Toate mașinile noi vândute în România trebuie să aibă limitatoare de viteză inteligente. Legea a intrat în vigoare

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Toate mașinile noi vândute în România trebuie să aibă limitatoare de viteză inteligente. Legea a intrat în vigoare

O nouă lege cu aplicare la nivel european, care intră în vigoare din 7 iulie, ar trebui să sporească siguranța pe șosele. Este vorba de obligativitatea ca toate mașinile noi să fie echipate cu limitatoare de vieză ineligente sau ISA (Intelligent Speed Assistance). Asta înseamnă că toate mașinile fabricate înainte de iulie 2022, data când acest sistem a fost pentru prima dată propus pentru modelele nou lansate pe piață, relatează Auto Express.

O legislație despre care se vorbește de mai bine de un deceniu devine, în sfârșit, realitate. Este vorba despre obligativitatea ca fiecare constructor să echipeze mașinile pe care le vinde în interiorul Uniunii Europene cu o tehnologie ce permite limitarea vitezei maxime a vehiculului. În 2019, atunci când a fost anunțat că sistemele ISA se vor afla modelele produse începând cu 2022, se trasa și o hartă de parcurs până la momentul în care această tehnologie va deveni obligatorie. Acel moment a venit.

Sistemul care permite monitorizarea vitezei maxime regulamentare de pe un sector anume de drum este complex, motiv pentru care ar trebui să ne așteptăm că prețul ISA va ajunge la consumatorii direcți prin creșteri de prețuri la mașinile noi. Tehnologia folosește camere care recunosc semnele cu limita de viteză de pe o șosea, informație care se coroborează cu datele culese de la GPS și sistemul de navigație.

Cum funcționează ISA. Captură de ecran via ETSC.eu

Dacă mașina determină că șoferul a călcat pedala de accelerație peste limita admisă, cel de la volan va fi avertizat cu privire la această situație prin mai multe moduri. Putem vorbi fie de o lumină care va clipi în bord sau de un sunet de avertizare și chiar de vibrații ce vor fi resimțite prin volan. Dacă șoferul ignoră aceste semnale, care pot fi emise și în situația în care șoferul rulează prea lent și riscă să pună în pericol pe alți participanți la trafic sau să congestioneze circulația, mașina poate să preia parțial controlul.

Mașina poate să decelereze ușor până se încadrează în limita de viteză de pe respectiva porțiune de drum. Cum spuneam, ISA se numără printre sistemele de siguranță mandatate pentru modelele noi vândute în UE încă din vara lui 2022, dar legislația permite ca șoferii să oprească sistemul în timpul mersului. De acum încolo, sistemul va fi repornit de fiecare dată când este pornită mașina.

Deși nu vorbim încă de un control automat al vitezei, în condițiile în care ISA poate fi oprit și pe modelele vândute după 7 iulie 2024, se pare că ne apropiem de acest scenariu, care este strâns legat de capacitățile tot mai extinse ale noilor modele de condus autonom. Ford, de pildă, folosește date de geolocație pentru a testa un sistem care permite mașinilor sale să meargă doar cu o anumită viteză maximă într-o anumită zonă prestabilită.

Limitatorul inteligent de viteză va ajuta la scăderea accidentelor de pe șosele

Conform Consiliului european pentru siguranță în domeniul transporturilor (ETSC), obligativitatea de a avea sistemul ISA pe toate mașinile noi va duce la o scădere a accidentelor cu 30% și o reducere a morților pe șosele cu 20%. Asta se încadrează în planul Uniunii de a reduce la zero mortalitatea pe șoselele din țările membre până în 2050. România este, și în acest an, pe prima poziție în acest top trist al morții rezultate din accidente auto.

Sistemul inteligent de limitare al vitezei, dar și alte sisteme active de siguranță ca cel de frânare autonomă (AEB) ar duce la evitarea a 140.000 de răniri serioase în accidente auto până în 2038. Această concluzie este împărtășită și de Euro NCAP, organismul care testează siguranța modelelor noi în UE. Respectarea limitelor de viteză, conform Euro NCAP, reduce riscul producerii unui accident, dar și severitatea urmărilor unui incident rutier.

Personalizate pentru tine