General Motors, gata să intre în Formula 1 din 2026

Sursǎ foto: Facebook.com / F1

General Motors, gata să intre în Formula 1 din 2026

Cuprins Articol:

General Motors și Formula 1 au ajuns la un acord de principiu care ar permite mărcii Cadillac să intre, ca echipă de uzină, în Formula 1. Americanii caută de mai multă vreme o portiță pentru a-și face loc în competiția cunoscută ca „regina” sporturilor cu motor, un adevărat club închis în care concurează doar 10 echipe. Din 2026, însă, am putea vedea 11 formații și 22 de monoposturi pe grila de start a unui Mare Premiu, se arată într-un comunicat.

Au trecut doar câteva zile de când presa internațională scria că proprietarul F1, Liberty Media, dar și compania care are în mână organizarea competiției și drepturile TV, Formula One Management (FOM), ar fi interesate să permită unei a 11-a echipe să intre în campionat. Recent, acest simplu zvon s-a transformat într-o realitate tangibilă după ce General Motors a ajuns la un acord de principiu care-i va permite să debuteze, dar abia din 2026.

GM/Cadillac își va produce motoarele singur, dar nu din prima

Embed from Getty Images

Sursa citată arată că marele concern american, alături de partenerii de la TWG Global, care mai controlează și alte echipe de curse, a păstrat căi de dialog deschise cu F1. De asemenea, GM ar fi bifat „reușite operaționale clare ce arată că este pregătit să intre în competiții sub numele de GM/Cadillac”. În plus, GM va începe să-și producă propriile motoare „la o dată ulterioară”, cel mai probabil începând cu sezonul 2028.

Acest anunț nu este sinonim cu o confirmare fără echivoc că GM va fi pe grilă din 2026, atunci când intră în vigoare și un nou regulament tehnic, dar arată că aplicația celui mai mare constructor de peste Ocean a căpătat o tracțiune pe care nu o avea în urmă cu doar câteva luni de zile. „Ca urmare a creșterii F1 în Statele Unite, am fost mereu de părere că apropierea de un brand mare ca GM/Cadillac este ceva ce ar putea aduce un plus de valoare pentru noi și ar crește valoarea sportului”, a declarat Greg Maffei, Președinte și CEO al Liberty Media.

„Apreciem că GM a făcut pași importanți în a se pregăti să intre în F1 și suntem bucuroși să continuăm procesul lor de integrare în campionat”, a adăugat Maffei. Stefano Domenicali, Președinte și CEO al Formula 1, a subliniat că „dorința GM să intre în campionat arată cât de mult s-a dezvoltat această serie”. Același Domenicali reitera, nu mai devreme de anul trecut, că Formula 1 „nu are nevoie” de o a 11-a echipă pe grilă.

„Vrem să demonstrăm, pe o scenă internațională, expertiza tehnică și capacitatea de inovare pe care o are GM, alături de tehnologia de ultimă generație pe care o dezvoltă”, a adăugat și Mark Reuss, Președintele General Motors. Acesta a recunoscut că F1 este vârful „piramidei” curselor motorizate, o arenă în care sunt împinse mereu limitele inovației și ale tehnologiei.

General Motors, despărțire neasumată de Andretti Global

Embed from Getty Images

Anul trecut, Andretti Global, grupul care controlează și echipa de curse fondată de Michael Andretti, fiul campionului mondial de Formula 1 din 1978 Mario Andretti, a arătat un interes să intre în Marele Circ. Andretti i-a adus de partea sa pe cei de la GM, iar colaborarea a atras atenția celor sus-puși din lumea opacă a Formulei 1. Astfel, după mai mulți ani în care doar 20 de mașini concurau în Grand Prix-urile care înconjoară planeta, fanii puteau spera din nou la o a 11-a echipă.

FIA, prin vocea Președintelui Muhammad ben Sulayem, și-a dat acordul, pe baza Acordului Concorde care permite unui număr de maximum 13 formații să ia parte la competiție. Chiar și așa, FOM a respins cererea de „adeziune” a celor de la Andretti, care ar fi debutat tot în 2026, odată cu regulile noi. GM își dorea încă de atunci să dezvolte motoare noi, motivați și de parteneriatul dintre rivalii de la Ford și echipa Red Bull racing. Ovalul Albastru va dezvolta motoare alături de formația austriacă, cea care astăzi utilizează motoare Honda rebranduite sub nume propriu.

La momentul refuzului, cei din FOM au declarat că o echipă „de client” Andretti nu ar aduce o valoare adăugată sesizabilă Formulei 1, cel puțin nu la fel de mult ca o echipă de uzină operată direct de GM. De asemenea, în ciuda capacității Andretti de a construi un sediu nou în Marea Britanie, dar și a faptului că a început dezvoltarea și a testat, în tunelul aerodinamic al Toyota din Koln, conceptul unui șasiu pe regulamentul din 2026, FOM considera că Andretti nu ar fi competitivă ca echipă în campionat și că nu ar avea succes financiar.

În ciuda acestui „Nu” răsunător, care a venit în ianuarie, Michael Andretti a perserverat, a continuat cu testele și chiar l-a angajat pe Pat Symmonds, cel care ocupase până nu demult funcția de CTO în cadrul F1. Tensiunile din America au atins un punct de fierbere când Mario Andretti a fost chemat la Capitoliu, în contextul în care DoJ-ul american (departamentul de justiție) a demarat o investigație în maniera în care Formula 1 a refuzat șansa echipei Andretti de a concura.

În octombrie, s-a anunțat că Michael Andretti va pleca de la cârma echipei care-i poartă numele, frâiele întregului grup fiind preluate de Dan Towriss, șeful diviziei de motorsport a TWG Global. Această schimbare de management, coroborată cu deschiderea celor de la GM de a se implica mai pe față în proiect, pare că a reaprins apetitul F1 de a avea mai multe mașini la start.

Cadillac cu motor Honda sau Ferrari

Embed from Getty Images

Nu se știe sub ce titulatură va intra GM/Cadillac în F1, dar cel mai probabil numele Andretti va lipsi din denumirea oficială a echipei americane de uzină. De asemenea, un alt element care va lipsi va fi un motor american în spatele capului pilotului. Cum GM va debuta un agregat hibrid propriu abia din 2028 (sau chiar mai târziu), este de așteptat ca în primele două sau trei sezoane, echipa să utilizeze motoare cumpărate de la un alt producător.

Înainte de răsturnarea de situație de la vârful Andretti, echipa americană avea o înțelegere de principiu cu cei de la Renault pentru furnizarea de motoare. Aceasta a căzut între timp și pentru că francezii au decis să închidă complet uzina de la Viry-Chatillon. Astfel, chiar și echipa oficială Alpine va folosi, din 2026, motoare Mercedes-AMG. Motivul? Conform CEO-ului Luca de Meo, Renault rămăsese în urmă cu echipamentele și cu mai multe procese logistice, iar grupul francez nu pare că a fost interesat să facă investițiile necesare pentru a dezvolta motoare competitive după noul set de reguli.

În acest context, rămâne de văzut cu cine ar putea colabora Cadillac, unele surse sugerând chiar că cei de la Honda ar fi interesați, pe lângă Ferrari. Cert este că, cel mai probabil, investigația justiției americane va fi cel mai probabil oprită, dar Andretti va avea măcar o implicare simbolică în tot proiectul: se pare că veteranul Mario Andretti va primi un rol de director în board-ul noii formații, dar nu și fiul său Michael, adesea criticat în cercurile F1 pentru comentariile sale. Visul american, însă, continuă.

Personalizate pentru tine