoritățile germane să producă mașini în nume propriu, o va face. Compania a anunțat că actualul Alpina B7, bazat pe fosta generație a Seriei 7, va fi ultimul deoarece noul Alpina și-a pierdut independența. Se încheie, astfel, o poveste de patru decade, Alpina ne fiind doar un tuner pentru mașini de șosea, ci și un preparator de modele de competiție apropiat - asemeni celor de la AC Schnitzer - mărcii bavareze. Alte modele Alpina ar putea să urmeze lui B7, dar decizia le revine celor de la BMW care au preluat întru totul frâiele companiei.

Foto via Alpina




Citeste si